Риторика.

           Коли  говорять  про  риторику,  то  мають  на  увазі  як  правило  дві  речі.  Перше,  це  коли  риторика-  ніби  якесь  пусте  говоріння,  просто  пусті  слова  прикрашені  артистичною  вимовою,  а  друге  уявлення  -  це  те,  що  риторика  якась  застаріла  наука,  або  якась  навичка,  якої  потребувало  людство  яке  не  знало  письма  і  мусило  в  усній  формі  викладати  свої  домисли,  і  когось  переконувати  в  них.  Звісно  ж  ми,  котрі  сьогодні  живемо  в  епоху  раціональності,  в  епоху  писемну  в  риториці  яка  зазначена  вище  ніби  і  не  маємо  потреби.  Але  й  справді,  риторики  виникає  в  Античній  Греції  в  дописемну  епоху.  Спостерігаємо  першу  згадку  про  оратора  саме  у  Гомера,  який  говорить  про  Ахіла  як  про  оратора.  Що  ж  це  означає?  Що  дає  риторика  яка  виникає  в  дописемний  час?  І  чи  потрібна  вона  сьогодні  в  такому  класичному  вигляді?  Ці  питання  постають  наріжним  каменем  в  роздумах  про  риторику,про    мистецтво  говорити  і  переконувати.  
         Від  так  стає  цікавим  такий  факт,  що  для  того  щоб  добре  говорити  потрібно  правильно  мислити.  Саме  із  такою  і  виявляється  завдання  риторики  давніх  грецьких  мислителів.  Таке  прояснення  питання  автоматично  актуалізує  зацікавленість  не  просто  артистів  красномовців,  і  спікерів,  а  саме  філософів  які  являються  генераторами  сучасної  думки  і  ідеї.  А  що  значить  правильно  мислити?  По  перше  -  це  мислити  так,  щоб  це  було  прозоро  і  переконливо  для  тебе  самого,  а  в  другу  чергу  і  для  слухача.
         В  контексті  піднятої  теми  для  людини  яка  поки  що  нічого  не  знає,  актуальним  постає  практика  давніх,  які  запропонували  символічну,  засадничу  базу  риторичного  мистецтва.  Як  нам  відомо  ритор,  або  оратор  -  це  людина  яка  володіє  знанням  яким  вона  ділиться  з  метою  просвітити,  підняти  людину  з  місця,  і  повести.  Цікавим  постає  той  факт,  що  для  того  щоб  вести  сліпого,  яким  в  нашому  випадку  виявляється  слухач  у  якого  відсутні  ті  чи  інші  знання,  поводиреві  потрібно  рукою  взяти  його  за  руку,  і  таким  чином  вести,  вести  до  місця  прозріння.  І  ось  ця  символічна  рука  ритора  якою  він  веде  слухача,  також  складається  із  п'яти  пальців.  Із  п'яти  засадничих  стовпів  мистецтва  риторики,  яким  я  і  хочу  в  подальшому  присвятити  ці  записки.
       Першим  пальцем  ведучої  роки  ритора  є  -  знайти  тему,  відкрити  її  для  себе.  Це  своєрідна  "евріка",  тобто  відкриття  яке  і  стає  основою  промови.  Що  означає  знайти?  Це  -  побачити  предмет  у  всій  його  повноті  і  цінності,  для  того  щоб  можна  було  про  нього  далі  почати  роздумувати.  
       Другий  палець  можна  назвати  "таксі",  це  слово  запозичене  із  грецької  і  має  значення  розпорядку,  порядку.  Або  може  ще  підійти  -  "дизпозиція",  що  також  має  значення  порядку.  Це  значить,  що  в  промові  ритора  має  бути  порядок  побудови  речі,  і  перед  тим  як  почати  щось  говорити  потрібно  знати  чим  ми  закінчимо.
     Третій  палець  в  цій  риторичній  руці  ведучого,  це  підбір  слів  -"елокуція".  Це  дуже  важлива  річ,  і  тут  варто  розглянути  декілька  важливих  суглобів  з  яких  складається  цей  палець.  Це  якщо  можна  так  сказати  логіко-філософський  квадрат  який  являє  собою  правило  підбору  слів  для  промови.  Отже  по  перше  сказане  мусить  бути  сказане  обов'язково  на  хорошій,  якісній  мові.  По  друге  сказане  має  бути  ясним  і  зрозумілим,  недостатньо  говорити  гарно.  Треба  щоб  всім  було  зрозуміло.  Третя  важлива  складова  підбору  слів  -  це  доречність,  для  різної  теми  є  різні  слова,  для  судових  процесів  своя  судова  лексика,  для  проповіді  -  своя  церковна.  І  на  кінець  четвертий  суглоб  -  це  окраса,  прикрашеність.
       І  от  ми  пройшли  уже  перші  три  кроки,  ми  вибрали  тему,  склали  план,  підібрали  слова  і  написали  текст  промови,  і  от  з'являється  четвертий  палець.  Цей  четвертий  складовий  момент  називається  "меморія"-  тобто  пам'ять.  Треба  запам'ятати  те,  що  ми  придумали.  Але  запам'ятати  не  механічно.  Задача  не  в  тому  щоб  визубрити,  бо  в  такому  випадку  можна  взяти  любого  ліпшого  красномовця  і  дати  йому  текст  промови.  Але  задача  в  тому,  щоб  запам'ятати  ці  перші  три  кроки  згадані  вище.  Оратор  має  говорити  зв'язуючи  з  тим  що  він  бачить,  і  при  цьому  включати  свою  пам'ять.
         Останній  засадничий  стовп  на  якому  тримається  споруда  промови,  або  п'ятий  захватний  палець  -  це  палець  "екшин",  тобто  палець  дії,  або  моменту  коли  це  має  подіяти,  виявляється  зовсім  не  важливо  наскільки  гарно  сказана  промова,  як  підібрані  слова,  а  важливо  сказати  її  в  правильний  момент.
     Нарешті  ми  розглянули  запропоновану  нам  давніми  систему  побудови  промови,  і  можливо  щось  повчились.  Але  будь  хто  сьогодні  може  сказати,  що  в  сучасному  світі  є  спеціальні  люди  спікери,  іміджрайтери  і  т.д.  І  для  чого  мені  потрібно  мучити  себе,  працювати  над  собою  і  вчитись  риторики  і  ораторського  мистецтва?    І  тут  ми  приходимо  до  раніше  згаданого  завдання  риторики  навчити  мислити,  і  справді  в  реальності,  навіть  якщо  моя  професія  не  зв'язана  із  публічними  промовами,  система  риторики  допомагає  нам  розвивати  нашу  здатність  мислити  і  роздумувати,  розвиває  вміння  критично  сприймати  інформації  і  добре  орієнтуватись  в  тій  чи  іншій  темі.  Тому  як  висновок  можна  сказати,  що  риторика  постає  досить  актуальною  наукою  і  практикою  в  сучасному,  глобалізованому,  перенасиченому  різної  інформації  світі.  Тому  вчімо  риторику,  щоб  не  бути  обдуреними,  щоб  вміти  дати  відповідь  і  переконати  невірних.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=432012
Рубрика: Лірика
дата надходження 17.06.2013
автор: Степан Бойчук