"АНГЕЛ ПРИСУТНІЙ". Картинка VІІІ (картинки буття на межі з реальністю)

[color="#ff0000"][b]Картинка  VІІІ.  ЧОРНО-БІЛИЙ  ТЕЛЕВІЗОР  «ВЕСНА-3»  і  БАЛЕРИНА  МАЙЯ  ПЛЄСЕЦЬКА[/color].
[/b]
Хочеться  трохи  рожевої  фарби  у  цей  набір  інтенсивного  пізньоосіннього  багрянцю  і  жовтизни…    Отож,  я  хочу  згадати  малу  Ірочку  і  її  мрії,  забарвлені,  як  прийнято  вважати,  у  рожевий  колір  ранкових  хмарин,  або  чистого  надвечірнього  неба…
Коли  Ірочка  залишалася  сам-на-сам  зі  своїми  маленькими  потайними  мріями  вона  любила…  танцювати.  
У  хаті  на  Поліграфічній,15  у  часи  пізніх  60-их  минулого  століття  поселився  чорно-білий  маленький  зграбненький  телевізор  «Весна-3»,  якого  з  вдячністю  згадує  багатомільйонне  населення  тогочасного  уересерівського  телепростору.  І  дорослі,  і  малеча  знаходили  на  кількох  каналах  вітчизняного  телевізора  багато  цікавих  програм.  
Вітчим  Зеновій  Олійник  не  пропускав  жодної  трансляції  футбольних  матчів,  особливо  якщо  на  полі  з’являлися  улюблені  гравці  команди  «Карпати».  
Мала  ж  Ірочка  була  прив’язана  до  численних  дитячих  мульфільмів  та  екранізацій  казок,  серед  яких  улюбленими  були  мультики  за  творами  Редьяра  Кіплінга  «Рікі-тікі-таві»,  шестисерійний  фільм  «Мауглі»,  «Кішка,  яка  гуляла  сама  по  собі»,  «Слоненя»  та  інші.  У  пам’ять  назавше  вкарбовані  такі  архівні  шедеври  мультиплікації,  як  «Золота  антилопа»,  «Катерок»,  кількасерійний  цикл  про  «Вінні-Пуха»,  «Дюймовочка»,  оживлені  талановитим  пензлем  художників-мультиплікаторів  казки  Пушкіна  і  Ганса  Крістіана  Андерсена,  особливо  «Снігова  королева»  і  «Дванадцять  лебедів».  А  що  казати  про  улюблених  героїв  «Ну,  постривай!»  з  голосами  Папанова  і  Румянцевої.  
Дорослі  сідали  перед  «голубими»  (а  вірніше  чорно-білими)  екранами  увечері,  коли  ішли  багатогодинні  фільми  60-70-их  років  про  ІІ  Світову,  або  кіноверсії  переважно  російськомовної  класики.  Пригадую  з  тих  часів  «Летять  журавлі»,  «Анну  Кареніну»,  серіал  «Угрюм-ріка»,  «Брати  Карамазови»,  «Ідіот»,  «Гранатовий  браслет».  
З  іноземних  фільмів,  які  вросли  в  ментальність  тих  часів,  можу  назвати  серіал  «Чотири  танкісти  і  пес»  -  Ірочка  особливо  чекала  на  нього  у  довгі  місяці  хвороб  (фолікулярні  ангіни  не  полишали  її  в  спокої  від  3  до  6  років,  вони  виснажували  її  температурами,  збільшеними  лімфами  та  шумами  в  серці,  зрештою,  привели  до  хірургічних  втручань,  після  яких  були  затяжні  періоди  реабілітацій  -    і  мала  дівчинка  мала  можливість  годинами  насолоджуватися  спілкуванням  з  улюбленим  другом-телевізором).  
І  от,  коли  в  кімнаті  залишалася  лише  вона  сама,  а  мама  Лідія-Надія  відлучалася  на  кухню  чаклувати  над  борщем  або  росолом  з  нирок,  Ірочка  просила  відшукати  по-можливості  програму,  де  транслювали  балет,  а  танцювала  тоді  перед  екраном  переважно  одна  пріма-балярина  –  Майя  Плєсецька.  Повністю  бачила  Ірочка  запис  знаменитого  «Лебединого  озера»  Чайковського,  де  Майя  Плєсецька  виконувала  головну  роль  Одетти-Одиллії.  Ірочка  вставала  на  повний  ріст  у  своєму  дитячому  ліжечку  і  намагалася  потягнутися  на  кінчиках  пальців  ніг,  тримаючись  за  голубі  ґрати  ліжечка,  а  ще  повторювала  за  балериною  Плєсецькою  гнучкі  переливи  хвиль  лінії  рук,  наче  чутливі  крила  лебедя  на  хвильках  ріки,  що  гойдається  в  такт  легенькому  вітру.  Кінчики  пальців  рук,  зап’ястя,  лікті  –  все  перетворювалося  на  хвилі,  що  гойдаються.  Ірочка  витала  у  своїх  рожевих  мріях  на  яву,  а  не  у  снах.  Мала  Ірочка  перетворювалася  на  легеньку,  розслаблену,  тендітну  пір’їнку-рослинку  –  і  танцювала…
З  того  часу  у  пластиці  рухів  маленької  Ірочки  було  щось  від  класичного  танцю,  від  Великої  Хореографії  –  вона  не  могла  пройтися  по  льодовій  поверхні,  ступня  тут  же  втрачала  опору  і  Ірочка  падала  дуже  болюче.  Так,  у  другому  класі,  під  час  зимових  відвідин  Стрийського  парку  і  спуску  крутою  засніженою  вулицею,  Ірочка  послизнулася,  впала  і  оперлася  на  праву  руку  –  типовий  приклад  дитячих  «класичних»  переломів.
