Немарнота

Деякий  письменний  китобій  вигукнув  слідом  за  Соломоном:  «Все  марнота»  –  а  тоді  додав:  «ВСЕ»*  –  саме  так,  великими  літерами,  наче  оголосив  остаточний  вирок  і  цьому  світу,  і  поневірянням  людського  духу  в  ньому.  А  світ  –  о,  марното  марнот!  –  не  забарився  з  помстою:  «Ну,  як  ВСЕ,  то  нехай  вже  ВСЕ!»:  і  роман  письменного  китобоя  з  тим  вироком,  і  сам  китобій  опинилися  в  забутті,  непам’ятті,  безвісті…  –  надовго,  проте  не  назавжди;  втім,  хтозна,  як  довго  триває  будь-яке  «назавжди»  в  цьому  світі,  який  весь  –  ВЕСЬ  –  марнота?

Це  було  би  чим  завгодно:  дурістю,  зарозумілістю,  легковажністю,  короткозорістю,  однобокістю,  дешевим  піаром,  цинічною  зневагою  до  авторитетів  etc.,  але  це  –  моє  переконання:  є  дещо  в  світі,  що  немарнота.  Це  дещо  може  час  від  часу  зникати,  наче  вітрило  судна,  що  віддаляється,  але  то  відбувається  не  через  його  нікчемність.  Як  зникнення  вітрил  за  обрієм  пояснюється  формою  земної  кулі,  а  не  чеснотами  корабля,  що  несе  ті  вітрила,  так  і  немарні  речі  опиняються  в  полі  зору,  коли  зір  їх  шукає;  а  озброєний  –  а  радше,  обеззброєний  Соломоном,  зір  їх  –  не  бачить,  вухо  –  не  чує,  пам’ять  –  не  нагадує.  Отаке  моє  переконання  –  а  воно  й  справді  може  бути  чим  завгодно:  дурістю,  зарозумілістю,  легковажністю,  короткозорістю,  однобокістю…

Отже,  колись  давно,  колись  дуже-дуже  давно  один  французький  король  на  ім’я  Вільгельм  зібрав  чимале  військо  та  окупував  острови,  відомі  як  Британські.  Згодом  корона,  що  поєднувала  континент  і  острови,  розділилася  навпіл,  а  між  французами  та  британцями  залягла  тривала  ворожнеча.  Вона  варіювалася  від  взаємної  зневаги,  кпин  і  фобій  аж  до  кривавих  війн,  яким  не  могла  завадити  (або  й  сприяла)  доволі  широка  та  мінлива  протока  між  ними.

В  епоху  наполеонівських  війн  (1796-1815)  французи  та  англійці  поводилися  традиційно  та  безжально  нищили  одне  одного  на  суші  та  на  морі.  Для  морських  баталій  обидві  нації  будували  величезні  кораблі;  і  1800  року  Франція  спустила  на  воду  74-гарматний  красень  Duguay-Trouin,  якому  судилося  взяти  участь  у  вирішальній  Трафальгарській  битві  1805  року,  переможній  для  Британії  та  вкрай  нищівній  для  Франції.  Duguay-Trouin  –  один  з  небагатьох  французьких  вітрильників,  що  ту  битву  пережив,  та  лише  для  того,  аби  за  місяць  знову  битися  з  англійцями,  втратити  всі  три  щогли,  капітана  та  мало  не  всю  команду  вбитими  й  опинитися  в  полоні.  Англійці  відремонтували  корабель,  дали  йому  нове  ім’я  –  Implacable,  тобто  «Невблаганний»,  та  записали  до  королівських  ВМС,  у  складі  яких  корабель  аж  до  1842  року  щасливо  бився  з  флотами  усіх  держав,  з  якими  ворогували  британська  корона,  в  тому  числі  –  з  флотом  своєї  колишньої  батьківщини.  У  лютому  1842  року  «Невблаганного»  визнали  непридатним  для  служби  та  поставили  в  док  в  Давенпорті,  де  він  і  простояв  аж  до  1855  року,  коли  його  знов  почали  використовувати,  тепер  як  навчальний  корабель,  яким  він  і  служив  аж  до  початку  наступного,  XX  століття.

