Батько української опери

...Ой  поїде  в  Московщину
Козак  молоденький  –
Оріхове  сіделечко
І  кінь  вороненький.
Ой  поїде  в  Московщину
Да  там  і  загине,
Свою  рідну  Україну
Навіки  покине...

Пісню  "Стоїть  явір  над  водою"  вважають  народною,  та  насправді  її  написав  Семен  Степанович  Гулак-Артемовський  (1813-1873),  видатний  оперний  співак,  автор  першої  української  опери  "Запорожець  за  Дунаєм"  (1862).

Хоча  пісню  цю  Гулак-Артемовський  присвятив  своєму  другу  Тарасові  Шевченку,  вона  виявилася  художньою  правдою  про  самого  автора,  а  також  пророцтвом  про  його  долю.

Семен  Гулак-Артемовський  -  справді  козаченько,  спадкоємець  генерального  обозного  Івана  Гулака  (служив  при  гетьмані  Дорошенко),  родом  він  з  Черкащини  (Городище).  Артемовський  -  цю  частину  прізвища  Семен  позичив  у  бабусі,  нібито  польки.

Малого  Семена  відправили  на  навчання  до  Київської  бурси;  там  голос  хлопця  -  на  той  час  сріблястий  дискант  -  одразу  привернув  увагу.  Бурсака  відрядили  до  хору  святої  Софії,  потім  -  до  хору  Михайлівського  монастиря.  Тим  часом  з  голосом  Гулака  відбулася  мутація,  і  дискант  перетворився  на  шикарний  бас-баритон.  Отоді  його  помітив  композитор  Глінка  та  запропонував  шукати  долі  в  столиці  імперії  -  в  Петербурзі.

Приблизно  рік,  з  1838  до  1839,  Глінка  сам  навчав  Гулака,  а  тоді  влаштував  кілька  благодійних  концертів  і  на  зібрані  кошти  відправив  хлопця  до  Італії  -  вчитися  співам.  Є  інша  версія:  нібито  Глінка  влаштовував  виступи  Гулака-Артемовського,  які  й  приносили  кошти  для  навчання  юного  таланта,  і  на  такому  виступі  його  помітив  уральский  промисловець  Демідов,  який  і  профінасував  2-річне  навчання  Гулака  в  Італії.

І  він  таки  навчився,  і  добре  навчився!  -  1842  року  Гулак-Артемовський  дебютував  у  Флорентійській  опері,  а  1843  повернувся  до  Петербургу,  щоб  на  22  роки  стати  солістом  імператорської  опери!

На  той  час  не  існувало  ще  ніяких  пристроїв  для  запису  звуку,  отже,  про  майстерність  Гулака-Артемовського  як  співака  ми  можемо  судити  виключно  за  рецензіями  та  відгуками.  Знаємо,  що  він  опанував  понад  50  басових  партій;  як  саме  опанував  -  ось  слова  з  листа  Т.Г.  Шевченка:  «Ну  и  опера!  Особенно  когда  Артемовский  поет  Руслана,  даже  затылок  почешешь,  ей-ей,  правда!  Замечательный  певец  –  ничего  не  скажешь».

Аж  ось  1862  року  Гулак-Артемовський  написав  "Запорожець  за  Дунаєм"  -  першу  українську  оперу  (з  лібретто  українською  та  на  українську  тематику).  Це  була  сенсація  в  багатьох  сенсах:  мало  хто  знав  про  композиторський  талант  Гулака,  мало  хто  очікував  "малоросийской"  тематики  на  сцені  імператорської  опери  -  саме  там  відбулася  прем'єра.  Сам  автор,  Гулак-Артемовський,  виконав  роль  Карася.  От  не  знаємо,  чи  були  інші  автори  опер,  що  самі  в  них  і  співали!  -  можливо,  наш  Гулак-Артемовський  такий  був  один!

