РИМА


Рима  (гр.  rhythmos  —  мірність,  сумірність,  узгодженість)  —  суголосся  закінчень  у  суміжних  та  близько  розташованих  словах,  які  можуть  бути  на  місці  клаузул  або  перебувати  в  середині  віршового  рядка.  Інакше  кажучи,  —  це  співзвучність  закінчень  слів  у  віршових  рядках,  яка  охоплює  останній  наголошений  голосний  і  наступні  за  ним  звуки.
Закінчення  віршового  рядка,  починаючи  з  останнього  наголошеного  складу,  називаєтья  клаузулою(лат.  clausula  —  кінцівка,  замикання).  Таким  чином,  співзвучні  клаузули  утворюють  риму.  При  цьому  слід  мати  на  увазі,  що  рима—  явище  звукове,  а  не  графічне:  в  ній  збігаються  звуки,  а  не  букви.
Функції  рими:
1)  підсилює  зміст,  ідейне  й  емоційне  звучання  вірша,  бо  слова,  включені  в  риму,  самим  своїм  місцем  у  рядку  привертають  до  себе  особливу  увагу  читача;
2)  створює  багатий  звуковий  повтор,  який  посилює  музикальність  віршованої  мови;
3)  є  важливим  елементом  ритму  у  віршах,  оскільки  чітко  підкреслює  завершеність  кожного  віршового  рядка,  що  є  одиницею  ритму;
4)  має  велике  композиційне  значення,  бо  за  допомогою  рим  віршові  рядки  об'єднуються  у  строфи.
В.  Маяковський  писав:  «Рима  вертає  вас  до  попереднього  рядка,  примушує  згадати  його,  змушує  всі  рядки,  що  оформляють  одну  думку,  триматися  купи.
...Я  завжди  ставлю  найхарактерніше  слово  на  кінець  рядка  і  добуваю  для  нього  риму  за  всяку  ціну...»  (В.  Маяковський,  «Як  робити  вірші?»).
 
 
Рими  класифікуються  :
1.  За  місцем  ритмічного  акцену  (наголосу)  в  суголосних  словах  на:
—  окситонні  (чоловічі);
—  парокситонні  (жіночі);
—  дидактичні;
—  гіпердактилічні.
Походження  термінів  «чоловіча»  і  «жіноча»  рима  пов'язане  з  французькими  прикметникам,  що  в  чоловічому  роді  мають  наголос  на  останньому  складі  (vif  —  живий),  а  в  жіночому  наголос  падає  на  передостанній  склад  (vive  —  жива),  бо  «е»  на  кінці  глухе.
Окситонною  (чоловічою)  називається  така  рима,  в  якій  наголос  на  останньому  складі  (чужинí  —  менí);  ця  рима  має  сильне  звучання.  З  особливою  силою  і  експресією  звучать  чоловічі  рими  у  Бажана:
Козак  на  північ  прудко  мчить,
Козак  не  хоче  відпочить.
Копито  сніг  примерзлий  б'є,
Луною  дзенькіт  оддає.
Безлюддя  й  пустка  навкруги.
Кошлаті  гачарі.  Сніги.
(М.  Бажан.  «Гонець»).
Цей  чотиристопний  ямб  з  чоловічими  римами  звучить  і  уривчасто  падає,  як  удар  меча,  що  вражає  свою  жертву.  Пружність,  енерґія  і  звучне  одноманітне  падіння  його  надзвичайно  гармонує  з  зосередженим  почуттям,  незламною  силою  могутньої  натури  й  трагічним  становищем  героя  твору.
Парокситонною  (жіночою)  називається  така  рима,  в  якій  наголос  на  передостанньом  складі  (бýду  —  забýде).  Жіноча  рима  надає  закінченню  рядків  м'якого  звучання.  Вірші  з  жіночими  римами,  не  маючи  наголосів  на  кінцях  рядків,  можуть  завдяки  цьому  набувати  певної  співучості.
Наприклад:
Тихий  сон  на  горах  х  Ù  дить,
За  рученьку  щастя  в  Ù  дить.
І  шумлять  ліси  вже  тúхше,
Сон  мені  квітки  колúше.
