МАРІЯ ЗАНЬКОВЕЦЬКА в матеріалах 1890-их-1940 років.

[color="#ff0000"](з  рукописів    сімейного  архіву  праць
  Дмитра  Николишина,  1947  рік,  Львів)[/color]

У  нашій  сім’ї  є  реліквія:  дід  мого  чоловіка,  Романа    Гринька,  -  [b]Дмитро  Васильович  Николишин  (1884-1950)  [/b]–  уродженець  Тернопільщини,  громадський  діяч,  оточений  товариством  митців  світового  імені  (серед  яких  творче  коло  художника  Новаківського),    професор-викладач  Коломийської  гімназії,  український  письменник  -  поет,  прозаїк,  драматург,  есеїст,  редактор  українських  часописів  довоєнного  і  воєнного  періоду,  що  побував  у  німецькому  концтаборі,  але  загинув  14  грудня  1950  року  в  застінках  тюрми  на  Лонцького  у  Львові  як  в’язень  сталінського  режиму  за  українську  національну  ідею  в  літературі  і  мистецтві,  -  залишив  по  собі  37  рукописних  зшитків-переплетів  своїх  праць.[i]  (Див.  на  сайті:  "Мій  фотоальбом")[/i]
Серед  них  мою  увагу  привернули  матеріали,  зібрані  та  опрацьовані  Дмитром  Николишином,  про  артистку  великого  таланту  і  складної  життєвої  долі  –  [b]Марію  Костянтинівну  Заньковецьку[color="#ff0000"][/color][/b].  Дмитро  Николишин  задумав  писати  повість  про  Марію  Заньковецьку,  але  її  в  домашньому  архіві  не  збереглося,  вона  вважається  загубленою.
З  матеріалів  1890-их-1940-их  років  вимальовується  образ  Марії  Костянтинівни  Заньковецької  (уродженої  Адасовської)  як  людини  з  дуже  непростою  біографією,  що  йшла  до  своєї  великої  мрії  –  української  професійної  театральної  сцени  –  через  багато  втрат  і  людських  особистих  образ,  але  мала  певність  у  виборі  свого  місця  в  житті  через  силу  переконання,  що  цей  вибір  єдиноможливий  для  неї.  Це  переконання  базувалося  на  природніх  нахилах  Марії  Заньковецької,  що  всі  інші  з  її  оточення  (друзі  по  сцені,  глядачі  і  театральні  критики  тої  доби)  називали  «талантом  від  Бога».  Прочитавши  матеріали,  зазирнула  у  Вікіпедію  і  виявила  страшенні  недогляди  –  навіть  дати  життя  були  вказані  невірно  (я  насмілилась  поправити!)  і  глянула  на  посилання  –  дати  посилань  набагато  пізніші,  а  отже,  вже  не  оригінали,  а  передруки.  Оригінали  ховаються  десь  у  Центральних  Архівах  і  доступні  не  кожному,  а  лише  горсточці  зацікавлених.  Отож,  мені  прийшла  думка  видрукувати  на  Сайті  Поезії  автобіографію,  писану  самою  Марією  Заньковецькою  у  Києві  [i]«27  дня  січня  1921  року»,[/i]  що  ввійшла  у  видання  «М.  К.  Заньковецька»  (Державне  Видавництво  «Мистецтво,  1937).  Вказані  цитати  автобіографії  та  їх  сторінки  з  оригіналу  видання  подані  за  особистим    архівом  праць  Д.Николишина.



З  АВТОБІОГРАФІЇ  
АРТИСТКИ  ДЕРЖАВНОГО  НАРОДНОГО  ТЕАТРУ
МАРІЇ  КОСТЯНТИНІВНИ  ЗАНЬКОВЕЦЬКОЇ

[i]С.  16    «Народилася  я  в  1860  році  22  липня  в  селі  Заньки,  Чернігівської  губернії,  Ніжинського  повіту,  в  старій  дворянській  сім’ї  поміщика  Костянтина  Адасовського.  Освіту  получила  в  м.  Чернігові  в  дворянському  пансіоні  Осовської.
Ще  будучи  пансіонеркою,  я  брала  участь  в  учневих  виставах  і  звернула  на  себе  увагу  всіх  вчителів,  які  радили  мені  прохати  своїх  батьків  віддати  до  театральної  школи,  але,  по  існуючим  тоді  поглядам  і  тенденціям  традиційних  дворян  на  акторів,  про  се  не  могло  бути  і  речі.  Між  іншим,  любов  до  сцени  захватила  мене  зовсім  і  тільки  й  було  моїх  мрій,  щоб  попасти  на  справжню  сцену.  По  скінченні  пансіону  я  вийшла  заміж,  але  погляди  чоловіка-військового  Хлистова  нічим  не  відрізнялись  від  поглядів  батьків  і  мені  лише  дозволялось,  і  то  рідко,  грати  в  аматорських  виставах,  в  котрих  я  мала  надзвичайних  поспіх.  Я  кохалась  в  мистецтві,  любов  до  сцени  стала  моїм  життям.  Я  не  могла  більше  боротись  зі  своїм  коханням  і,  порвавши  зо  всіма  своїми,  поступила  на  сцену.

