Пересмішник з темного часу

«…Є  музика,  яка  містить  в  собі  атоми  нашого  буття.»
                                   (Осип  Мандельштам)

Письменника  Носова  Миколу  Миколайовича  (1908  –  1976)  сприймають  виключно  як  письменника  дитячого.  Причому  розглядають  його  прозу  в  площині  тільки  російської  літератури.  Хоча  народився  він  в  Києві  і  виріс  в  Ірпені.  І  свою  знамениту  епопею  про  Незнайку  почав  писати  для  журналу  «Барвінок»  українською.  І  його  твори  сприймають  лише  як  казочки  для  дітей  –  не  більше.  Певно,  деяким  майстрам  слова  не  щастить  –  їх  так  і  не  встигають  зрозуміти  сучасники  –  нажаль,  чи  то  на  щастя  для  них.  Було  б,  наприклад,  дивно,  якби  Джонатана  Свіфта  сприймали  б  як  автора  казочок  для  дітей,  не  більше.  Сучасники  прекрасно  розуміли,  що  його  «Гуллівер»  написаний  для  дорослих,  як  їдка  сатира  на  тогочасне  суспільство  –  глибока  і  нещадна.  Сатиру  Носова  у  його  «дитячих»  творах  вперто  не  бачили.  Я  маю  на  увазі  неперевершену,  безсмертну  трилогію  про  Незнайка.  Для  багатьох  дітей  –  і  для  мене  в  дитинстві  в  тому  числі,  це  улюблена  книжка.

Це  захоплюючий  світ  створений  фантазією  майстра  в  якому  цікаво  і  кумедно  жити.  Але  не  тільки.  Варто  подивитися  на  ці  твори  уважніше  і  починаєш  дивуватися.  Як?!  Невже  цензура  в  ті  роки  могла  це  пропустити?!  Звісно,  хрущовська  «відлига»,  придирались  до  кожної  фрази  не  так  нищівно  і  людожерськи,  але  все  таки…

Ну  де,  в  якому  творі  совітської  літератури  –  цього  цементного  моноліту  «соцреалізму»,  ви  ще  можете  знайти  таку  сатиру,  сарказм  і  навіть  знущання  над  типажем  епохи  –  радянським  міліціонером?  Персонаж  Свистулькін  викликає  просто  таки  гомеричний  сміх.  Це  просто  ідіот  у  формі.  Арештовує  підозрілих  тільки  для  того,  щоб  прочитати  їм  мораль,  випадково  повертаючись  додому  потрапляє  в  чужу  квартиру  і  сприймає  її  як  свою.  Його,  будять,  пояснюють,  він,  звичайно,  йде  одягаючи  чужу  куртку  з  чужими  документами  водія  Бублика.  І  тут  перестає  розуміти  хто  він  –  міліціонер  Свистулькін  чи  водій  Бублик  як  написано  в  документі.  Починається  в  нього  роздвоєння  особистості  –  адже  в  радянському  суспільстві  все  вирішує  папірець:  написано  Бублик  –  значить  ти  Бублик!  І  потрапляє  він  до  психлікарні  будучи  переконаним,  що  він  це  не  він…  Ну,  хто  б  ще  насмілився  в  кінці  50-тих  так  над  системою  посміятися,  навіть  у  формі  дитячої  казочки!