1905  року  виповнилося  100  років  перемозі  у  Трафальгарській  битві;  святкування  сколихнуло  патріотичні  почуття  нації  та  її  інтерес  до  історії  –  це  був  той  самий  випадок,  коли  зір  загострюється  та  починає  розрізняти  немарноту  в  світі,  який  весь  –  марнота.  Ясна  річ,  що  ветеранів  Трафальгару  до  1905  року  не  лишилося  живих  жодного  –  якщо  не  рахувати  кораблі,  а  рахувати  їх  вистачило  би  пальців  однієї  руки.  Досі  був  живий  англійський  флагман  Victory:  саме  на  його  щоглах  майорів  заклик  England  expects  that  every  man  will  do  his  duty,  «Англія  очікує  від  кожного  виконання  його  обов’язку»;  саме  з  його  палуби  адмірал  Нельсон  віддавав  переможні  накази;  саме  на  його  палубі  він  зазнав  смертельного  поранення;  і  саме  адмірал  Нельсон  донині  пильнує  британську  столицю  своїм  єдиним  оком  з  верхівки  колони,  що  височіє  посеред  Лондону.  Victory  до  того  часу  практично  зогнив  і  тримався  на  плаву  дивом;  та  британці  схаменулися  й  заходилися  рятувати  його,  і  корабель  дожив  аж  до  XXI  століття  та  досі  –  живий.

І  про  «Невблаганного»  згадали,  але  дещо  пізніше:  адже  це  також  був  учасник  Трафальгарської  битви,  неабиякий  трофей,  доказ  британської  морської  звитяги,  до  того  ж  красень:  французи  навіть  військові  судна,  приречені  на  жорстоке  знищення,  оздоблювали  бездоганно.  Пізніше  –  але  не  запізно:  і  впродовж  10-х  і  20-х  років  ХХ  століття  британські  королі  та  королеви,  Адміралтейство,  філантропи  та  широкий  загал  докладали  щоденних  і  дуже  вартісних  зусиль  до  порятунку  корабля,  завдяки  чому  він,  власне,  і  зберігся,  інакше  б  ця  прекрасна  дерев’яна  конструкція,  що  понад  100  років  пробула  на  воді,  вже  давно  б  спочила  на  дні.

Та  у  30-і  роки  інтерес  до  корабля  поволі  згасав,  а  з  початком  Другої  світової  згас  остаточно:  британці  забули  і  про  цей  корабель,  і  про  багато  чого  іншого  –  адже  на  кін  тоді  поставили  виживання  країни  та,  можливо,  цілого  світу.  Вітрильник  скнів  без  уваги  в  бухті  Фалмута  аж  до  1949  року,  коли  з’ясувалося,  що  150-річному,  другому  за  віком  британському  вітрильнику  необхідна  вже  не  реставрація,  а  термінова  реанімація,  ціна  питання  –  200  тисяч  фунтів  (нині  це  понад  6  млн.).  Але  переможна  Британія  вийшла  з  війни  вкрай  злиденною  –  ні  в  корони,  ні  в  приватних  осіб  не  знайшлося  таких  грошей,  та  й  публіка  якось  збайдужіла  до  музейних  справ.  «Невблаганного»  запропонували  французам:  мовляв,  це  ж  ваше  судно,  рятуйте  свою  реліквію,  але  переможна  Франція  також  бідувала.  І  повоєнні  злидні  двох  переможних  націй  прирекли  корабель  на  смерть:  2  грудня  1949  року  вітрильник  підірвали  та  затопили;  все,  що  від  нього  лишилося  –  носова  фігура  та  кормовий  балкон,  які  нині  прикрашають  музеї.  Корабель  пішов  на  дно  під  прапорами  обох  країн,  Великої  Британії  та  Франції,  що  ворогували  від  часів  Вільгельма  Завойовника,  –  хіба  не  чудовий  символ  для  найглибших  роздумів  про  марноту  і  немарноту?

