Чугайстрин та його родина 6 . Степами

Продовження

Тепера,  синку,  маємо  летіти
 на  схід  плодючий,  -  там  недобрая  година:
 ті  землі  ситні,  що  родили  жито
 і  годували  досхочу  тварину,
 і  всіх  плодів  земних
 давали  щедро
 спіткали  моровиці.  Темне  лихо
 і  хліборобів,  й  скотарів  долає:
 не  розбереш  який  збиткує  недруг.
 Агій,  тому  і  назви  ніц  нема!
 От  слухай:  виродки  прудкі  з  чужих  захланних  нетрів

 опали  край  щедротний  Придніпров'я
 і  Приазовський  степ,  і  Слобожанські  доли,
 Луганщину,  Донеччину…  До  крові
 здорової  допалось  враже  кодло…
 Чужинські  відьмаки-
 негоціанти
 вчащають  і  торгують  тут  такими
 семЕнами  городини  і  хлібу,
 що  вдвоє  родить.  Та  чужинська  банда
 вже  ж  власний  потаємний  дбає  триб:
 неволя  чесним  рільникам,  що  сім'я  те  придбали!

 Бо  сімя  те,  холощене  в  реторті
 ворожих  знатників,  бездушне,  сину.  Мертве.
 Хто  спокусився  на  врожайність  спору,
 й  живе  насіння  перевів,  ущербним
 його  змінивши  скрізь,  -
 навік  підпалий
 під  прийшлих  гендлярів.  Нам  слід  лутизі
 загородити  шлях,  бо  ще  властивість
 рослинність  має  та:  людське  начало
 зміняти,  кров  труїти.  Тим,  хто  їв
 той  хліб  і  ту  городину,  родяться  дітки  в'ялі,

 і  кволі.  На  страхітливі  недуги
 хворіють  і  живуть  недовго  ще  й  у  муках.
 І  скотарі  теж  зазнають  наруги:
 віддойниц  й  чередильниц  –  сатанюки
 незрадливих  служниць  -
 старливі  зграї
 видоюють  корів  і  -  в  заграницю!
 А  навзамін  вливають  штучну  юшку
 у  казанах  наварену  потайних.
 Пакують  стайні  на  мільйони  душ
 і  ссуть,  і  доять  твар  живу  аж  доки  згин  настане.

 Харчують  животину  не  травою,
 а  порохом  з  кісток  і  злим  смердючим  зіллям,
 щоб  пухли  скорш.  В  гониві  за  грошвою
 отруйне  м'ясо  ростять:  божевілля
 спіткало  білий  світ.
 Бо  твар  зболілу
 і  скот  попухлий  і  малим  забитий
 розпродують  за  чисте  м'ясо  людям…
 І  слабне  людський  рід,  стає  безсилим
 краса  і  сила  зводяться  на  бруд…
 Вже  плодовитая  жона,  і  дядько-здоровило,

 дівки  рум'яні,  парубки  здорові
 повивелись  на  пні.  Полинулу,  синашу.
 Шугнули  над  степами,  повз  торгові
 міста  і  от  забачили  ті  сажі,
 де  лагідні  дядьки
 держать  худобу
 і  птицю  –  добрим  людям  на  споживок.
 Спустились  роздивитися.  Довжезні
 хліви  стоять,  подобнії  до  гробу,
 в  них  стайні  тісні.  В  яслах  не  овес  -
 братів  замучених  кістки,  вапняк  і  всяким  робом

 здобута,  невідома  в  світі  штучна
 речовина.  Стоїть  худобина  і  птиця
 в  клітках  жорстких  ребристих  страх  як  кучно!
 Не  ворухнеться,  взята  в  скобки  тісно,
 бо  тотий  зайвий  рух  -
 жиріть  завада.
 Лиш  годівниці  досягнуть  рябухи,
 і  птиця  просуває  тільки  шию
 та  їсть.  Та  п’є.  Та  їсть.  Такого  аду
 намислили  оті,  що  кожен  гріш
 гребуть  до  себе.  –  Подивись  тварині  в  очі,  чадо!

