(ВІРШІ В УКР.ПІДРУЧНИКАХ)Є в рос.фольклорі такий персонаж,як баба Яга-костяна нога. Всі мають пам'ятати цей образ. А виявляється у нас тепер є свій персонаж Бабай Ага-кістяна нога,підступний дід (Українська мова та читання : підруч. для 4 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах). Ч. 2 / О. В. Вашуленко. — К. : Видавничий дім «Освіта», 2021.) Питання,на вашу думку,це спроба замінити набридлий персонаж на свій,український,чи це просто знову нав'язування нам не нашого,але таким тонким способом,через казки. Чекаю ваших коментарів!
Леся Мовчун
БАБАЙ-АГА І КОЗАК НЕВИДИМ
(Скорочено)
ДІЙОВІ ОСОБИ: Кобзар — мудрий оповідач, Невидим —
молодий козак-характерник, Кроленя — біленьке звірятко,
Кароліна — зачарована принцеса, Бабай-Ага — підступний
дід, Перший Крук, Другий Крук — Бабаєві служки, Кіт —
чорний лиховісний Бабаїв друг, Дракон — повелитель зла,
Король — добрий володар із сусідньої держави, Зубні Феї
і гості на банкеті.
СЦЕНА 1
Зима. На колоді сидить сивий Кобзар із бандурою.
Удалині видно хижу, у якій живе Бабай-Ага.
Кобзар. На північнім сході жив Бабай-Ага,
нила від болота кістяна нога.
Кутався у хустку замерзляка-дід,
грівся у ряднині неласкавий Кіт.
Хата у Заліссі, з вигнилих колод.
А з делікатесів — тільки бутерброд
(жаб’ячі ікринки, сало з комарів)
і чайок тепленький (якщо Кіт нагрів).
Хоч би сіяв жито, бур’яни полов —
так сидів, мов сидень, ледар-ґаволов!
Мав Ага на службі двох ручних Круків.
Прилітали, чорні, аж у Васильків!..
Де гуляла молодь, славні козаки, —
з-понад хмари кидали чарівні клубки.
Хто знічев’я схопить — то пиши пропав!
Заведе у безвість плутана тропа.
Котиться клубочок, ниткою манить —
і веде в Залісся довжелезна нить…
СЦЕНА 2
Поле за міським ровом. По сніжку стрибає грайливе
зайченя.
Перший Крук. Та годі над пусткою марно кружляти!
Нема ні душі, крім малого Кроляти!
Не чую ні крил, ані лап від утоми:
жбурни цей клубок і вертаймось додому!
Другий Крук. Та хай йому грець, то не наша турбота,
якщо не потрапить ніхто до болота!
(Кидає клубок, і Круки летять назад до Залісся. Кроленя підбігає до клубка, грається і заплутується в нитках.
З’являється козак Невидим.)
Невидим. Нема ворогів, усе добре неначе.
Та часом у небі зловісне щось кряче.
Ховається сонце за тіні крилаті,
і молодь боїться за ровом гуляти.
Не матиму доти я миру й спокою,
допоки нас хтось викликає до бою!
(Раптом чує, як борсається Кроленя.)
Ну ось, бідарча. Перетиснуло лапки?
(Кроленя сумно киває головою.)
Що ж, мушу сховати малятко до шапки
і взяти з собою, аж поки оклига…
Яка дивина: мов затягує нитка…
І крутиться світ, обертається швидко...
Коментарі:
Євгеній Юхниця
Боже, що нанесли в українські підручники...(( баб яг чужих((
Vitaliy Nosachov
Ну, казка і казки. А фея наша? А що таке характерник? Зроду в Україні такого непотрібну не було.
Сергій Ярунський
Vitaliy Nosachov біблія теж казка і непотріб одночасно, то чи не краще знати своє, ніж копирсатися в лахміттях чужих текстів минулого?
Елена Миронюк
Vitaliy Nosachov Як це не було?! Це запорозький козак, якому приписували володіння магічними силами. Його образ формувався ще з Запорожської січі.
Vitaliy Nosachov
Елена Миронюка без дурниць можна? https://hromadske.radio/.../ideal-nyy-heroy-ivan-sirko.../
Vitaliy Nosachov
Елена Миронюкоце найкраще, бо об'єктивне. https://www.historians.in.ua/.../2265-volodimir...
Володимир Маслійчук. ІВАН СІРКО ТА “БОРОТЬБА МЕТАФОР”
HISTORIANS.IN.UA
Елена Миронюк
Vitaliy Nosachov І що тут нового?! Не всі так глибоко вивчають історію, та це й не потрібно. А те, що він історичний персонаж українського минулого, то це є факт! Всього вам найкращого!
Vitaliy Nosachov
Елена Миронюкукраїнського проросійського минулого. Зрадник він т
Апчих Апчихін Апчихович
Vitaliy Nosachovа ви не міф?... Аможе бот...
Сергій Ярунський
Vitaliy Nosachov Китай, Індія, Японія... просто посміялися з цього опудала.
Юлія Ровенська
Одна з версій походження персонажу Баби Яги, як я пам'ятаю, - татарський мурза Бабай-Ага, котрий, за переказами, відрізнявся жорстокістю і вигадливістю. Хіба Ви забули, ким лякають дітей, які не хочуть спати? 😉 Бабаєм 🙂
Антоніна Носенко
Юлія Ровенська , те що у Бабая костяна нога чую вперше. З асоціацій, це щось величезне кругле та кудлате, що сидить в коморі, або під ліжком.
Наталия Зуй
А є повний текст?
Вільям Шкільний
Наталия Зуй повний текст в підручнику. Можна пошукати в інтернеті.
Наталия Зуй
Вільям Шкільний дякую
Натисніть Enter, щоб опублікувати.
Світлана Юхименко
Хтозна-що! Хіба ж немає в нас народних казок? Навіщо придумувати велосипед якщо він уже є.
ВідповістиПоширити6 тиж.
Вільям Шкільний
Автор
Світлана Юхименко Ци питання до упорядників з міносвіти. Вони цим займаються.
Отже, і Бабай, і АГА (бабай-ага) слова тюркського походження, БАБАЯМИ в давнину наз.ивали ворогів -нападників ординців, то і робіть висновки, з якою метою авторка використала цей персонаж. Можливо, хотіла нас "тюркізувати"? Усі відповіді є в словниках, користуйтеся ними
АГА́ «старшина, начальник, пан (у турок, татар та ін.)»
тур. ağa «пан», іст. «начальник (яничарів)», первісно «старший брат», наявне і в інших тюркських мовах, споріднене з тунг. aka «тс.»;
запозичення з турецької мови;
Слово «бабай» походить, можливо, від тюркського «баба́», де означає «шанобливий чоловік», «дідусь». Вірогідне й походження від «баба», оскільки в цього персонажа є жіночий відповідник — Бабайка.
У словнику Даля дається таке визначення:
Баба́ или бабай (муж.) — тюркское новорос. оренб. дед, дедушка, старик; иногда в значении детского пугала. Детей пугают и бабайкою, старухою, и тут сходятся производства от бабы и от бабая.
Припускається, що слово «бабай» є міфологізованим експресивним етнонімом: