Серпневе, комашине

Ой,  серпень-терпень,  ой,  лишенько,  ой,  літо-літечко...

Летіло,  линуло,  текло,  тягнулося  це  літо,  наче  один  нескінченний  день,  день  стиглий,  витриманий,  настояний,  суцільний,  без  розривів,  провалів  і  шпаринок,  одночасно  і  швидкоплинний,  і  завмерлий,  застиглий,  такий,  як  сам  час,  який  ніколи  не  зупиняється,  а  все  ніби  стоїть,  час  і  час,  ранок,  день,  вечір,  ніч  -  а  все  це  час.  І  літо  було  таким  -  куди  не  кинь  оком,  чого  не  торкнися  -  все  літо,  в  усьому  літо,  і  ти  сам  -  літо.  А  зупинись,  озирнись  назад  -  і  наче  не  було  його.  Подивись  вперед  -  і  нема  його.  А  завмри-застигни  -  і  ти  по  вуха  в  літі,  як  в  часі,  ти  закляк  у  ньому  раз  і  назавжди,  ти  -  вже  не  ти,  ти  вийшов  із  лялечки,  в  якій,  як  щойно  з'ясувалося  й  миттєво  забулося,  ти  прожив  усю  довгу-довжелезну  зиму.  Ти  -  тепер  вже  справжній  ти,  прадавня  комаха  в  бурштиновій  краплі,  твій  власний  забутий  предок.  І  живеш-не-живеш  ти  не  вздовж,  а  впоперек  часу:  для  тебе  вже  ніщо  і  ніколи  не  зміниться,  і  у  твоїх  сітчастих  очах  -  завжди  й  назавжди  літо.

І  незчулася  комаха,  як  літо  добігло  серпня,  мабуть,  саме  тому,  що  цей  рух-плин-течія  відчувалася,  мов  повна  і  безбентежна  нерухомість,  вводила  тебе  в  оману,  чарувала,  обманювала,  і  доки  ти  вдивлявся  своїми  комашими  очима  на  світ  крізь  сонячний  бурштин  свого  вічно-літнього  прихистку,  літо-літо-літечко  вислизнуло,  мов  верблюд  крізь  голкове  вушко,  і  опинився  ти  разом  із  ним  в  іншому  світі,  іншому  часі,  в  іншому  собі.

Долетіло,  долинуло,  дотекло,  добігло.  Ні,  ще  не  до  кінця  -  літо  увійшло  у  свою  знервовану,  втомлену,  лихоманкову  пору.  Ні,  це  не  кінець,  якби  ж  це  був  кінець!  -  це  набагато  гірше  кінця,  тому  що  фінал  вже  ось,  вже  поруч,  його  вже  видно,  вже  чутно,  вже  відчувається  його  гіркавий  аромат,  вже  де-не-де  й  торкнешся  навіть  його,  як  ногою  торкаєшся  риби  у  воді,  а  жити  ж  іще  довжелезний  місяць,  і  вдивлятися  у  неминучий  фінал,  наче  у  прірву,  -  ніби  ще  довше.  Ось  це  й  є  -  найстрашніше,  тому  що  раптом  у  твоєму  щасливому  комашиному  житті,  яке  завмерло-пливло  впоперек  часу,  виявилися  гострі  краї  -  минуле  й  майбутнє,  а  ті  краї,  як  відомо  усім  комахам,  відділяють  смертних  від  безсмертних.  Це  серпень.

І  сум,  і  жаль,  і  вбивча  насолода,  і  погляд  твоїх  сітчастих  очей  -  тільки  назад,  у  незворотнє,  неворітке,  майже  втрачене,  що  водою  нині  дніпровою,  піском  дніпровим  тече  між  пальці,  не  вхопити,  не  втримати,  не  пригорнути.

І  мерехтить  думка  в  комашому  твоєму  мозку,  наче  вогник,  блимає  та  думонька,  ворушиться,  грає-гріє  надією,  що  літо  прийде  знову,  звісно,  прийде,  вже  наступного  року,  неодмінно,  як  завжди,  а  ти  дивишся  на  нього,  ніби  бачиш  останній  раз.  А  він  і  є  останній  -  адже  вмерти  тобі,  щойно  безсмертній  комашці,  до  наступного  літа,  і  бути  тобі  мертвою,  нехай  навіть  в  образі  й  подобі  -  страшно  вимовити!  -  людини,  але  мертвою,  неживою,  відумерлою  комашкою,  схованою  в  лялечці,  що  вважає  себе  особою,  особистістю  і  взагалі  -  людиною,  бути-днювати-ночувати  тобі  в  тій  людині-лялечці,  всередині  цілком  чужого  і  ворожого  тобі  буття.  Ні,  це  не  втрачене  літнє  щастя  у  бурштиновій  краплі,  що  застигла-пливе  впоперек  часу,  ні,  панове,  навіть  не  порівнюйте...  Тому-то  для  тебе,  комашисько,  кожне  літо  -  перше,  і  кожне  літо  -  останнє,  і  між  ними  -  сама  смерть  без  краю,  і  не  перетнути  тобі  цей  безкраїй  простір  без  того,  щоб  не  вмерти,  і  тому  серпень  для  тебе  -  агонія,  передвістя  кінця,  судоми,  біль,  за  якими  -  кінець,  фінал,  крах!

Ой,  літо-літечко,  ой,  серпень-терпень,  ой,  лишенько...

2016

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=681594
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 03.08.2016
автор: Максим Тарасівський