Спіть,  мої  дзвіночки  сúні,
Дикі  рожі  в  полонúні!
(О.  Маковей.  «Сон»).
Дактилічною  називається  така  рима,  в  якій  наголос  падає  на  третій  від  кінця  склад  (вíченьки  —  нíченьки).  Дактилічна  рима  надає  віршеві  ще  повільнішого  характеру,  ще  в  більшій  мірі  відчувається  співучість  вірша.  Наприклад:
Гори  багрянцем  кривавим  спалáхнули,
З  промінням  сонця  західним  прощáючись,
Так  моє  серце  жалем  загорíлося,
З  милим,  коханим  моїм  розлучáючись.
(Леся  Українка.  «Східна  мелодія»).
Гіпердактилічноюназивається  така  рима,  в  якій  наголос  падає  на  четвертий  або  п'ятий  від  кінця  склад  (кíшечкою  —  усмíшечкою).  До  цієї  рими  вдаються  тільки  тоді,  коли  треба  надати  віршеві  особливої  повільності.  Наприклад:
Як  була  я  молодою  препод  Ù  бницею
Повісила  фартушину  над  вік  Ù  нницею.
(Т.  Шевченко.  «Гайдамаки).
Цікавий  приклад  гіпердактилічної  рими  з  вірша  Дм.  Білоуса  «Лука  лукавий»:
Він  мурличе,  бува,
Ходить  кíшечкою.
Кусь  —  і  зубки  схова
За  усмíшечкою.
Рима  в  непарних  рядках  чоловіча  (бувá  —  сховá),  а  в  парних  —  гіпердактилічна  (кíшечкою  —  усмíшечкою).
Закінчення  рядка  не  залежить  від  того,  яким  розміром  написаний  вірш;  дактилічні  рими  є  не  тільки  у  віршах,  написаних  дактилями;  так  само  чоловічі  —  не  тільки  в  ямбічних  і  анапестних  рядках,  жіночі  —  не  тільки  в  хореїчних  та  амфібрахічних.  Закінчення  віршового  рядка  часто  не  збігається  з  видом  стопи,  якою  складено  рядок.
Не  часто  трапляються  вірші,  в  яких  усі  клаузули  були  б  одного  виду.  Згадаймо  початок  відомого  вірша  Шевченка:
Мені  однаково,  чи  буду
Я  жить  в  Україні,  чи  ні.
Чи  хто  згадає,  чи  забуде
Мене  в  снігу  на  чужині  —
Однаковісінько  мені.
Тут  чергуються  жіночі  рими  (будý  —  забýде)  з  чоловічими  (нí,  чужинí,  менí)  і  дактилічною  (однаковíсінько),  і  вірш  не  звучить  монотонно.
2.  За  різними  ознаками  рими  поділяються  ще  на  ряд  видів:
а)  за  повнотою  суголось  :
точною  називається  така  рима,  коли  збігаються  усі  звуки  після  останнього  наголошеного  звука  в  римованих  словах:  несíть  —  ідíть,  зéрня  —  тéрня,  прир  Ù  дний  —  нар  Ù  дний.  Точна  рима,  що  її  творять  п'ять,  шість  і  більше  фонем  (сýджений  —  огýджений,  стрáчених  —  небáчених),  називається  ще  глибокою;
неточною  (приблизною)  називається  така  рима,  в  якій  римовані  звуки  фонетично  не  збігаються,  а  тільки  подібні  приголосні,  а  навіть  інші  голосні,  від  наголошеного  голосного  звука:
хвúлі  —  долúні,  прилітáють  —  складáю,
ожерéдами  —  всерéдину  .
Коли  ж  співзвучними  є  тільки  склади,  на  які  падає  наголос,  або  тільки  голосні  в  цих  складах,  то  така  неточна  рима  називається  асонансом:
красúва  —  невгасúма,  сідáє  —  куняє,
наскрíзь  —  побúйсь  .
І  навпаки,  коли  співзвучними  є  тільки  приголосні  звуки  при  розбіжності  наголошених  складів,  то  така  рима  називається  консонансом:
рýнами  —  ворýнами,  кадр  —  кедр,
москíт  —  мускáт,  р  Ù  ків  —  рукáв  .