Ніхто,  навіть  мама  Ліда,  не  помічала  особливої  прив’язаності  до  танцю,  але  прийшов  час  –  і  Ірочка,  вже  учениця  першого-другого  класу  школи  №  28  у  Львові  на  уроках  ритміки  познайомилася  з  особливою  вчителькою  Іриною  Федорівною  (прізвище  якої  Ірочка  взнала  вже  в  дорослому  житті,  відвідавши  одного  разу  випуск  хореографічної  студії  при  Оперному  театрі).  Ірина  Федорівна  (Красногорова)  стала  згодом  багатолітнім  педагогом  цієї  студії,  вона  випускниця  балетного  училища  і  професійна  балерина,  заслужена  артистка  України,  присвятила  своє  життя  вихованню  майбутніх  зірок  балетної  сцени.  Половина  артистів-балерунів  Оперного  театру  –  її  учні.  А  на  початку  70-их  років  вона  починала  паралельно  вчителювати  –  і  в  світі  професійного  балету,  і  в  нашій  елітній  школі.  І  там  вона  побачила  несміливе  дівчатко,  яке  дуже  гарно  танцювало  «фігурний  вальс»  -  на  пальчиках,  витягуючи  тіло  за  помахом  руки  і  зупиняючи  погляд  розверненого  обличчя  на  тонкому  згині  летючих  пальців.  Вона  підходила  до  Ірочки-першокласниці  і  поправляла  статичні  пози  за  правилами  хореографічних  фігур  і  одного  разу  запропонувала  їй  подумати,  чи  хоче  вона  займатися  балетом.
Ірочка  з  захватом  прибігла  додому  і  з  щасливим  нетерпінням  сповістила  мамі  Ліді,  що  хоче  танцювати  як  балерина.  Проте  мама  Ліда  опустила  очі  і  сумно  відповіла  доні:  «Ти  хворієш,  у  тебе  шуми  в  серці,  тобі  –  не  можна».  
Ірина  Федорівна  більше  про  це  не  говорила,  але  в  житті  Ірочки  ще  був  конкурс  бальних  танців,  спочатку  міський,  потім  –  обласний.  Вершиною  слави  був  «бал»  в  якомусь  великому  дзеркальному  приміщенні  (дитяча  пам’ять  розмила  всі  точні  координати),  коли  бальні  пари  під  номерами  танцювали  «фігурний  вальс»,  а  Ірина  Федорівна  глядачам  оголошувала:  «учасник  конкурсу  бальних  танців»,  підійшовши  до  нашої  пари  вона  промовила  «дівчинка-переможець».  Я  почула  голос  з  юрби:  «Як  гарно  танцює  дитина».  На  все  життя    «фігурний  вальс»  пов’язаний  для  мене  з  іменем  Ірини  Федорівни.
Якось  мала  Ірочка  ішла  по  вулиці  Черешневій  –  щоденна  її  дорога  до  рідної  школи  –  і  побачила  невелику  калюжу,  що  під  зимовим  морозом  перетворилася  на  лід,  а  під  чоботами  дітей  –  на  міні-каток.  Ірочка  раптово  захотіла  випробувати  себе  –  чи  зможе  вона  встояти  на  льоду  і  не  послизнутися.  Коротко  обернувшись,  не  побачивши  позаду  перехожих,  мала  Ірочка  спробувала  –  таки  послизнулася  і  впала.  Раптом  попереду  обертається  жінка  –  нею  виявилася  Ірина  Федорівна  –  пізнає  Ірочку  і  каже:  «…А  ти  спробуй  ще  раз,  мама  про  це  не  дізнається»!
Ірочка  з  часом  так  і  не  навчилася  тримати  рівновагу  на  слизькій  поверхні,  і  хто  його  зна,  чи  це  не  вина  особливої,  чутливої  до  хореографії,  Ірочкиної  натури.
Разом  із  спогадами  про  період  дитинства  у  хатці  на  Поліграфічній,15  виринає  ще  одне  дуже  цікаве  обличчя,  яке  опікувало  малу  Ірочку  ще  в  дуже  ранньому  віці.  Це  обличчя  «няні»  Ірочки  –  баби  Зіни,  а  насправді  її  звали  Зінаеб  Мухамедівна,  бо  належала  вона  до  татарської  національності,  жила  на  нашій  вулиці,  у  будинку  під  номером  2  і  була  нянькою  всіх  тутешніх  малолітніх  дітей.  Мала  Ірочка  дуже  любила  бабу  Зіну,  бо  вона  пекла  на  кухні  Поліграфічної,15  біляші  і  перепічки  з  конини  за  традиційним  стародавнім  татарським  рецептом  –  і  кухня  вся  була  пропахнута  пряними  степовими  травами  та  кінським  м’ясом.  Запах  стояв  такий  звабний,  а  вироби  були  такі  апетитні  –  що  Ірочка  чекала  приходу  баби  Зіни,  наче  доброї  старої  феї.  На  все  життя  запам’ятала  Ірочка  смак  татарської  кухні  і  з  великою  ностальгією  через  півстоліття  знайшла  знайомі  їй  вироби  в  одному  скромному  татарському  кафе  на  бічній  вуличці  в  прицентральному  районі  Львова.  
Коли  Ірочка  вже  ходила  в  молодшу  школу,  баба  Зіна  вмирала  від  онкології  –  тяжко  і  довго.  Мама  розказувала,  що  вона  лікувалася  за  особливими  рецептами,  використовувала  в  їжу  багато  грецьких  горіхів  -  і  тому  ще  могла  якийсь  час  опиратися  смертельній  недузі.  Зрештою,  її  не  стало  –  наче  розтанула  в  туманах  осінніх  дощів.
Дощ…    Лише  він  змиває  всі  сліди  –  сліди  речей-символів,  знакових  для  тебе,  сліди  людей  докола  тебе  і  навіть  твої  власні…  Сліди  маленькі,  потім  більші  –  доросліші…
Що  ж  залишається?  Іноді  –  швидкоплинний  сон,  іноді  –  музика  чи  художнє  полотно,  іноді  –  власна  поетична  імпровізація,  що  містить  образи  на  перший  погляд  нічим  не  пояснимі,  але  впізнавані,  наче  десь,  звідкись,  у  якійсь  іншій  паралелі  ти  вже  пережив,  перебув  чи  побачив  те,  чого  пережити,  перебути,  побачити  в  реальному  житті  тобі  ніколи  не  доводилось…

