Щоденник погоди для 1-го класу. Частина 1

[b]ПЕРЕДМОВА[/b]

Мене,  як,  мабуть,  і  решту  світу,  в  школі  навчали  дечому  про  навколишній  світ.  Ось,  це  дерево,  в  нього  є  стовбур,  гілля,  коріння,  воно  живиться  водою  та  мінералами  з  ґрунту,  вдихає  діоксид  вуглецю,  видихає  кисень,  тому  що  фотосинтез  і  т.д.  Пригадую,  в  першому  класі  наука  природознавства  передбачала  ведення  «щоденників  погоди»;  школярики  мали  їх  особисті,  де  записували  погоду  та  природні  явища,  які  спостерігали,  а  також  класні  –  величезний  аркуш  ватману,  на  якому  черговий  по  погоді,  ставши  на  стільця,  щодня  позначав  стан  атмосфери:  напрям  і  силу  вітру,  вологість,  температуру,  опади...  –  і  так  поступово  утворювалося  щось  на  кшталт  прогнозу  погоди  на  минуле.

Я  постійно  забував  писати  в  моєму  природничому  щоденнику  та  заповнював  його  казна  чим,  коли  вчителька  раптом  оголошувала  владним  і  дещо  скрипучим  голосом:  «здаємо  календарі  погоди  на  перевірку»  (нащо  таке  взагалі  перевіряти?  хіба  з  виховних  міркувань?).  Уявляю,  які  відкриття  чекали  в  тому  щоденнику  на  справжніх  метеорологів;  напевно  вже,  за  моїми  записами  наша  південна  місцевість  демонструвала  виключно  погодні  дива  та  аномалії.  Але  до  пожадливих  рук  науковців  моя  писанина  так  і  не  потрапила,  ніхто,  крім  вчительки,  її  не  бачив,  а  вона  навряд  чи  звіряла  мої  записи  з  офіційними  повідомленнями  «Гідромєтцентру»;  а  от  коли  на  мене  припадала  черга  вести  календар  погоди  на  ватмані...  -  тоді  катастрофічні  зміни  клімату  робилися  відомими  всьому  класу:  я  заповнював  календар  абичим,  абияк,  навмання,  завжди  –  постфактум.  Щоправда,  не  пригадаю,  аби  хтось  на  те  зважав.

Це  ніяк  не  стосується  того  факту,  що  природа  як  така,  відповідні  книжки,  телепередачі  та  документальні  фільми  –  все  це  мене  вабило  з  дитинства.  Я  все  це  завжди  любив  і  досі  люблю;  але  тоді,  в  початковій  школі,  мій  щирий  інтерес  цурався  будь-якої  формальності:  дитячі  очі  хотіли  дивитися,  руки  -  хапати-ловити-мацати  та,  каюся,  часом  роздирати  на  шматки,  -  а  от  всі  ті  записи,  класифікація,  впорядкування  -  нє,  то  було  не  про  мене  і  мій  світ...    

Минув  час,  мабуть,  рівно  стільки,  скільки  для  того  треба,  -  і  ті  прадавні  шкільні,  невиконані  або  виконані  абияк  вправи  наздогнали  мене.  Із  ретельністю,  якої  марно  вимагала  від  мене  школа,  я  роздивляюся  хмари,  спостерігаю  рослини,  ганяюся  за  комахами  та  бентежу  увагою  птахів,  записую  в  свій  щоденник  природні  явища,  та  й  загалом  –  веду  життя  природознавця-аматора.  Безжурне,  щасливе,  неформальне  та  за  вчительською  міркою  цілком  недбале  спостереження  природи  –  а  по  суті,  перебування  в  ній,  -  врешті  решт  перетворилося  на  щось,  за  вчительською  ж  міркою,  більш-менш.  Втім,  може  це  не  школа  мене  доганяє;  може,  саме  так  росте  любов?..

Так  чи  ні,  але  й  нині,  цього  чудового  ранку  («температура  плюс  девятнадцать,  облачность  один  балл,  ветер  южный,  0,5  метра  в  секунду»*)  я  прокинувся  вдосвіта  та  знову  заходився  згадувати  бачене,  сортувати  сфотографоване  та  записувати  помічене.

