17 лютого 1904 року в міланському театрі Ла Скала відбулася прем'єра опери Джакомо Пуччіні "Мадам Баттерфляй", за всіма статистичними даними - це наріжний камінь світового оперного репертуару.
Як відомо, статистика знає все.
Якщо поглянути на показники сезону 2015-2016, зрозуміло, що Пуччіні в табелі о рангах - автор опер № 2 (після Верді, але поперед Моцартом, з року в рік). А "Мадам Баттерфляй" - опера № 4, по сценах світу - 2641 виконання в
минулому сезоні.
Однак статистика знає не все.
17 лютого 1904 року прем'єра "Мадам Баттерфляй" гучно провалилася - цілковите фіаско, свист публіки, сором, сірка і попіл на голову композитора!
Але Пуччіні не здався: він переробив оперу, а на головну роль запросив Соломію Крушельницьку (1872-1952), українську співачку, одне з найяскравіших сопрано світу першої половини ХХ століття.
28 травня 1904 року оновлена "Мадам Баттерфляй" вдруге пережила прем'єру та вперше - гучний, повний, приголомшливий, шалений успіх. З другої спроби, але між твором і публікою таки спалахнула любов - і публіка сім разів викликала акторів і автора на сцену!
Це був спільний тріумф італійського композитора та української співачки. Розчулений, Пуччіні надіслав Соломії свій портрет з написом: "Найпрекраснійшій і найчарівнішій Баттерфляй". Невідомо, чи інші діви отримували подібну відзнаку від Пуччіні за виконання партії Чіочіо-сан.
Загалом Пуччіні створив 5 редакцій опери, рахуючи першу, освистану публікою. Кажуть, що Соломія своїм виконанням партії Чіочіо-сан врятувала "Мадам Баттерфляй", саме їй опера завдячує визнанням. І цьому можна вірити з огляду на
наступне: Соломія співала оперу в другій редакції, яку сам композитор не вважав найкращою - інакше б він не переробив її ще тричі!
При нагоді ми окремо розповімо про долю і творчу кар'єру самої Крушельницької, а сьогодні - отака історія, про щасливий перетин двох зіркових шляхів.
До вашої уваги - арія Чіо-Чіо-сан "Un bel di vedremo" у виконанні Соломії Крушельницької, запис 1912 року
17/02/2017
Здається, така сама доля була і в "Кармен" Бізе: спочатку -- повний провал, пізніше-- всесвітня популярність. Приємно було згадати Соломію Крушельницьку в ролі рятівниці знаменитої опери.
ЖДякую, Вікторіє. Справді, мистецтво, шоу-бізнес - ризиковані сфери; як казав один мудрий перукар, ці сфери надто уразливі для "ризику долі". Того ж Гулака-Артемовського згадати... Прийде час, складемо розповідь і про Соломію. А може, Ви це зробите раніше
О, так, душу такі речі зігрівають: артисти, науковці, спортсмени, будь-хто видатний одного з тобою роду-коріння своїми власними здобутками плекає твою власну гідність.