[b]«  Метаморфози  з  крилами»[/b]

...  Я  метелик  з  оксамитовими  крильцями!
Піднімаюся  навшпиньки,  на  подушечки  пальців,
як  от  балерина  на  пуантах  --
і,  розкинувши  руки,  л  е  ч  у  -  у  -  у  ...

...  Ау  -  у  -  у,  світоньку  ясний,  всебожий!
Ау  -  у  -  у,  людоньки  красні,  богом  сотворені!
Ау  -  у  -  у,  вітре  попутній,  богом  післаний!
Я  люблю  -  у  -  у  вас  ,  п  р  и  й  м  і  т  е  мене  !

...  Хто  ти,  цятко  дрібненька,  легенька,  солоденька,
вітерцем  підхоплена,
                         німфами  облещена,
                                                         змійками  оздоблена?..
Я  --  це  я,  п  і  з  н  а  й  т  е  мене  !

...  На  тобі  всі  барви  життя  --  ти  н  а  ш  а  !
На  устах  твоїх  краплі  єлею  -  пиття  --  ти  н  а  ш  а  !
А  шиття  твоє  магічними  знаками  розписане  --  ти  н  а  ш  а  !

...  А  я  волосся  --  н  а  л  ь  о  т  у  -  у  -  у  --  розплету  -  у  -  у,
крилечка  -  вієчка  розпущу,  і  буду  ще  к  р  а  щ  а  !

...  А  чи  ти  ц  а  р  і  в  н  а,  а  чи  к  о  р  о  л  і  в  н  а  ?!
--  Я  не  п  р  о  п  а  щ  а...

...  Та  нехай  собі  ношенька  -  вітвиста  дороженька,
чим  в  и  щ  а,  то  в  а  ж  ч  а...
А  я  взую  ноженьки  --  на  с  е  м  и  д  о  р  о  ж  е  н  ь  к  и  --
я  не  пропаща!..

[i](Зі  збірки  "Семивідлуння".  -  Львів:  Каменяр,  2008)

На  фото:легендарна  балерина  Майя  Плєсецька.

[/i]  Далі  буде.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=891735
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 15.10.2020
автор: Сіроманка