І  нація  справді  сколихнулася  такими  думками;  нація  згадала  власну  історію  та  свій  другий  найстаріший  вітрильник;  нація  збагнула,  що  всі  найтяжчі  роки,  з  1939  до  1945,  на  його  щоглах  майорів  заклик  адмірала  Нельсона:  England  expects  that  every  man  will  do  his  duty.  І  нація  обурилася  долею  «Невблаганного»,  та  цього  разу  запізно;  але  те  обурення,  те  раптове  та  потужне  загострення  відчуття,  що  не  всі  в  світі  –  марнота,  врятувало  дещо  інше.  На  тій  хвилі  корона,  Адміралтейство,  філантропи  та  широкий  загал  об’єднали  зусилля  та  врятували  інший  славетний  корабель,  перший  кліпер  серед  перших,  Cutty  Sark,  а  що  ще  немарне  тоді  врятували  –  також  є  підстави  поміркувати…

Звісно,  першість  –  марнота;  сказано,  що  перші  можуть  бути  останніми,  а  останні  першими.  Та  людство  має  незбагненну  та  неабияку  шанобу  до  всіх  перших  –  і  додам,  також  до  всіх  останніх,  через  згадану  мінливість  долі.  Cutty  Sark,  врятована  через  загибель  Implacable,  (мало  не)  остання  з  родини  чайних  кліперів,  була  вищим  досягненням  вітрильного  розвитку,  уособленням  всіх  парусних  чеснот,  яке  й  вичерпало  до  краю  їхній  потенціал,  за  чим  і  настала  смерть  флоту  вітрильного  та  почалася  нова  ера  судноплавства.

Що  ж  тоді  немарнота?  Чи  всі  ті  рештки  суден,  уламки  та  кістяки  зниклих  цивілізацій,  розкидані  по  музеях,  –  чи  це  вона?  Відповідь  на  таке  питання  була  би  чим  завгодно:  дурістю,  зарозумілістю,  легковажністю,  короткозорістю,  однобокістю  etc.,  але  це  –  моє  переконання.  Немарнота  –  це…  ні,  спершу  дещо  розповім.  1858  року  в  Йорку  народився  Генрі  Скотт  Тук,  художник-імпресіоніст.  Вся  його  творчість  мала  дві  теми;  перша  –  море,  кораблі,  моряки,  хвилі,  одним  словом,  мариністика,  друга  –  оголена  чоловіча  натура.  Обидві  теми  Тук  розкривав  майстерно,  хоча  друга  на  ті  часи  коштувала  йому  скандальної  слави.  Отже,  1925  року  безнадійно  хворий  і  дещо  забутий  публікою  Тук  намалював  занедбаного  та  майже  забутого  англійцями  «Невблаганного»  в  гавані  Фалмута  –  а  далі  виникає  (або  можна  вигадати)  певний  збіг  доль  художника  та  його  натури.  1929  року  Тук  помер,  і  про  нього  забули  аж  до  70-х  років,  коли  його  слава  відродилася,  як  відродилася  слава  «Невблаганного»  після  його  знищення.  А  той  малюнок  Тука  1925  року  нині  вважається  іконічним  образом  міста  Фалмут,  його  мистецьким  символом;  на  тому  малюнку  «Невблаганний»  і  досі  існує,  як  досі  існують  усі  намальовані  Туком  кораблі,  усі  його  чоловічі  моделі,  що  не  повернулися  з  Першої  світової,  як  досі  живе  сам  Тук  у  своїх  творах…

Звісно,  і  будь-які  твори  –  марнота;  час  знищить  їх  так  само,  як  нищить  і  марнує  все.  Але  творчість  як  така  не  зазнає  впливів  часу;  сам  потяг  до  творчості  незнищенний  і,  мабуть,  первинний:  всі  боги,  яких  уявляло  або  вигадувало  людство,  були  творцями;  вони  створювали  цей  світ,  через  акт  і  процес  творчості  проявляючи  себе  та  свою  сутність:  ніщо  (або  бозна-що)  перетворювати  на  дещо.  Отже,  творчість  –  зовнішня  до  світу,  не  належить  до  нього,  а  він  –  залежить  від  неї,  через  неї  –  здійснився  та  існує.  Отже,  творчість  –  (чи  не  єдина)  немарнота  світу,  який  весь  марнота,  ВЕСЬ.  Отаке  моє  переконання  –  а  воно  й  справді  може  бути  чим  завгодно:  дурістю,  зарозумілістю,  легковажністю,  кроткозорістю,  однобокістю…

2018

*Герман  Мелвіл,  «Мобі  Дік»,  Глава  XCVI  «Салотопка»
Малюнок:  Henry  Scott  Tuke,  The  Implacable  at  Falmouth

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=804674
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 28.08.2018
автор: Максим Тарасівський