Копиці

Йшов  я  нещодавно  ввечері  рідною  вулицею;  сутеніло,  скрізь  залягали  чорні  й  сірі  тіні,  а  денні  форми  та  кольори  зникали,  перетворювалися  на  власних  нічних  двійників.  Міський  гамір  також  змінився  або  пішов  деінде,  а  по  собі  лишив  тільки  глухуватий  в’язкий  відгомін.  Я  йшов  собі,  спостерігаючи  щоденне  перетворення  світла  на  темряву,  гомону  на  тишу,  дня  –  на  ніч;  мені  було  затишно,  спокій  огортав  душу,  а  мої  смутки…  втім,  не  було  в  мене  того  вечора  жодних  смутків.  Як  щось  і  бентежило  мене,  то  хіба  маленькі,  на  боязких  мишей  схожі  страхи,  успадковані  від  власного  дитинства:  темряви,  незнайомців,  нічних  голосів  і  шерехів,  які  дорослому  буває  так  втішно  згадати.

Темрява  загусала,  наче  дим  без  запаху  і  смаку,  а  повітря  лишалося  теплим:  тоді  стояли  саме  ті  дні,  яких  в  жовтні  трапляється  з  тиждень,  ледве  більше.  По  обіді  сонце  так  розігрівало  Київ,  що  той  аж  забувався  і  забував  –  і  про  календар,  і  про  крижані  ранки,  і  про  стиглі    холодні  вечори,  забував  і  легковажно  прогулювався  собою  в  сорочках  і  футболках.  Такі  розпашілі  пообіддя  іноді  затягувалися  аж  до  перших  сутінок  –  і  тоді  траплявся  саме  такий  вечір,  коли  темрява  вже  впала  на  місто,  а  її  звичайна  жовтнева  супутниця,  вистигла  прохолода,  десь  забарилася.  Тому  холодний  блиск  місяця,  який  несподівано  пролився  вулицею  десь  з-за  спини,  видався  мені  зайвим  і  недоречним:  нащо  він  показав  свої  роги  тепер,  коли  все  –  щире  тепло,  незасмучений  затишок  і  не  потребує  такого  яскравого  гострого  світла?  Аж  тут  і  другий,  і  третій,  і  четвертий  місяці  спалахнули  понад  вулицею  –  то  були  ліхтарі,  яким  саме  настав  час  вмикатися;  вони  вихлюпували  олов’яне  проміння  з  видовжених  олов’яних  полумисків,  розвішаних  на  дротах  і  стовпах  поміж  деревами,  а  подекуди  –  і  прямісінько  в  листвяній  гущині  лип  і  каштанів.

Іноді  мені  здається,  що  призначення  людства,  його  колективний  сенс  буття  –  ув  освітленні  планети:  де  б  не  постало  людське  житло,  неодмінно  з’являється  і  штучне  світло:  аби  видко  було  навіть  тоді,  коли  всі  сплять;  аби  ніч  перетворилася  на  день;  аби  принишкли  маленькі,  на  боязких  мишей  схожі  страхи:  темряви,  незнайомців,  нічних  голосів  і  шерехів…  І  мої  власні  дитячі  страхи  слухняно  порозтікалися  навсібіч,  наче  миші,  налякані  раптовим  спалахом  світла;  ліхтарі  нецнотливо  вихоплювали  з-під  ковдри  сутінків  денні  предмети,  які  вже  повкладалися  спати,  а  тепер  змушено  поставали  –  налякані,  розгублені,  беззахисні,  наче  оголені,  сором’язні  та  присоромлені.  Вечір  було  зруйновано,  він  розвалився  на  складові,  а  очі  мої  застрибали  між  ними,  поспіхом  занотовуючи  їхні  риси  та  мої  враження  на  майбутнє;  і  отоді  серед  уламків  зруйнованого  вечора  я  помітив  дещо,  що  мене  спантеличило.  Я  зупинився,  намагаючись  зрозуміти,  що  сталося;  але  очі  бачили,  а  думка  мовчала,  розгублена,  а  радше  –  вражена  (можливо,  ніколи  не  баченим)  видовищем  і  його  (сподіваюся,  тимчасовою)  незбагненністю.

