ПАМ’ЯТІ ВЧИТЕЛІВ

                                                                           [i]«  Сійте  розумне,  добре,  вічне...»[/i]
                                                                                                                                                 М.  О.  Некрасов
                                               І
                                   (Прелюдія)

Учительки́!  Учителі!
А  то  й  «учихалки»,  буває,
коли  доведені  до  краю,
«барашки»  класні,  «харі»  злі  –
як  тільки  вас  не  величають
і  на  стіні,  і  на  столі
грамотії,  які  не  знають,
що  ви  –  питома  сіль  землі.
Не  забувається  ніколи
і  оживає  у  думках
за  обріями  –  синій  птах
із  вирію  своєї  школи  –
її  душа.  Не  охолола
і  досі  пам’ять  у  серцях.
Освічені  і  неофіти,
що  несли  світ  у  кожен  дім,
аби  не  забували  діти,
кому  завдячують  усім.
Горять,  у  пам’ять  перелиті,
осіння  «зірка»,  смолоскипи.
І  очі  виїдає  дим,
коли  за  полум’ям  оцим
сіяють  лиця,  писки,  кирпи.
О,  ратаї  всього  земного,
і  сівачі  у  той  же  час
усього  доброго...
                                           ...  і  злого,
коли  виводили  не  раз
із  першого  в  останній  клас,
і  до  лукавого  од  Бога.
І  досі  місія  така.
І  доїть  ще  скупа  рука
героя  дармової  праці
на  побігеньках  у  совка
і  на  догоду  комуняці.
І  нині  ви  адмінресурс,
коли  революційна  буча
міняє  український  курс
на  виборах  –  за  хліба  кус  –
без  вибору  у  неминуче.
І  прісно    –  гнані  діячі
у  лавах  вільного  народу,
які  самі  не  знають  броду,
та  викорчовують  корчі
і  світять  людям  уночі,
як  вічні  лицарі  свободи.
Але  чого  і  не  було,
і  що  було,  але  не  всюди  –
це  ваші  стилос  і  стило,
які  виводили  у  люди
і  піднімали  на  крило.
Мої  апостоли  освіти,
і  ті,  що  Слово  берегли,
і  ті,  що  іншими  були,
але  уміли  научити,
аби  не  воювали  діти
за  те,  чого  не  досягли.

                                     ІІ
                       (З  уроків  історії)

В  застійний  час  і  у  безпечні  роки
любили  ми  учителя  й  предмет,
що  комунізму  незбагненні  кроки
по  статках  учнів  бачив  наперед.

Ми  забували,  що  напам’ять  вчили,
а  що  в  очах  –  завчали  на  зубок.
Наочно  ми  історію  зубрили,
хоч  і  давалось  тільки  на  ковток.

Вкладав  у  душі  те,  що  не  гірчило,
не  те,  що  нині  –  шісткою  на  туз.
Ще  відчував  напевне  за  плечима
неісходимий  табірний  союз.

Урок  відкритий  нам  життя  давало.
І  поки  ковбасу  жував  народ,
за  партою  ми  чесно  називали
кінець  «відлиги»,  як  переворот.

Або  коли  ловили  вошу-гниду,
мотали  чорний  гумор  всі  на  вус,
і  виганяли  «жертву  геноциду»,
шкребтись  у  двір,  аби  минув  конфуз.

І  між  дітей  родили  українці,
що  голови  носили  на  плечах.
І  хтось  питав:  [i]«  Чому  ми  наодинці
торуємо  до  комунізму  шлях?»[/i]

І  говорив  учитель  неофітам:
«[i]  Мабуть,  тому,  мої  шановні  діти,
що  ми  –  останній  полігон  ідей.
Бо  це  уже  було  на  цьому  світі
у  темному,
                                 напів-людському  віці,
у  кам’яному,
                                   в  пе́рвісних  людей»[/i].

                                             ІІІ
                           (Свій  прапор)

Уже  ревли  потоки  у  ярах
і  на  широких  водах  скресла  крига.
В  країні  Рад,  в  містах  і  на  місцях
ще  скажуть,  –  починалася  відлига.

Школярська  наша  весняна  пора
у  човниках  пливла,  і  ще  не  дуже
цікавила  дітей  доросла  гра.
Але  до  ігор  не  були  байдужі.

Над  хатою  –  найвища  висота,
на  висоті  –  стара  кремезна  груша,
де  хлопчаки  дописують  листа
із  клятвою,  якої  не  порушать.

Тут  Соколине  Око  й  «Чингачук»,
Ункас  малий  з  великим  ятаганом,
а  завтра  Робін  Гуд  чи  Кармалюк,
як  на  дітей,  то  це  й  не  так  погано.

На  цьому  височенному  горбі
дитячу  волю  хлопчики  ліпили
без  титулів  чванливих  і  гербів,
а  прапор  якось  все-таки  вчепили.

.......................................................
Весна  для  всіх.  Вона  й  для  вчителів.
То  ж  і  не  дивно,  що  співпав  наш  графік,
коли  на  гору  вчителів  привів
екскурсією  вчитель-«географік».

Сигнал  тривоги.  Луки  –  у  кущі,
туди  ж  –  щити  солом’яні  з  мечами.
В  котрогось  вус  зависнув  на  щоці,
а  у  індійців  –  пера  за  вухами.