[b]«НЕ  ВІДПУСКАЙ,  ТРИМАЙ,  ТРИМАЙ,  ТРИМАЙ…»[/b]**

Ці  бабки  звуться  промовисто  -  «блакитна  стрілка»  (Enallagma  cyathigerum).  Якщо  подивитесь  у  Вікі  статтю  «бабки»,  знайдете  довжелезний  опис  їхнього  статевого  апарату,  який  є  абсолютно  унікальним  і  в  решти  комах  геть  не  такий.  Щоправда,  розібратися  в  тому,  що  саме  викликає  захват,  зможе  тільки  фаховий  ентомолог;  нефаховий,  аматор,  такий  як  я,  зверне  увагу  на  коротеньку  фразу:  [i]«Яйца  самки  откладывают  в  сопровождении  самцов  на  подводные  части  растений,  при  этом  самка  погружает  только  брюшко  или  спускается  в  воду  полностью»[/i].

На  мій  нефаховий  погляд,  цей  момент  життя  бабок  заслуговує  на  і  більше  замилування,  і  на  детальніший  опис.  Виправляю  цей  недолік:  на  фото  ви  бачите,  як  самець  тримає  самку:  якось  так  хитро,  ніби  за  потилицю;  відповідно,  він  має  тримач-захват,  а  вона  -  роз'єм  для  тримача-захвата,  пристосування,  за  яке  тримати.  Це,  дорогенькі  мої,  по  суті  те,  до  чого  ми  нині  поволі  доходимо:  спільні  роди.

Звісно,  вона  могла  би  приземлитися  на  латаття,  опустити  хвоста  у  воду  та  спокійнісінько  робити  свою  справу.  Але  ж  це  не  тільки  її  справа!  –  навіть  якщо  відкинути  всі  ліричні  міркування  про  кохання,  родину,  плекання  дітей  і  все  решту,  що  в  основі  своїй  вимагає  двох  –  і  суто  з  прагматичного  боку  це  справа  не  тільки  її.  В  цю  мить  самка  відкрита  всім  небезпекам,  починаючи  від  банального  втоплення  і  аж  до  нападу  риби,  жаби  чи  іншої  бабки;  її  єдиний  захист,  надія,  опора  та  порятунок  –  друга  блакитна  голка,  що  нині  тріпоче  над  водою  скляними  крильцями,  чимдуж  тримаючи  кохану  за  …  що  там  в  них?  –  аби  вона  відклала  яйця,  аби  народилося  нове  покоління,  аби…  -  а  у  випадку  небезпеки  витягнути  її  з  води.  

«Не  відпускай,  тримай,  тримай,  тримай…»**  –  не  дарма  в  нас  такі  пісні,  це  навіть  і  нам,  людям,  цілком  зрозуміло.  Звісно,  бабок  скеровує  сліпий  інстинкт;  наші,  сапієнсові  інстинкти  «зрячі»,  мають  над  нами  куди  меншу  владу,  ніж  над  крихітними  бабками;  але  оці  зворушливі  блакитні  пари  над  водою  чомусь  заважають  мені  беззастережно  визнавати  перевагу  нашого  –  такого  розумного  –  виду.

Зверніть  також  увагу  на  кольори:  зазвичай  в  бабок  загалом  і  блакитних  стрілок  зокрема  виражений  статевий  діморфізм,  тобто  самці  та  самиці  наочно  відрізняються.  Водночас  трапляються  випадки  поліморфізму,  коли  стать  змінює  типову  зовнішність  або  й  взагалі  набуває  ознак  (наприклад,  кольорів)  протилежної  статі.  Самка  стрілки  -  та,  що  хвостом  у  воді,  -  мала  би  бути  рожева,  коричнева,  червонувата,  а  вона  блакитна,  як  самець.  Що  її  вирізняє,  крім  власне  відкладання  яєць,  -  колір  очей.  Подивіться:  в  самця  очі  карі,  а  в  самки  -  зелені.  Я  зробив  не  один  десяток  фото  (здебільшого  невдалих),  і  скрізь  так.  Не  виключаю,  що  це  може  пояснюватися  кутом  освітлення,  але...  в  жінок  і  самиць  бабок  мені  подобаються  зелені  очі,  тому  -  хай  буде  так!

[i]Далі  буде[/i]

Липень  2018  року
Фото  автора
Більше  фото  до  цього  тексту  тут:  facebook.com/MSFedorchenko/posts/969684649876872  

*Цитата  з  повісті  бр.  Стругацьких  "Второе  нашествие  марсиан"
**Цитата  з  пісні  гурту  "Бумбокс"    

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=799598
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 17.07.2018
автор: Максим Тарасівський