Заціпеніння

Ціпеніти  я  почав  ще  вдень.  Є  такий  стан  майже  болісної  зосередженості,  коли  ти  поступово  втрачаєш  здатність  чути  і  бачити,  за  всіма  ознаками  тебе  поглинула  якась  думка,  тільки  от  думки  ніякої  нема.  Я  попручався-попручався,  але  потім  махнув  рукою  і  заціпенів  –  може,  скоріше  минеться.  Робота  зупинилася.

Як  уві  сні,  навколо  рухались  люди  і  події.  Насправді,  людей  було  аж  один,  а  подій  –  нуль:  це  ж  офіс,  понеділок,  а  вже  давно  і  добре  відомо,  що  по  понеділках  і  п’ятницях  в  офісах  нічого  не  відбувається.  Коли  за  вікнами  засутеніло,  то  і  людей  стало  нуль  –  моя  колега  пішла.  Провагавшись  трохи  –  у  такому  стані  все  робиш,  ніби  вагаючись,  -  я  і  собі  теж  пішов.

Так-сяк  перетнув  дорогу,  досяг  зупинки  і  тут  знов  заціпенів  надовго  –  пропустив  аж  три  тролейбуси.  Нарешті,  мені  вдалося  зрушити  з  місця  і  наблизитись  до  чергового  яскраво-жовтого  прибульця.  Ледь  переставляючи  ноги,  я  зробив  три  потрібні  кроки  і  здолав  одну  сходинку,  за  спиною  щось  голосно  ляснуло,  підлога  у  чорних  кружечках  смикнулася  і  штовхнула  мене  у  підбори,  і  все  навколо  почало  рухатись.

Я  вхопився  правицею  за  поручень  –  ціпеніння  ціпенінням,  а  падати  в  транспорті  зась.  Я  ж  не  металург  –  та  й  вони  таких  падінь  не  витримують.  Їхав  я  колись  у  трамваї,  що  возить  металургів  цілими  змінами.  Один  з  цих  мовчазних  здорованів  втратив  рівновагу,  посунувся,  пролетів  піввагона  і  впав  у  величезну  кутасту  і  ребристу  яму,  утворену  сходами  і  дверима  трамвая.  Гуркіт  був  страшний,  а  потому  настала  не  менш  страшна  тиша.  Тоді  він  виліз  звідти,  ніби  і  не  падав,  -  я  дивився  на  нього  з  жахом,  а  незворушні  металурги  навіть  не  глянули,  -  і  каже:  «Щось  я  спати  хочу  після  ночі».  А  тоді  виявилося,  що  їхати  нам  на  одну  і  ту  саму  вулицю  і  в  один  і  той  самий  будинок,  під’їзди  також  в  нас  з  ним  співпали.  Я  їхав  до  тітки  допомогти  їй  з  піаніно  –  цю  важезну  музику  у  дерев’яному  оздобленні  треба  було  затягти  на  п’ятий  поверх  –  а  той  металург  виявився  її  сусідом  і  знайомим  мого  дядька,  теж  металурга.  І  піаніно  він  нам  тягнути  допомагав  –  так,  наче  це  не  піаніно,  а  картонний  фарбований  у  чорне  ящик.  Ірландці  про  таких  людей  кажуть:  «сильний,  як  кінь»  -  так  отому  ірландському  коню  далеко  було  до  мого  металурга.  А  через  місяць  цей  сусід-металург  помер  наглою  смертю  без  жодних  пояснень  з  боку  медицини.

Дядько  мій  гадав,  що  це  трапилось  через  нездорові  умови  праці,  родичі  небіжчика  винуватили  тітчине  піаніно,  лишень  я  знав  правду,  бо  ніхто,  крім  мене,  не  бачив  того  падіння  у  трамваї.  До  речі,  і  з  металургами  усіма  після  того  падіння  щось  трапилося  –  позакривалися  їх  заводи,  і  давно  вже  всі  їх  домни-мартени-конвертери  стали  металобрухтом.  А  я  з  тих  пір  вважаю,  що  падати  в  громадському  транспорті  вкрай  небезпечно  –  можна  несподівано  померти  або  спіткають  тебе  інші  життєві  негаразди  національного  чи  галузевого  масштабу…  Та  я  лиш  тепер  про  це  так  вільно  розповідаю,  а  тоді,  коли  я  ціпенів  у  тролейбусі,  таких  думок  в  мене  не  виникло:  мене  смикнуло,  я  рефлекторно  вхопився  рукою  за  поручень,  ось  і  усе.
 