 Чи  є  життя  страшніше  за  такеє?
 Неволя  і  знаття,  що  будеш  ти  забитий.
 Розповідку  про  існування  злеє
 про  жах,  про  те,  як  ссали  паразити,
 кістки  ламали  як,
 тягнучи  з  клітки,
 згорьована  вкладає  бідолака
 в  клітинку  кожну  змученого  тіла.
 Болючу  повість    ту    із  м'ясом  дітки
 й  дорослі  ймуть  в  себе,  коли  на  стіл
 беруть  таку  поживу.  Гой,  синашу,  з-за  решіток

 розпустимо  скота,  розпорошимо,
 розженемо  у  ліс,  в  заплави  і  на  луки!
   Чугайстрин    рве  з-за  поясу  булдимок
   та    б'є  у  небосхил.  Від  того  звуку
 розсипались  клітки
 по  всьому  краю.
 -  Дивись,  дитино,  як  буває  вбито
 жагу  до  волі  -  вже  кліток  немає,
 а  бидло  все  стоїть  і  не  тікає.
 Так  і  з  людей  зміняють  на  нікчем,
 загнавши  дух  у  тісну  кліть  навіки.  Засвистай-но!

 Хвости  задерши,  кинулись  урозтіч
 підсвинок  і  теля,  і  курка,  і  гиндичка…
 -  Аби  ж  назавжди.  Тута  –  по  роботі.
 Тепер  шукаймо,  де  молочну  річку
 і  масляні  стропи
 на  їдь  зміняють.
 Полинули  на  Лопань  повноводну,
 молочарів  тіснять  там  чужоземці:
 прийшли  вони  у  годи  неврожаю
 коли  не  тільки  жито,  а  й  гострець
 посох  у  полі.  І  лихву,  знаряддя  ті  глитаї

 щедротно  роздавали.  А  натомість
 веліли  молоко  лиш  їм  збувати  завше.
 І  молочарню  -  де  в  чужинців  совість  -
 забрали,  наробили  в  ній  уражих
 печей,  котлів  та  ринв
 і  там  чаклують.
 Алхіміки  за  упирів  страшніші:
 вливають  в  молоко  меркурію,  арсену
 щоб  не  вкисало  і  отруту  тую
 пакують  гарно.  Й  людям  повсякдень
 збувають.  Та  полетимо,  і  тую  капость  злую

 на  власні  очі  вбачиш.  Надлетіли,
 аж  дивляться  –  стоїть  здорова  молочарня.
 Біля  вікна  принишкли.  Бачать  –  в  білій
 опині,  в  ковпаку,  ще  й  незугарне
 вухате,  наче  слон,
 там  кухарює!
 Щось  варить,  цідить,  місить…  В  засторонок
 поставлено  мішки:  крохмаль  і  крейду,
 що  їх  мішає  виплодок  холуйський.
 -  Нічого  сину:  вовк  бере-бере,
 та  й  вовка  візьмуть  теж  за  карк.  Спитаймо  у  нехлюя,

 а  що  він  робить  із  добром  поживним?
 От  скочили  в  вікно:  –  А  помагайбі,  хлопе.
 Тебе  вітають  сам    Чугайстрин    з  сином  .
 Що  ти  за  нелюдь?  І  на  ефіопа
 не  схожий.  І  не  звір.
 Кажи  негайно,
 де  взявся  ти?  Що  робиш,  бузувіре,
 із  чистим  молоком?  -  Зовусь  я  Брендом.
 Зродився  я  у  тямці  многодбайній
 злих  живоїдів.  Перший  продуцент
 для  всіх  тутешніх  дітлахів  продуктів  надзвичайних.

 -  А  що  ж  то  за  продукти,  капловухий?
 -  У  гарних  шабатурах,  шкаликах  барвистих.
 Покладено  по  дрібці,  щоб  ласухам
 і  ласунам  не  вистачило  їстки  -
 купляли  б  ще  і  ще.
 І  кожна  штука
 мармизою  таврована  моєю…
 -  Тьху,  погань!  Ти  кажи,що  там  наллято,
 а  не  бреши,  чужинське  злодіюко!
 Наллято  там…  смачного…  За  підклад
 крохмаль  і  крейда  йдуть.  Вода,  корисний  дуже  фукус