С.19    Перша  трупа,  в  яку  я  попала,  було  товариство  Марка  Лукича  Кропивницького.  Се  було  в  1882  році  в  Полтаві  у  виставі  «Наталка  Полтавка».  Попрацювавши  щось  із  рік  по  містах  України,  трупа  попала  в  Петроград  (тоді  –  Петербург),  де  грала  з  надзвичайним  успіхом.  Не  буду  багато  говорити  про  себе  і  про  свій  поспіх.  Про  се  багато  писалось  і  говорилось  уже.
На  всі  намагання  залишити  мене  на  імператорській  сцені,  на  запросини,  примусові  навіть,  гг.  Суворіна  до  свого  театру,  Корша  –  до  свого  і  ще  багатьох  других,  не  дивлячись  на  всі  корисні  запропонування  і  надзвичайні  ставки,  яких  до  того  часу  ніхто  майже  не  одержував,  не  дивлячись  на  положення  високостоящого  в  той  час  російського  театру,  не  дивлячись  на  все  це  –  я  залишилась  на  своїй  милій,  хоч  тоді  і  зовсім  бідній  і  репертуаром  і  положенням,  і  відносинами  до  неї  з  боку  уряду,  українській  сцені,  на  якій  працюю  і  до  цього  часу.

Од  Марка  Лукича  Кропивницького  я  перейшла  у  групу  Старицького,  потім  Садовського,  знову  Кропивницького  і  потім  знову  Садовського,  на  гастролі  запрошувалась  і  виїздила  майже  по  всіх  існувавших  тоді  українських  великих  і  малих  трупах.
Амплуа  моє  –  інженю-драматік,  але  грала,  і  як  говорили  з  небувалим  поспіхом,  всі  існуючі  жіночі  амплуа.

Говорилось  багацько,  а  ще  більше  писалось,  що  ніби  я  являюсь  творцем  Української  Народної  Драми.  Не  знаю,  з  боку  видніше,  а  самій  про  себе  якось  не  приходиться  писати,  ніяково  й  недогодно…
Зараз  состою  на  посаді  артистки  амплуа  комедійних  і  драматичних  старух,  на  яке  перейшла  з  1918  року.

С.20    Писати  подробиці  всього  свого  пробування  за  майже  38  років  на  сцені,  на  українській  сцені.  до  якої  сильні  мира  звертались  то  з  лагідною  ухмілкою,  то  з  демонською  злобою  й  презирством  на  устах,  про  сльози  й  радості  в  залежності  від  того  і  таке  інше  –  про  все  це  писати  прийшлось  би  досить  довго  і  багато,  на  що  в  мене  нема  сил.  Тай  нащо  копатися  у  тім,  що  давно  похоронено.

М.Заньковецька

Січня  27  дня  1921  року
м.  Київ
[/i]
Ці  рядки  автобіогафії  можна  доповнити  біографією  з  уже  згаданого    видання  «М.К.  Заньковецька»,  за  редакцією  І.Скорини.  –  Київ:  «Мистецтво»,1937).

З  присвятою  :   [color="#ff0000"][i]«Пам’яті
першої  народної  артистки  Республіки,
корифея  українського  театру,
геніального  митця
Марії  Костянтинівни
ЗАНЬКОВЕЦЬКОЇ
присвячується  ця  книга»…[/i]

С.56.    [color="#ff0000"][b][i]«В  той  час,  як  скрізь  [/color]гидкі  шипіли  змії,
І  їх  жала́  в  людські  серця  впились,
Твої  слова  протесту  голоснії
Повсюди  в  нас,  мов  грізний  дзвін,  неслись
І  в  людях  збуджували  дух...»[/i][/b][/color]
(Один  із  багатьох  безіменних  адресантів  з  присвятою  Марії  Заньковецькій  на  святкування  25-літнього  ювілею  творчості  артистки  15  січня,  1908,  Київ)

Продовження  буде

Публікація  з  сімейного  приватного  архіву[color="#ff0000"]:[b]  Дмитро  Николишин.  Марія  Заньковецька  (Матеріали).  -  Львів,  1947.[/b][/color]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=755644
Рубрика: Нарис
дата надходження 16.10.2017
автор: Сіроманка