Краєвид,  що  стрибками  рухався  за  вікном,  потроху  розбуркав  і  мене.  Заціпеніння  спадало,  я  ніби  прокидався,  але  все  ще  був  далеко  від  рівня  бадьорості,  типового  для  вечора  дня,  в  який  зазвичай  нічого  не  відбувається.  З  просоння  і  знічев’я  я  почав  озиратися,  а  ну,  як  щось  цікаве  прогавлю?

І  очі  мої  дійсно  натрапили  на  щось  цікаве  –  практично  з  першої  спроби.  Цікаве  було  у  належному  віці,  рудувато-міднувато-яскраве,  з  щиро  намальованими  рисами  обличчя  та  відверто  оголеними  частинами  тіла.  На  такі  цікавини  дивишся  очима,  але  бачиш  їх  не  очима  і  сприймаєш  їх  не  розумом.  Це  відбувається  деінде.  Я  вже  знаю:  якщо  сприймати  їх  загалом,  як  одне  яскраве  враження,  протягом  певного  часу,  то  наступає  запаморочення.  Це  як  дивитися  на  сонце:  хтозна,  яке  воно,  коли  очі  засліпило?  Так  і  отут.  Якщо  ж  роздивлятися  деталі  –  заспокоюєшся,  і  запаморочення  тобі  не  загрожує.  Бо  отам  -  занадто  яскраво,  отут  фарба  нерівно  лежить,  а  оце  краще  б  уявляти,  а  не  споглядати,  та  ще  й  при  свідках.  Та  ні,  вона  була  надзвичайно  приваблива,  але  як  на  мене,  надзвичайність  в  такому  випадку  є  зайвою  і  перетворює  привабливість  на  дещо  інше.  Але,  здається,  пані  зналася  на  цих  справах  -  дивилася  в  очі  прямо,  відверто,  прямо-таки  спокутувала  надзвичайність  своєї  привабливості  відвертістю  свого  погляду:  мовляв,  я  саме  те  і  маю  на  увазі,  це  все  –  чиста  монета  найвищої  проби,  а  проба  –  ось,  десь  тут,  хвилиночку...  Ні,  треба  відволіктися  -  і  вже  не  на  її,  такої  відвертої,  деталі,  а  на  щось  інше  і  деінде.  Он  за  вікном  які  труби  страхітливі  -  дивись  і  заспокоюй  нерви  чи  що  там  у  тебе  збурилось.  А  до  тих  труб  додається  будівля  -  велика,  неохайна,  з-за  якої  іржавий  Ілліч  по-жебрацькі  руку  простягає  -  чи  тобі,  чи  отій...  ой,  ще  зарано,  не  дивись,  ти  тільки  повів  у  її  сторону  одним  оком,  а  вона  вже  відповіла  тобі  обома,  і  так  влучно,  що  ти  тримаєшся  за  поручень  тепер  двома  руками,  а  спиною  спираєшся  на  скло.  Отак  воно  краще.  Що  там  ще  за  вікном?  Ага,  самодіяльний  ліс  -  поки  міські  парки  і  сквери  нищили,  аби  звільнити  місце  під  забудови,  на  будмайданчиках,  покинутих  інвесторами-спритниками  та  інвесторами-невдахами,  повиростали  справжні  ліси.  Баланс.  Рівновага!

Рівновага!  -  ось  це  б  непогано  мати.  І  отут,  в  цьому  тролейбусі,  де  праворуч  дивитися  не  можна,  бо  там  ота  цікавенна  пані  належного  віку,  занадто  яскравих  кольорів  і  надмірної  відвертості  вбрання.  І  загалом  у  житті  непогано  мати  баланс.  Чуєш,  Всесвіте  Абсолютовичу,  мені  балансу!  Один  раз!  На  водку  дам!  Два  щотчіка!