Перша  частина  трилогії  –  «Пригоди  Незнайки  та  його  друзів»  -  це  пародія  на  тогочасне  «радянське»  суспільство.  Не  просто  пародія  –  зла  сатира.  Кожен  персонаж  –  карикатура  на  певний  типаж  сучасника.  Безтолковий  лікар,  який  лікує  всі  хвороби  виключно  касторкою  і  зеленкою  –  бо  інших  методів  не  знає.  Але  вважає  себе  правомочним  диктувати  кожному  його  спосіб  життя.  Бездарний  поет,  який  пише  графоманську  нісенітницю  і  всі  оточуючі  вважають  його  генієм  пера  і  затамувавши  подих  слухають  заримовану  тарабарщину.  Бездарний  художник  який  малює  за  його  ж  словами  «халтуру»  по  трафаретам,  але  вважає  себе  «богемою»  і  веде  відповідний  спосіб  життя.  Ненажери,  які  бачать  сенс  життя  у  поглинанні  «делікатесів»  -  пончиків  і  сиропу  (про  інші  вони  просто  не  чули).  Механіки,  які  винаходять  нікому  не  потрібні  безглузді  пристрої  (комбінацію  магнітофона  і  пилососа).  Інтелігент,  який  живе  в  своєму  замкненому  світі,  який  нікому  не  зрозумілий  і  викликає  тільки  сміх  оточуючих.  Письменник,  що  вишукує  теми  для  романів  підслуховуючи  чужі  розмови.  І  всі  про  це  знають,  що  він  підсовує  в  квартири  «жучки»,  але  продовжують  вважати  його  шанованим  письменником,  хоча  жодної  книги  він  так  і  не  написав…  Як  це  все  схоже  на  атмосферу  певного  часу!  Того  самого  часу,  коли  повітря  таке  важке  і  задушливе,  що  хоч  ножем  ріж…  І  всі  ці  персонажі  замикає  наш  головний  герой  –  абсолютний  невіглас  і  нездара,  який,  проте,  впевнений,  що  сучасники  його  просто  не  розуміють  і  який  жадає  одного  –  бути  головним,  всім  керувати,  бути  самим-самим…  І  волею  випадку  йому  це  вдається  –  шантажуючи  товаришів  по  нещастю,  яких  –  абсолютно  здорових  насильно  утримують  в  лікарні  з  незрозумілих  причин  (точніше  для  наукової  роботи  місцевого  «доктора»  -  чергового  нездари),  він  переконує  їх  заявити,  що  він  їх  керівник  і  великий  авторитет  в  усьому.  Ставши  каліфом  на  годину  (чи  то  секретарем  парткому  на  годину)  він  дає  абсолютно  безглузді  вказівки  (які,  на  щастя,  ніхто  не  виконує),  всюди  демонструє  свою  необхідність,  важливість  і  незамінність,  не  розуміючи  наскільки  він  смішний  на  цій  «посаді».  І  коли  настає  розвінчання  псевдовченого  і  лжелідера,  настає  трагедія  –  трагедія  «людини  без  кабінету»,  начальника,  який  перестав  ним  бути,  вічно  колишнього.

Безтолкове  суспільство  живе  тільки  за  рахунок  мініатюрних  розмірів  його  членів  –  природа  дарує  гігантські  в  порівнянні  з  розмірами  мешканців  плоди.  Інакше  все  точно  пішло  б  в  тар-тарари…

Наш  герой  потрапляє  в  країну,  де  проблеми  взаємовідносин  статей  і  непорозуміння  між  особинами  різних  статей  зайшли  настільки  далеко,  що  вони  живуть  окремо  –  в  різних  містах  окремими  «гомосексуальними»  громадами.  Зображення  цих  громад  –  це  ще  й  їдка  сатира  на  жіночу  та  чоловічу  психології.  Поведінка  мешканців  цих  «жіночих»  та  «чоловічих»  міст  гротескна,  абсурдна,  позбавлена  сенсу  і  змісту.  Люди  самі  вигадують  собі  проблеми  і  створюють  химерні  фантоми  яких  самі  ж  бояться.  Хтось  вигадує,  що  в  сусідньому  місті  завівся  дракон  –  і  всі  цьому  одразу  вірять.  Ну,  як  же  не  повірити,  якщо  всі  так  кажуть!

Це  не  персонажі  –  це  карикатури  на  людей.  Написані  з  натури…

Я  досі  не  розумію,  як  це  не  помітила  цензура!