 і  трунки  запахущі,  й  фарби  всякі…
 молочне  хтозна-як!  Буває  навіть  -  біле…
 А  то  –  червоне,  синє…  що  вже  м'якість  –
 та  зроду  масло  й  сир  звичайні,  цільні
 не  засмакують  так!
 Рецепти  добрі
 для  діточок  вимислюють  друзяки
 найлуччі.  Інвестицією  зветься…
 -  А  де  ж  поділось,  кляте  одоробло,
 те  молоко  що  ви  скупили  геть
 у  трударів  по  всій  землі?  –  А  подивись  довкола:

 у  казанах  великих  -  порох  білий,
 добутий  з  молока  найкращого  смачного.
 Натоптуємо  ми    його    в  барила
 І  в  дальню  відправляємо  дорогу:
 добро  торгують  в  нас
 поляки,  німці
 і  добрі  гроші  навіть  з  Гондурасу
 до  нас  ідуть.  Бо  дуже  вже  бідують
 без  пороху  чудесного  чужинці:
 ні  клею  й  палітур,  ні  ангідрид
 усяких  інших  не  утнуть!  –  А  щоб  тобі  в  печінці

 всі  трясці  оселилися  мисл;имі!
 Чи  чуєш,  що  верзе?  Чужинцям  палітури
 не  стало!  Так    Чугайстрин    страшно  гримнув,
 що  враз  вухаста    та    карикатура
 шубовснула  в  казан
 з  крохмальним  трунком.
 -  Так,  як  кипить  оце  багно  погане,
 хай  всім  скипить  отрутникам  під  серцем!
 Хай  буде  їм  повік  властива  мука:
 ні  раз  не  вбачить  власний  гаманець
 Хлебтати  тільки  твань  оту!  І  не  діждать  онуків!

 От,  розваливши  вражу  миловарню,
 летять  вони  в    степи    –  пашниці  рятувати.
 Над  Диким  Полем  бачать  –  ціла  псарня
 рудих  хортів  жене,  хапа  за  п’яти…
 І  не  вухань,  не  вовк
 біжить  –  людина!
 А  ззаду,  наставляючи  двостволки:
 -  Гату    його  !  кус-кус!  Жени,  Плутоне!  -
 цькують  собак  налигані  в  димину
 три  чолов’яги.  Їдуть  удогонь
 за  хлопом,  обстріл  утяли,  женуть,  мов  ту  скотину…

 -  Чекай-но,  сину,  що  се  тут  за  лови?
 Перепиняють  шлях  вони  незнаним  людям:
 -  Добридень!  Що  за  грища  загонові?
 Чи  душогубець  утікає  лютий?
 А  чи  розтлінний  пес
 біжить  од  помсти?
 -  Ти  хто  такий?  На  цьому  перехресті
 лиш  я  питання  ставити  повинен!
 Мої  –  дорога,  кукурудза,  просо,
 увесь  цей  край…  -  А  що  ж  ти  за  один?
-  Я  -  посідач!  Довірив  люд  мені  одноголосно

 всю  землю.  А  оця  нахабна  пика
 ходити  сміє  тут.  Товче  мою  дорогу!
 -  Чи  ти  сказився,  виборний  владика?
 Стріляти  та  цькувати  наче  погань,
 хто  на  дорогу  став?
 -  Та  ж  кукурудзу
 він  потолочить  –  це  ж  яка  потрава!
 Він  розлякає  звірів  у  угіддях!
 Не  уполюю  я  й  мої  лакузи
 і  кабана,  як  буде  всяка  гидь
 валандатись  в  моїх  степах.  –  Аж  ти  ж,  гнояний  гудзю!

 Скажений  пес  запінений  добріший
 од  тебе.  Не  бреши,  що  ти  людьми  обраний!
 А  хоч  би  й  так!  Я  розберу  хуткіше,
 як  оком  кліпнеш.  І  тебе  й  підпанків
 я  заклинаю:  вам
 зайцями  вічно
 стрибати  по  землі  всіма  місцями
 і  землями!  Щоб  всі  хорти  й  мисливці
 вас  полювали  в  землях  заграничних
 до  скону!  Три  зайці:  скакіць-скакіць
 Здиміли,  тільки  битий  шлях  за  ними  закурівся.

