Володимирове Хрещення


Навколо  Володимирового  хрещення  існує  багато  легенд.  Без  сумніву  є  те,  що  він  взяв  Херсонес  і  зажадав  виконання  домовленостей  від  Візантійського  правителя  (Херсонеська  війна  що  тривала  від  осені  987  до  весни  988  р.).  
Безпосереднім  поштовхом  для  такого  кроку  могли  бути  політично  –  економічні  причини.  На  відміну  від  Константина  Великого,  котрий  просто  визнав  християнство  Міланським  едиктом(313р)    -  Володимир  приймає  нову  віру  перше  сам  а  тоді  хрестить  весь  народ.  Не  треба  наївно  думати  що  це  було  зроблено  бездоганно  і  по  власному  бажанню.  Так  було  і  у  Новгороді,,  котрий  вдалося  охрестити  лише  через  рік.  Пізніше  літопис  вказує  на  нові  прояви  язичництва  на  Новгородчині,  Ростовщині  і  на  Київщині.  А  поховальний  обряд  який  був  язичницького  походження  зберігався  аж  до  ХІІ  ст..  варто  згадати  також  славно  звісне  «слово  о  полку  Ігоревім»  в  котрому  автор  покликається  на  поганських  богів  (згадуючи  зокрема  Дажбога,  Хорса,  Стрибога.    
А  тепер  про  інше.  Зараз  важко  вказати  точно  яких  саме  церковних  достойників  привезла  із  собою  до  Києва  Анастасія.  Деякі  історики  схильні  вважати  що  це  були  грецькі  чи  візантійські.  Однак  є  думка  що  це  могли  бути  болгари.  
   Володимир  хрестившись  не  мав  ніякого  бажання  підпадати  під  чиїсь  контроль(  як  це  було  в  багатьох  вищезгаданих  західних  володарів).  Він  з  самого  початку  намагається  створити  власну  церкву,  не  залежну  від  Константинополя  чи  Риму.  Він  бере  Корсунського  священика  Анастаса  як  предстоятеля  нової  церкви.  «  Потім  же,  коли  Володимир  жив  у  законі  християнському,  надумав  він  спорудити  камінну  церкву  святої  Богородиці….  А  коли  скінчив  споруджувати,  прикрасив  він  її  іконами,  і  поручив  її  Анастасові  –  корсунянину,  і  попів  корсунських  приставив  служити  в  ній.»  Тут  треба  вважати  також  і  те,  що  саме  останній  допоміг  Володимирові  взяти  грецьке  місто.  «І  от  один  [муж],  на  імя  Анастас,  корсунянин,стрілив,  написавши  на  стрілі:  «  За  тобою,  зі  сходу,  є  колодязі,  з  яких  іде  вона  по  трубі.  Перекопавши  [її],  ви  переймете  воду.»  Фактично  він  був  для  Візантійського  двору  зрадником.  Проте,  треба  зважати  і  на  той  факт  що  Київська  Русь  тоді  набирала  силу  а  Візантія  уже  думала  як  зберегти  себе  від  варварів,  котрі  оточували  її  з  усі  боків.  Можна  сказати,  що  з  вибором  Володимира,  як  сильного  князя,  мусили  рахуватися  навіть  Візантійські  імператори.    .
Володимир  фактично  поставив  себе  на  рівний  щабель  із  тогочасними  прогресивними  володарями  тогочасного  світу.  Це  сприяло  не  лише  розвитку  самої  держави  але  й  становлення  її  авторитету.  Київський  князь  фактично  став  рівним  імператорові.  Більше  того,  він  претендував  на  керівництво  не  лише  самого  державного  устрою  але  й  прагнув    мати  свою  ,  власну,  ні  відкого  не  залежну  церкву.  Він  створив  дві  єпархії,  перші  єпархії  у  Київський  Русі.  І  хоча  ці  спроби  закінчилися  провалом  –  але  мали  велике  значення  у  подальшому  створенні  самої  державності  і  церкви  у  Київський  Русі.    Переорієнтація  на  Схід  аж  ніяк  не  призвела  до  повного  розриву  відносин  із  Римом.  Хрещення  відбулося  ще  до  трагічного  1054р  що  дозволяє  так  думати.  Фактично,  хрещення  відбувалося  у  лоні  єдиної  церкви.          
Навіть  попри  те,  що  церковна  політика,  котра  уже  на  той  час  була  доволі  аж  ніяк  не  прозорою  і  вплутаною  в  темну  політику  світської  влади  ,  Володимирові  вдалося  багато.  Змінюється  і  позиція  у  суспільстві.  Якщо  раніше  державою  правили  варяги  і  складали  основу  війська  –  то  тепер  починає  формуватися  народна  свідомість.    Князь  більше  не  набирає  до  себе  варязьких  найманців  а  основу  війська  складають  самі  слов’яни.  Князь  домагається  щоб  на  митрополичому  престолі  був  свій.  Іноземців  починають  замінювати  місцеві  тобто  русини.  Починається  розвиток  самосвідомості  як  у  князя  так  і  у  народу.  І  тільки  у  1051  році  таким  стає  Іларіон.    Він  пише  «слово  про  закон  і  благодать»,  в  котрому  викладає  погляд  новохрещених  на  їхнє  місце  серед  християнських  спільнот.  Єпископи  на  Русі  отримували  осідки  відповідно  до  міст  –  центрів.  Князь  міг  брати  активну  участь  у  житті  церкви,  зокрема  у  виборі  єпископів,втручатися  у  різні  справи.  Цікавим  залишається  і  те,  що  християнство  прийшло  доволі  швидко  на  київські  гори  але  найдовше  тривав  процес  щодо  його  прийняття  як  державної  релігії.  Звичайно  що  треба  також  і  вважати  на  обставини  котрі  підштовхували  князів  до  пошуку  діалогу  між  іншими  правителями.  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=578954
Рубрика: Лірика
дата надходження 04.05.2015
автор: Ruslan B.