б)  Залежно  від  числа  складів,  що  повністю  збігаються,  розрізняють  рими  :
багаті  —  збігаються  звуки  не  тільки  клаузули,  а  такожі  ті,  що  перед  нею  (садівнЬцтво  —  будівнúцтво,  кор  Ù  на  —  вор  Ù  на,  кільцé  —  сільцé,  красá  —  росá,  весл  Ù  —  понесл  Ù  ).  Збільшення  кількості  повторюваних  звуків  посилює  співзвуччя;
бідною  називається  чоловіча  рима  з  відкритим  складом,  у  якій  збігаються  лише  кінцеві  голосні:
сівбá  —  боротьбá,  крупá  —  совá,  менé  —  тебé  —  себé,
люблю  —  молю  —  мою  ;
в)  залежно  від  кількості  слів,  що  римуються,  розрізняють  рими  :
прості  —  це  такі  рими,  які  складаються  з  двох  слів:
гр  Ù  ші  —  хор  Ù  ші,  рýки  —  крýки  ;
складні  —  це  такі  рими,  які  виникають  із  взаємодії  двох-трьох  слів:
сонце  —  сон  це;  колисці  —  колись  ці;
колихати  —  коло  хати;  на  камені  —  важка  мені  ;
омонімічні  —  це  такі  рими,  в  яких  римуються  омоніми:
«діти,  діти,  де  ж  вас  діти?»  —  народний  каламбур;
г)  залежно  від  місця  у  рядку  рими  бувають  :
прикінцеві  —  римуються  останні  слова  рядка:
«Густа,  медова  теплотá  —  високі  налива  житá»
(М.  Рильський);
внутрішні  —  римуються  будь-які  слова  в  рядку:
«Все  йде,  все  минає,  і  краю  немає...»
(Т.  Шевченко);
д)  залежно  від  того,  які  частини  мови  римуються,  розрізняються  римиграматичні  (одногрупні)  —  римуються  слова,  що  належать  до  однієї  частини  мови,  які  діляться  на  підвиди:
—  іменникові(хáти  —  палáти,  грач  —  помагáч);
—  прикметникові(ч  Ù  рний  —  мот  Ù  рний,  багáтий  —  пихáтий);
—  дієслівні(пúше  —  колúше,  почувáти  —  ночувáти).
Граматичні  (одногрупні)  рими  вважаються  іноді  одноманітними  і  малоефектними.  Більшу  силу,  загостреність,  багатше  звучання  мають  неграматичнірими,  що  утворюються  співзвучністю  слів,  які  належали  до  різних  частин  мови  (годувáти  —  гордувáтий,  крщчі  —  ревýчий,  пýть  —  ідýть).
Наприклад:
Ніч  холодною  рукою,  там,  за  даллю  голуб  Ù  ю  ,
розгорнула  наді  мною  зір  невидані  світú,
і  дорогою  ясною  кличе,  манить  за  соб  Ù  ю  ,
щоб  нервовою  ходою  міг  за  нею  я  пітú...
(В.  Сосюра.  «Ніч»).
Тут  різногрупна  (неграматична)  рима.  Заримовано:  голуб  Ù  ю  (прикметник)  із  соб  Ù  ю  (займенник),  а  світú(іменник  у  множині)  з  пітú(дієслово).  Головна  перевага  цієї  рими  в  тому,  що  вона  досить  свіжа  й  змістовна.
Часто  вживані  рими,  що  втрачають  естетичне  значення  через  свою  шаблонність  (кров  —  любов)  називаються  банальними.  Протилежні  їм  рими  є  вишуканими.  Поети  завжди  прагнуть  до  нових  рим,  але  ці  пошуки  не  повинні  перетворюватися  в  самоціль:  вони  тільки  тоді  виправдані,  коли  сприяють  увиразненню  зображуваного  в  творі,  посилюють  мелодійність  віршованої  мови.
В.  Т.  Боднар,  кандидат  філологічних  наук
Джерело:  http://www.ukrlit.vn.ua/5klas/6/prose.html

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=736118
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 02.06.2017
автор: arleya