 -  Ти  бач,  яке…  його  настановили
 до  праці  для  людей,  воно  ж  взялось  цькувати…
 Хай  цькованим  побуде,  товстотілий.
 За  товстим  животом  і  чванькувате
 опала  серце  сить.
 Воно  не  чує
 кому  і  де  болить.  Малого  бито,
 то  думає,  що  він  великий  пан.
 Як  болотяник  править,  то  зіпсує
 і  море:  оберне  в  болото.  Звик
 повік  сидіти  у  багні,  то  скрізь  його  пантрує.

-  Рушаймо,  бо  аж  надто  забарились.
 Загайки  кожен  день  поширює  загрозу:
 повзе  землею  сім'я  чорносиле,
 опилює  колосся  й  медоноси,
 безпліднеє  саме,
 родюче  губить.
 Он  попереду  поле  –  накоренок
 отруйний  геть  на  ньому:  мертве  сімя,
 підживлено  трутизною  -  півпуда
 на  лікті  кожнім,  хлюпнуто  засим
 інсект…  не  вимовлю  ніяк.  Проте,  ізнов  –  отрута.

 Ану,  берися,  сину,  з  того  боку!
 Та  теліпаймо  лан,  допоки  не  стрясемо
 отруйне  збіжжя.  Ну  й  чіпке,  нівроку!
 Отак  з  тобою  пройдем  чорноземи
 від  Криму  аж  до  Сум,
 звільнімо  землю,
 щоб  діточки  були  здорові.  Нумо!
   Чугайстрин    з  Магно  довгий  час  трудились,
 замічені  поля  рятуючи  і  зелень
 на  жито  заміняючи  суціль.
 -  Не  видасть  рідний  житій  хліб,  -  так  розсудив  був  велет,-

 І  кашу  й  пашу  дасть  зерно  батьківське!
 Перемінили  скрізь.  Стомилися  немало.
 Й  замислилися,  як  зерно  таківське
 навік-віків  не  допустить  під  рало.
 -  До  Лелі  слід  іти,
 і  Рожаниця
 порадить  як  утяти  той  зажиток,
 що  ймуть  чужинці  з  нашого  здоров'я.
 Хоч  далеченька  путь  в  Малу  Лосицю,
 Та  тре  летіть.  Тим  часом  наготов
 мохів  сушених  ти  сто  кіп.  Надходить  гребовиця  –

 найкращий  час  сушити  всяке  зілля.
 Нам  чароцвіту  пук  для  сили  знадобиться.
 Зозулин  льон  -  врятує  від  похмілля
 і  білий  мох  -  підбити  багряниці
 мені  й  тобі  в  зимі.
 На  чистім  Цирі
 тебе  залишу,  там,  де  води  миють
 межи  лісами  шлях  і  де  болота
 ліси  затисли,  там,  де  голошкірі
 бувають  риби.  Будеш  пасти  скот
 і  взнаєш  чародійний  квіт,  як  збути  з  моху  сирість,

 наук  скотарських,  витівок  усяких,  -
 дорослим  станеш  враз.  Лиш  тільки  не  вдавайся
 до  блуду  із  дівками,  бо  на  клаки
 порву  і  тебе,  й  хвойду!  От  нехай  я
 з  Лосиці  повернусь
 і  наречену
 тобі  ми  пришукаємо.  Мамуся
 твоя  тобі  Летавицю  віддати
 намріяли  –  бо  та  красива,  чемна
 в  роботі  –  ловка.  То  надоїда
 мені,  червононогу  ту  щоб  сватати.  Напевне,

 і  ти  не  проти  будеш  оженитись?
 -  Як  батько  повелять.  -  Отож  бо.  Гей,  ватажник!
 Здоров  був,  Йосип.  Під  твою  сердиту
 та  вірну  руку  і  під  глузд  розважний
 в  науку  сина  дам.
 Пильнуй  хлопчину.
 За  тиждень  щоб  повнісінький  омшаник
 він  насушив  мохів  і  чароцвіту.
 Дивися,  щоб  трудився  без  упину
 не  швендяв  і  не  пив!  Бо  буде  квит
 на  дружбі  нашій.  Я  лечу.  Ну,  прощавай  же,  сину!

2010  рік

Ілюстрація:  http://www.wizardfox.net/showthread.php?p=180601  

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=528400
Рубрика: Балада
дата надходження 07.10.2014
автор: Еkатерина