Але  після  виходу  книги  автору  було  замало  посміятися  над  тогочасним  суспільством.  Автору  захотілось  посміятись  не  більше  не  менше  як  над  майбутнім  –  над  комунізмом.  У  той  час  всі  вірили,  що  комунізм  не  за  горами,  навколо  висіли  гасла  «Нинішнє  покоління  буде  жити  при  комунізмі!»,  Хрущов  обіцяв,  що  у  1980  році  настане  перша  фаза  комунізму.  І  ось  автор  зобразив  пародію  на  цей  очікуваний  досконалий  суспільний  устрій.  Ще  й  назвав:  «Незнайка  в  Сонячному  місті».  Явно  натякаючи  на  комуністичну  утопію  Томази  Кампанелли  «Місто  Сонця».  Прямі  паралелі!  Читаєш  і  дивуєшся  –  комунізм  якийсь  тут  дивний.  Люди  живуть  і  не  знають  для  чого.  Мета  втрачена.  Техніку  вигадують  все  більш  і  більш  химерну  –  невідомо  для  чого.  Будинки,  які  крутяться,  машини,  що  замість  коліс  мають  спіралі  та  інша  нісенітниця.  І  тут  раптом  просто  недопустима  крамола!  Виявляється  при  комунізмі  теж  будуть  злочинці!  Вони  будуть  чинити  злочини  просто  так  –  бо  їм  це  подобається.  Схильність  до  злочинів  виявляється  вроджена,  і  ніяк  її  не  виправиш.  Та  в  ті  часи  про  це  і  говорити  ніхто  б  не  посмів.  В  ті  часи  і  генетика  то  була  заборонена,  бо  суперечила  марксистсько-ленінській  ідеї  перевиховання.  Як  Носов  насмілився  це  написати  –  не  знаю.  І  хоча  закінчується  все  повним  хепі-ендом:  міліціонера  Свистулькіна  виписують  із  психлікарні,  бо  він  нарешті  само  ідентифікується,  злочинців  садять  за  грати,  у  дивака  Незнайка  відбирають  чарівну  паличку,  але  лишається  слід  –  це  комуністичне  суспільство  смішне  і  безглузде.

Та  автору  і  цього  видалось  замало!  Посміявшись  над  своїм  суспільством  Носов  вирішив  посміятися  і  над  західним  суспільством.  Геній  сатири  пише  завершення  трилогії  –  «Незнайка  на  Місяці».  Тут  уже  автору  можна  було  не  критися  і  не  боятися  цензури,  і  він  нищівно  сміється  над  індустрією  розваг,  бізнесом,  біржею,  поліцією,  безробіттям,  монополіями,  західним  правосуддям,  парламентом,  психологією  буржуа,  фільмами  жахів.  Але  раптом  –  автор  починає  сміятися  над  профспілками  та  революцією!  Революція  в  цьому  світі  «коротульок»  смішна.  Хоча  зачаровує  своєю  гуманістичністю  –  таких  гуманних  і  добрих  революцій  просто  не  буває.  І  все  якось  казково  і  смішно  –  революцію  привозять  інопланетяни  і  викликає  якийсь  недотепа  з  акціями.  І  результати  революції  на  тогочасні  совіти  ну  зовсім  не  схожі  –  ніякої  тобі  держави  в  результаті.  Анархія  та  й  годі.  Така  собі  ідеалістична  анархія  –  все  організовується  само  собою.

Завершує  трилогію  майстер  ностальгічно  –  всі  ці  химери  часу  і  простору  ніщо.  Важливий  для  людини  лише  шмат  рідної  землі,  де  є  сонце  і  небо,  трава  і  квіти.  Все  інше  –  пусте.  І  комунізм  теж.

(Світлина  з  мережі.  На  світлині  –  Носов  М.  М.)

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=343638
Рубрика: Лірика
дата надходження 13.06.2012
автор: Артур Сіренко