Шаную  ваш  час  і  увагу;  варто  було  попередити  заздалегідь,  але  роблю  це  тільки  тепер:  за  кілька  днів  я  з  усім  розібрався  і  нічого  надзвичайного  не  знайшов.  Але  для  того  мені  довелося  написати  цей  текст  і  разів  із  кілька  його  переписати;  пригадую,  в  школі  я  витрачав  на  твори  хвилин    двадцять,  інколи  півгодини;  власне,  вони  писалися  самі,  варто  було  вчителю  закинути  в  мою  голову  тему,  і  за  тиждень,  а  то  й  раніше  твір  «виписувався»:  сідай  та  занотовуй.  Але  над  кількома  реченнями,  які  містили  важливий  для  решти  твору  опис  (або  –  нечасто,  іноді,  але  все  ж  таки  –  його  основну  думку),  –  над  цим  доводилося  попрацювати  кілька  годин,  і  не  поспіль.  День  у  день  просиджував  я  над  зошитом  у  «лінію»  та  уявляв  те,  про  що  хотів  сказати,  аби  воно  постало  перед  очима  так,  наче  я  це  насправді  бачу  та  відчуваю  на  дотик,  смак,  запах  і  рух;  це  було  не  так  вже  й  складно,  та  й  нічого  складного  я  тоді  не  уявляв;  карколомний  трюк  виконувався  далі,  коли  уява  виплекала  з  нічого  клапоть  реальності,  який  хотілося  описати  так,  аби  читач  побачив  і  відчув  саме  те,  що  бачив  і  відчував  я.  «Зображувальна  сила»  –  тоді  я  не  знав  таких  слів,  а  якби  знав,  не  второпав  би,  що  б’юся  саме  над  нею,  і  що  вона  –  чи  не  вища  чеснота  художнього  тексту…  А  тепер  –  прошу  назад,  на  мою  вулицю,  яку  з  першого  солодкого  сну  щойно  висмикнули  нечутливі  ліхтарі.  

Ми  з  вами  стоїмо  у  найтемнішому  місці  –  у  чорній  тіні,  що  простягнулася  від  величезного  меблевого  фургону  мало  не  на  квартал.  А  в  тій  тіні  сховалося  від  ліхтарів  кілька  дерев  –  липи,  в’язи,  клен;  в  чорноті  вони  неяскраво,  мерехтливо,  ледь  помітно,  але  напевно  –  світяться,  а  точніше  -  м’яко  сяють,  висвітлюють  і  показують  у  темряві  тільки  самих  себе,  своє  листя  і  більш  нічого.  Ці  кілька  дерев  –  просто  жовтаві  плями  на  чорному  оксамитовому  тлі,  аплікація;  це  вона  мене  чимось  спантеличила.  Мій  погляд  вільно  проходить  крізь  ці  купи  листя,  наче  крізь  скло;  навіть  бездоганне  і  щойно  ретельно  вимите,  скло  залишається  помітним,  хоча  й  не  заважає  бачити.  Ось  так  і  ці  дерева.

Здається,  лише  вчора  крони  цих  лип  і  в'язів  були  такі  рясні,  що  аж  непроникні  для  світла  ліхтарів  і  сонячного  проміння.  Вони  нагадували  копиці,  складені  зі  свіжої,  щойно  скошеної  та  ще  незів’ялої  трави,  хоч,  ясна  річ,  ніхто  таку  траву  в  копиці  не  складає,  але  вигляд  вони  мали  саме  такий.  А  якісь  небачені  й  невидимі  велети  здійняли  ті  копиці  над  вулицею,  піднесли  їх  аж  до  дахів  і  тримали  так  на  вилах  із  товстелезними  пошерхлими  держаками-стовбурами.  Тримали  щонайменше  від  квітня;  ані  вітри,  ані  зливи  не  обчухрали  тих  копиць,  і  спека  їх  не  змарнувала.  Навіть  серпневий  буревій,  що  потрощив  чимало  найміцніших  дерев,  не  змігся  на  щось  про  ті  копиці;  теліпав  їх,  бив,  рвав,  гнув,  продував  наскрізь,  рвав  і  м’яв,  бгав,  трусив,  смикав,  тягнув  щосили,  щодуху,  а  марно.  Встояли;  аж  від  квітня  та  майже  дотепер  було  так:  ступиш  крок  під  ту  зелену  рухливу  гору  –  і  зник  із  міського  літа:  метушливого,  задушливого,  гамірного,  пропахтілого  бензином,  шаурмою,  парфумами  та  салонами  маршруток.  Це  ж  треба:  тисячі  маршруток  у  місті,  а  тхнуть  всі  однаково;  ані  тролейбуси,  ані  трамваї,  ані  старші  їхні  брати,  трьохосні  муніципальні  автобуси,  -  ні,  так  не  смердять.  Від  того  духу  починає  нудити  ще  на  зупинці,  щойно  розчахнуться  жовті  дверцята,  і  перший  його  подув  вдарить  натовп;  а  всередині  маршруткового  лобастого  корпусу  жодних  сумнівів  не  лишається:  в  цих  жовтих  чортопхайках  нудило  мільйони  киян  і  гостей  столиці,  власне,  це  і  є  запах  маршрутки  -  нудота  всіх  її  пасажирів...

Здається,  лише  вчора  я  робив  той  один  крок  під  липу  чи  в’яз  і  опинявся  так  далеко,  як  декого  не  завела  би  і  тисяча  кроків;  ногами  на  тому  ж  битому  міському  асфальті,  рукою  до  держака-стовбура,  головою  під  зелену  копицю,  непроникну  для  всіх  видів  освітлення.  Чуєте?  –  вона  дихає,  точить,  цідить,  ллє  –  дібровами,  галявинами,  узліссями,  байраками,  ярами,  балками,  прибалочками  та  іншими  урочищами  –  всіма  тими  сховками,  де  природа  тримає  свою  живу  тишу  та  НЗ  повітря  –  найвищої  проби,  незайманої  чистоти,  недосяжної  прозорості.  Там,  в  серцевині  копиці  –  стигла,  настояна,  витримана,  загусла  тиша,  зміцнена  зеленкуватими  сутінками,  що  й  у  полудень  юрмляться  та  вирують  в  копиці;  галас,  гамір,  задуха,  сморід  –  звідси  за  той  один  крок,  який  сягнистіший  за  тисячу.