Щось  я  розійшовся,  справді,  аж  сам  зніяковів,  мабуть,  це  реакція  на  заціпеніння  –  от,  розганяюся  тепер.  Добре,  не  треба  мені  нічого,  вибачте,  що  потурбував,  Абсолюте  Всесвітовичу,  я  просто  подивлюся,  що  за  панове  і  пані  розташувалися  на  інших  сидіннях…  так,  так,  звісно  ж,  ліворуч,  про  праворуч  я  вже  знаю.  Таке-сяке,  сяке-таке,  ніяке...  Ой.

Біля  вікна  сиділа  собі  дівчина.  Яка?  А  така.  Спокійна  -  одразу  бачиш,  що  вона  спокійна,  але  не  тому,  що  байдужа,  тупа  чи  там  хвора,  а  тому,  що  добра  і  лагідна.  А  ще...  Волосся  в  неї  було  каштанове,  довге,  густе,  рівне,  і  колір  від  коренів  і  до  кінчиків  волосин  щільний,  однаковий,  живий  і  природній.  Натуральний.  Без  фарби  натуральний,  і  з  аналогами  натуральними  –  саме  як  каштани,  що  нині  рясно  вкрили  вулиці  і  час  від  часу  влучають  у  потилицю  і  гупають  по  дахах  автівок.  А  ще  очі.  Світлі  очі,  на  диво  світлі  для  такого  кольору  волосся  і  шкіри.  Щиро  доброзичливі  очі.  І  ще  ніс.  І  губи.  І...  ну,  все.  І  сидить  вона  біля  того  вікна  і  якось  так  дивиться  на  усе  навколо  -  і  на  мене  -  що...

Що  я  геть  про  все  забув.  Я  забув  про  цікавинку  праворуч,  що  змусила  мене  відчувати  якісь  там  емоції,  бажання  і  відчуття  абощо  –  і  я  лиш  подумав,  що  жінка  та  гарна,  лише  стилю  їй  не  вистачає,  там  буквально  -  додати  пару  сантиметрів  тканини,  відняти  пару  тонів  лакофарбових  виробів  та  нахилити  вектор  погляду  градусів  на  10  долі,  ну,  може  книжку  хорошу  чи  дві  прочитати,  але  це  вже  опціонально,  -  і  все  буде  ідеально  і  аж  навіть  цнотливо.  Хто  на  цьому  знається,  той  розуміє:  цнота  розбещує  протилежну  (чи  то  належну?)  стать  гірше  за  найвідвертішу  розбещеність,  хоча  і  вимагає  ритуалів,  почесних  варт  і  різних  дифірамбів  і  мадригалів.  Я  уявив  весь  цей  лицарський  набір  і  негайно  відчув  бажання  стати  перед  тою  жінкою  –  вибачте,  пані,  перед  Жінкою  -  на  коліно  і  щось  таке  –  «Дозвольте  вас  супроводжувати,  часи  нині    непевні!»  -  на  весь  вагон  вигукнути.  Я  забув  про  тих  двох  хлопців,  що  вранці  зчинили  жорстоку  бійку  на  ринку  поруч  із  офісом,  ніби  без  особливої  причини  і  великої  потреби.  Про  них  я  геть  забув  -  без  жодних  коментарів  та  розвитку  вражень.  Я  забув  про  свою  втому,  що  з’явилася  ще  зранку  –  мабуть,  то  була  передмова  до  заціпеніння.  Також  –  геть  втома!  Ще  про...  про  все  забув.  Навіть  про  війну  –  тепер  вона  видавалася  мені  чимось  болісно  і  відверто  несумісним  із  цим  новим  світом,  в  якому  я  нічого  не  пам’ятав  чи  усе  забув.  Навіть  про  дівчину,  що  сиділа  собі  біля  вікна,  оповита  своїм  каштановим  волоссям,  закута  у  броню  ...  краси?  чистоти?  недоторканості?  неупередженості?  доброзичливості?  спокою?  -  одним  словом  і  не  скажеш  чи  я  просто  не  знаю  того  слова.  Вона  ніби  була  і  від  цього  світу,  і  не  від  цього;  вона  була  захищена  від  цього  світу,  від  його  недолугих  і  хижих  мене  та  усіх  нас  в  ньому  захищена,  та  одночасно  вона  і  мене,  і  всіх  нас  від  цього  божевільного  світу  захищала  своїм  власним  світом,  у  якому  спокій,  мир,  добро,  краса  і  …  не  знаю  я  такого  слова!  Чи  не  тому  вона  і  є  –  захищена,  що  сама,  беззахисна,  боронить  –  хоча  б  одного  мене  від  мене  самого?  Не  знаю  –  бо  про  неї  я  забув  так,  ніби  її  не  бачив  ніколи  і  не  уявляв,  що  вона  існує.

