Основи поетики. Фігурний вірш.

Фігурний  вірш  (лат,  figura  —  зовнішній  вигляд,  образ)  —  вірш,  в  якому  синтезовано  властивості  звукових  та  візуальних  мистецтв,  втілені  у  винахідливій,  переважно  графічній,  формі.  Ф.в.  запроваджений  еллінським  поетом  Сіммієм.  До  сьогодні  збереглося  три  його  вірші  —  у  вигляді  сокири,  крил  та  яйця.  
Історія  фігурних  віршів,  які  є  зображенням  матеріальних  предметів,  налічує  більше  двох  тисячоліть.  З'явившись  в  стародавній  Олександрії  приблизно  в  IV  столітті  до  нашої  ери,  це  мистецтво  приваблювало  авторів  різних  епох,  серед  яких  були  давньогрецькі  вчені,  поети,  середньовічні  абати,  знамениті  Рабле,  Полоцький,  Державін,  Оксфордський  професор  Льюїс  Керролл,  французький  поет  Гійом  Аполлінер  і  багато  інших.

Відродження  Ф.в.  після  майже  двохсотлітнього  забуття  відбулося  завдяки  авангардистам.  Фігурний  вірш  знаходимо  у  творчості  Г.Аполлінера:

Бо  літо  вже  іде  із  спеками  та  грозами
З  весною  воднораз  моя  померла  юнь
О  Сонце  то  ж  доба  полум'яного  Розуму
I  я  гряду  в  іюнь
Захоплений  її  величною  ходою
Лише  її  люблю  її  пильную  слід
Вона  мене  так  вабить  як  магніт
I  має  вид
Вродливиці  рудої…  («Руда  вродливиця»)  

та  М.Семенка:

Осте  сте
бі  бо
бу
візники  –  люди
трамваї  –  люди
автомобілібілі
бігорух  рухобіги
рухливобіги
berceus  kapy
селі
елі
лілі…  (М.Семенко  "Місто")

 Фігурні  вірші  грецькою  називалися  «пайгніямі»,  або  «іграми».  Ці  ігри  були  особливого  роду  —  ігри  вчених.  Ранньохристиянський  поет  Порфирій  Оптаціан  писав  вірші  у  формі  вівтаря,  сопілки,  органу,  а  також  у  вигляді  призм,  пальм,  корабля.
У  часи  середньовіччя  і  до  XX  століття  їх  зображували  у  вигляді  трикутників,  пірамід,  зірок,  сердець,  хрестів,  сходів,  а  в  XX  столітті  мали  форму  фонтану,  дощу,  птахів,  дерев,  лави  та  падаючої  вежі.
Згодом  Ф.в.  поширився  у  європейських,  особливо  у  новоєвропейських  літературах  XVII  ст.,  набуваючи  найнесподіваніших  конфігурацій.  Висвітлювалися  Ф.в.  і  в  піїтиках  Києво-Могилянської  академії,  реалізовувалися  у  творчості  Івана  Величковського,  Симеона  Полоцького  та  ін.,  особливо  в  емблематичному  віршуванні.  

Не  жити,  єже  пити;
но  пити,  єжи  жити.
Не  того  ради  жити,  єже  випивати,
мЂры  полны  во  чрево,  як  в  делву,  вливати,

Но  єдинощи  токмо  испій  или  дважды,
дабы  в  тЂлЂ  живущи,  не  умер  от  жажды.
(І.Величковський  «Ізборник»)

Звертаються  до  цієї  неординарної  віршової  форми  і  сучасні  поети:
я
хрест
нестиму  свій
без  вороття
як  перст
єднання
смерті
і
життя
(A  Крaт).

Ф.в.  цікавить  поетів,  не  вельми  схильних  до  версифікаційних  експериментів  (література  для  дітей).  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=800378
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 23.07.2018
автор: Теоретик