А  що  тепер?  –  Бліда  жовтувата  півпрозорість,  а  радше  –  змарнілість;  так,  листя  світиться,  сяє,  являє  собою  певне  диво,  адже  воно  видиме  у  темряві,  хоч  і  не  випромінює  власного  світла,  не  відбиває  чужого.  Це  вже  не  копиці;  ті  небачені  й  невидимі  велети,  що  влітку  тримали  над  вулицею  цілі  гори  соковитої  важкої  зелені,  пішли  десь,  кинувши  вила  без  догляду  –  онде  їхні  держаки,  онде  їхні  довгасті  ікла;  а  до  тих  ікл  почеплялися  хмарки  жовтуватого  диму  або  туману.  Що  ж  змарнувало  ці  крони,  ще,  здається,  вчора  непроникні  ані  для  світла,  штучного  або  натурального,  ані  для  гомону  будь-якого  та  решти  міських  впливів  і  непринад?  І  що  мені  в  тому  таке  особливе  –  чи  ж  раніше  я  не  спостерігав  щось  подібне,  навіть  тотожне,  абсолютно  таке  ж  –  щороку,  щоосені,  щожовтня?

Коротка  відповідь:  час.  Це  час  зробив  те,  на  що  не  спромоглися  ані  спека,  ані  злива,  ані  буревій;  це  він  обчухрав  мої  копиці,  це  він  висотав  соки  з  листя,  це  він  змусив  його  палати  неіснуючим  коротким  вогнем,  це  він  невдовзі  оберне  щось  –  на  ніщо.

Трохи  довша  відповідь:  всьому  є  свій  час.  Що  не  робити,  яких  зусиль  не  докладати,  а  все  в  цьому  світі  відбувається  не  раніше,  ніж  вчасно,  і  не  пізніше,  ніж  вчасно,  а  як  невчасно,  то  просто  враження,  помилка  через  брак  інформації;  той  брак,  який  і  заповнює  ця  довша  відповідь:  всьому  є  свій  час.

І  що  мені  в  тому  такого?  І  про  час,  і  про  вчасність  –  хіба  не  знаю?  Авжеж,  так;  але  нас,  землян  виду  хомо  сапієнс,  бентежать  і  вражають  не  знання  як  таке;  гадаю,  в  школі  діти  часто-густо  сумують,  тому  що  їм  пропонується  сухе,  голе,  обчухране  живого  досвіду  знання.  А  воно  наче  гербарій,  зібраний  якимось  старанним  учнем  сто  год  тому  як;  просякнутий  пилюкою,  він  являє  собою  передостанню  мить  листя  –  за  крок  від  «щось»  до  «ніщо».  На  цих  сторінках  жодної  згадки  про  всі  попередні  миті;  про  бруньки  –  ті  щільні  коричневі  долоньки,  з  яких  навесні  наче  вибухом  повикидало  щось  зім’яте,  невпізнаване,  тендітне;  про  стрімке  дивовижне  перетворення  тих  зеленкуватих  кавалків  на  мініатюрні  ювелірно  точні  копії  дорослого  листя  –  а  вони  розгортаються  як  крила  метелика,  з  «ніщо»,  такого  непоказного,  перетворюються  на  «щось»,  і  неабияке  «щось»;  про  цвіт  –  яблуневий,  вишневий,  абрикосовий,  каштановий,  липовий,  кленовий,  бузковий…  –  про  найвишуканішу  прикрасу  будь-якого  нашого  міста  –  жодного  натяку  про  цвіт!  Всі  ці  численні  кроки  від  «ніщо»  –  не  згадані;  натомість  представлена  в  підручниках-гербаріях  ота  жалюгідна  передостання  мить  –  за  крок  від  «щось»  до  «ніщо».

А  мої  змарнілі  «копиці»  тим  і  вразили  мене,  тим  і  спантеличили,  збентежили  та  причарували,  що  показали  та  дозволили  побачити,  відчути  на  дотик,  смак,  запах  і  рух  те  знання,  перетворити  його  на  живий  і  пульсуючий  особистий  досвід,  такий  же  відчутний,  як  листя  влітку.  А  ще  –  змусили  раз  у  раз  переписувати  цей  текст  про  загальновідомі  речі,  шукати  вже  відомі  відповіді  на  прості  питання,  радіти  їм,  наче  знайденим  уперше.

…А  доки  я  шукав  ті  відомі  відповіді  на  прості  питання,  мені  й  на  думку  не  спадало  пошукати  чогось  важливішого,  наприклад,  сенсу  життя.  Бо  невтраченого  –  не  шукають.

2018

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=810351
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 17.10.2018
автор: Максим Тарасівський