А  далі  починається  історія  куди  як  менш  радісна  та  загалом  дуже  схожа  на  слова  з  пісні:  "Не  рад  козак  журитися  –  да  серденько  ниє".  Деякі  джерела  стверджують,  що  опера  мала  успіх;  деякі  -  навпаки.  Після  13  вистав  її  зняли  з  репетуару  -  знову  таки,  пояснення  різні.  Дехто  стверджує,  що  це  було  пов'язане  з  польським  повстанням,  після  якого  мистецтво  нацменшин  в  імперії  стало  вкрай  небажаним.  Дехто  звинувачує  Гулака-Артемовського  в  плагіаті.  Мовляв,  "Запорожець"  -  це  опера  Моцарта  "Викрадення  з  сералю",  розбавлена  українськими  народними  піснями.

Щоправда,  борці  з  плагіатом  кивають  не  стільки  на  музику,  скільки  на  схожість  тематики  двох  опер:  в  обох  йдеться  про  втечу  з  полону,  хоча  в  Моцарта  дівчина  тікає  з  султанського  гарему,  а  в  Гулака  -  козаки  з  султанської  тюрми.  Ну,  тоді  й  Моцарта  можна  оголосити  плагіатором:  він  вкрав  ідею  в  Гомера,  Одисей  якого  10  років  поневірявся  в  полоні  чарівниці  та  втік  звідти  на  батьківщину!

Загалом  досить  дивно,  що  в  імператорській  опері  помітили  плагіат  -  якщо  він  в  опері  дійсно  був  -  аж  після  13  вистав  (це  ще  не  рахуючи  репетицій).  Важко,  просто  неможливо  повірити,  що  в  такому  поважному  закладі  працювали  фахівці,  що  припустили  постановку  плагіату  перед  очима  самого  імператора!

Та  в  будь-якому  випадку  плітки  та  пристрасті  довкола  опери  так  вразили  співака,  що  він  почав  втрачати  голос;  десь  за  рік  після  прем'єри  "Запорожця"  Гулак-Артемовський  був  змушений  залишити  сцену  та  загалом  -  мистецтво.  Після  22  років  на  головній  оперній  сцені  величезної  імперії  Семен  Степанович  почав  діяльність,  жодним  чином  до  музики  не  дотичну:  статистичні  дослідження,  вивчення  народної  медицини.

А  вже  за  10  років  його  поховають  в  Москві,  на  Ваганьковому  цвинтарі;  кажуть,  що  передбачати  свою  долю  та  власну  смерть  -  дар  справжніх  поетів,  згадаємо  того  ж  Лорку.  З  Гулаком  все  відбулося,  як  він  сам  і  напророчив  у  пісні:

Ой  поїде  в  Московщину
Да  там  і  загине,
Свою  рідну  Україну
Навіки  покине.
Скаже  собі  насипати
Високу  могилу,
Скаже  собі  посадити
В  головках  калину.
Будуть  пташки  прилітати
Калиноньку  їсти,
Будуть  йому  приносити
Од  родоньку  вісти!..

На  наших  рідних  теренах  опера  "Запорожець  за  Дунаєм"  вперше  поставлена  вже  після  смерті  автора  -  1884  року.  Сьогодні  вона  -  невід'ємна  частина  репертуару  української  опери.

Хоча  творча  кар'єра  Гулака-Артемовського  промайнула  далеко  від  України,  він  беззаперечно  є  нашим,  українським  композитором,  поетом,  співаком.  Він  ніколи  не  забував,  з  якого  ґрунту,  з  якого  коріння  виринув  у  цей  світ,  і  цю  пам'ять,  це  усвідомлення  власної  ідентичності  він  втілював  у  своїй  творчості.  Тому  й  не  дивно,  що  пісні  Гулака-Артемовського  часто  вважаються  народними  -  адже  бринить  в  них  Україна  та  українство,  лунає  наша  доля  та  наша  мрія.

Сьогодні  -  204  роки  від  дня  народження  Гулака-Артемовського.  Згадаємо  митця,  вшануємо  його  пам'ять  та  внесок  у  розвиток  українського  мистецтва  та  послухаємо  його  пісню.

"Стоїть  явір  над  водою",  виконують  Державна  заслужена  капела  бандуристів  УРСР  та  Михайло  Гришко  [youtube]https://youtu.be/7cT9z852uAo[/youtube]  

16/02/2017

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=718531
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 16.02.2017
автор: Максим Тарасівський