Отак  от  -  забув  я  про  усе  поточне,  суєтне  і  земне  і  поринув  думками  у  якісь  інші  світи.  Щоправда,  ті  світи  теж  були  цілком  земні,  проте  позбавлені  усього  суєтного  і  зайвого,  чим  ми  зазвичай  відволікаємо  себе  від  справжнього  і  головного,  коли  нас  від  нього  насправді  ніщо  не  відволікає,  і  тепер  все  справжнє  було  прямо  тут,  поруч,  в  мені,  навколо,  в  усьому  і  навіть  не  вимагало  ані  слів,  ані  думок  –  відчувай  його,  і  край.  Тут  знайшлася  і  рівновага,  і  баланс  знайшовся  –  я  аж  відпустив  поручень  і  вже  далі  не  тримався  за  нього.  Так,  я  цілком  був  деінде;  разом  із  втратою  усвідомлення  місця,  я  втратив  і  саме  усвідомлення,  або  навпаки  –  але  це  вже  питання  до  фахівців,  а  я  не  фахівець.  Загалом  цікаве  питання  для  кожного:  хто  ти?  Я  зазвичай  його  собі  не  ставлю  або  якось  від  нього  відбиваюся:  Дід  Ніхто  абощо.  Та  наразі  я  міг  собі  відверто  зізнатися  і  навіть  іншим  повідомити  -  он  якраз  до  мене  кондуктор  пхається  -  що  я  є  щаслива  людина,  що  живе  не  триразовим  харчуванням,  шаблонними  судженнями  і  розкладом  роботи-відпочинку,  а  почуттям,  яким  єднається  із  усім  цим  дивовижним,  новим,  щойно  знайденим  світом.  Може,  він  зовсім  не  іншій  невідомий  світ,  а  світ  дійсний,  справжній,  який  ми  помічаємо  лише  тоді,  коли  забуваємо  цей  –  несправжній  і  недійсний  світ?  Та  кондуктора  цікавив  лише  мій  квиток;  тому  я  не  став  з  ним  ділитися  своїми  здобутками.

Щоправда,  кондуктор  своїм  втручанням  мої  здобутки  дещо  підправив.  Я  повільно  повертався  із  інших  світів  -  справжніх  чи  несправжніх,  дійсних  чи  недійсних,  з  усіх  разом  –  у  світ  жовтого  тролейбуса,  і  вчасно,  адже  тролейбус  нахилився  на  повороті,  і  мріяти  було  небезпечно  –  адже  я  не  дозволяю  собі  падати  у  громадському  транспорті,  тому  що  колись…  так,  про  це  вже  йшлося.  Отже,  тролейбус  нахилився,  я  пригадав  історію  про  смерть  металургів  і  всієї  металургії  і  вхопився  обома  руками  за  поручень.  

Зупинка,  рух  пасажирів,  вийшли-зайшли-купили  квитки,  тролейбус  рушив.  Я  глянув  на  дівчину,  що  сиділа  собі  біля  вікна  –  та  її  вже  там  не  було.  Сидіння  спорожніло;  лише  над  ним  на  склі  кабіни  водія  майорів  календар  із  смутно  знайомим  обличчям.  Ну,  так  –  тьмяна  Мона  Ліза  у  рамочці  з  троянд  маргаринових  кольорів  і  маргаринової  ж  фактури.  Який  несмак…  І  я  знову  безпорадно  заціпенів.

2014  р.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=524024
Рубрика: Лірика
дата надходження 17.09.2014
автор: Максим Тарасівський