Школяр  у  всьому  винний.  І  стоять
бешкетники  із  головами  долу.
Учитель  підрівняв  нерівний  ряд,
і  як  на  сцені  у  належній  ролі
серйозно  «вивів  учнів  на  парад»:
[i]–  Це  що  за  п’єса?  Де  Назар  Стодоля?[/i]

Стоять,  як  партизани,  німчурі,
бо  ще  не  грались  у  героя  цього.
[i]–  А  що  то  там  на  груші,  на  горі?
–  А  то  наш  прапор,[/i]  –
                                               сміливі́ший  мовив.

[i]–  А  що  за  незвичайні  кольори?
–  Як  сонце  …
                                 –  І  як  небо  понад  полем,
–  ми  вроки  вчили,
                                                           –  і  були  у  школі,
–  нас  відпустили  гратись...[/i]
                                                                                       Із  гори
найбільше  видно  неба,  сонця  й  волі.

Ця  щирість  налякала  вчителів.
Змінився  тон  і  у  очах  зіркатих
явилась  певно  [i]армія[/i]  голів
чорнявих,  білих,  рижих,  пелехатих.

А  що  він  бачив?  Хто  його  там  знав.
Кортіло  дітям  далі  ще  погратись.
....................................................
І  на  прощання  вчитель  нагадав,
кого  сьогодні  у  гурток  прийняв  –
у  духовий,  щоб  музиці  навчатись.

А  далі  мова  йшла,  що  «нада  знять»,
що  кольори  ці  щось  не  теє  значать.
Та  вчитель  розсудив  усе  на  п’ять:
[i]Хай  майорить!.  Хто  тут  його  побачить?[/i]

Хай  граються.  Бо  це  не  відійме́ш.
Ви  вже,  їй  Богу,  все  про  що  попало.
Пішли.  І  чулось  ще:
                                   [i]«…Бандера,  …смерш»[/i].
А  прапор  ніччю  зник,
                                                                 як  не  бувало.

І  нібито  байдуже  юнакам,
що  пам’ять  їм  поверне  із  руїни,
якби  не  ясно  стало  їм  –  дідам,
що  кольори  ті  –  пам’ять  України.

Тепер  усім  погратися  кортить.
І  в  сих,  і  в  тих  є  досхочу  охочих.
А  от  проснешся  якось  серед  ночі:
як  майорить!  І  досі  –    аж  сліпить,
аж  сльози  навертаються  на  очі.
                                       
                                             ІV
                     (Фермати  і  репризи)

Усе  дає  улюблений  учитель,
аби  уміли  пізнавати  світ.  
Нехай  не  кожен  –  геній  і  мислитель,
але  найближчий  –  із  дитячих  літ.

Учили  ноти,  видували  гами,
супутниками  гнались  у  політ,
ходили  у  походи  з  рюкзаками,
на  [i]роверах[/i]  перетинали  світ.

Навчив  багато.  Не  переспівати.
Хоч  там  йому  тепер  усе  одно.
Але  приснився.  Треба  щось  казати,
бо  випили  належне  ми  давно.

Остання  зустріч  вже  у  Лету  лине.
А  та  не  забувається  донині.
.....................................................
У  пам’яті  ридає  патефон
за  долею  «амфібії-людини».
І  душу  надриває  саксофон
мелодією  золотої  днини.

Софіївка.  
                       Минуле.
                                         Чин  по  чину
по  Умані  цугикає  село:
учитель  і  його  суворі  діти.
І  явні  Іхтіандри,  і  Заріти
його  питали  про  добро  і  зло.

[i]–  Ну  як  це  так?  Таку  красиву  казку
спартачило  неправильне  кіно!
Йому  ще  жити  й  жити...  І,  будь-ласка,
спускайся  жити  з  рибами  на  дно.[/i]

О,  як  він  розумів  малу  дитину.
Сюди  б  його,  у  цю  лиху  годину...
Не  раз  були  ми  темні,  як  село.
Не  легко  очевидне  розуміти.
А  резюме  учителя  було,  –
[i]у  морі  легше,  як  на  цьому  світі.[/i]

І  надриває  душу  саксофон.
Кіно...
               Учитель...
                                   Спогади,
                                                               мов  сон.

                                                           ***
                       [i](Під  ностальгійну  мелодію)[/i]

[b]Не  чує  учитель  останній  дзвінок.
йому  не  цікаві  знання.
його  не  чекає  ніхто  на  урок
як  досі  було  щодня.
Усе  перейде  у  минулий  час,
і  вже  не  поверне  сюди,
і  вперше  сьогодні  лишає  він  клас,
щоб  завтра  піти  назавжди.

І  ніби  удалині
у  поминальні  дні
за  синім-синім  туманом
лунають  веселі  пісні.
Дорога  його  проста,
швидко  летять  літа
і  в  білім  тумані  розтане
весела  шкільна  суєта.

Хтось  може  заплаче  йому  навздогін.
Усіх  научити  не  міг,
що  плакати  марно,  що  має  він
найкращу  з  людських  доріг.
Хай  неуки  мудрі  його  простять.
Дорога  чекає  така,
що  неможливо  вернутись  назад  –
занадто  земля  ще  тяжка.

І  ляжемо  всі  на  дні
у  темній  глибині,
і  карта  на  небі  ляже
комусь  доспівати  пісні.
Дорога  у  нас  проста,
швидко  летять  літа.
У  класнім  журналі  розкаже
про  нього  сторінка  пуста.[/b]

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=574942
Рубрика: Поема
дата надходження 16.04.2015
автор: I.Teрен