МІФИ І РЕАЛЬНІСТЬ. ІСТОРІЯ ВОСЬМА. ДІД ЛЮДВІГ І ЦЕРБЕРИ

Спогади.  Спогади...  Перевертають  душу,  крають  серце,  опікають  сіллю  очі.  Переплакано  над  ними,  передумано.  І  кожного  разу  хтось  в  середині  мозку  в’їдливо  цікавиться:  "А  навіщо?  Ну,  були  у  нашій  історії  важкі,  криваві  сторінки,  -  так  у  якій  же  історії  їх  не  було?"  Треба,  мовляв,  відійти  від  минулого  і  думати  про  майбутнє.  Треба  викреслити  ті  сторінки  із  пам’яті,  щоб  ні  сліду,  ні  духу  не  лишилось.
Я  би  й  погодилася,  тільки  -  як?  Як  викинути  на  смітник  історії  долі  моїх  рідних,  близьких,  як  забути  все  те,  що  ножем  по  серцю  пройшло?  Хіба  можна  буде  тоді  зрозуміти  себе?  Ми  -  логічне  продовження  наших  предків,  в  нас  живуть  їх  віра,  їх  любов,  їх  ненависть,  їх  підлота  і  їх  страх,  -  що  було  ними  подароване,  те  й  живе.  Як  все  це  можна  від  нас  відділити?  Як  прооперувати,  щоб  ми  стали  іншими  -  сміливішими,  чеснішими,  добрішими  й  справедливішими?  І  хто  сказав,  що  їх  історія  скінчилася  разом  із  ними?  Ні,  вона  живе.  В  нас:  в  комусь  -  гени  гнаних,  розстрілюваних,  заморених  голодом,  а  в  комусь  інші  -  гени  віртухаїв,  катів,  церберів.
Ми  йдемо  по  вулиці  щось  жваво  обговорюючи,  -  я  і  моя  подруга.  Нам  завжди  цікаво  разом  -  у  нас  багато  спільного,  щоб  об’єднувати,  і  вистачає  різниці,  щоб  нам  було  не  нудно  одна  з  одною.  Ми  навіть  не  відразу  помічаємо  літню  жінку,  що  йде  назустріч.  
-  Добрий  день,  -  вітається  вона  і  я  бачу,  як  кам’яніє  завжди  таке  інтелігентне  обличчя  моєї  подруги.  Мовчанка...
-  Доброго  дня,  -  знову  говорить  жінка,  -  як  Вам  не  соромно,  чому  Ви  не  вітаєтесь,  адже  впізнали  мене?
-  Мені  не  соромно,  -  раптом  жорстко  відповідає  зазвичай  м’яка  й  врівноважена  подруга,  -  я  не  хочу  Вас  впізнавати,  як  Ви  не  впізнавали  мене,  кожного  дня  вимагаючи  документи,  коли  доводилося  проходити  повз  Ваш  пост.
Ми  минаємо  остовпілу  пані  й  крокуємо  далі.  Моя  мовчанка  така  красномовна,  що  подруга  робить  зусилля  над  собою  і  починає  розповідати.
-  Все  своє  життя  воюю  зі  страхом.  П’ятдесят  років  на  світі  живу,  а  й  досі  ловлю  себе  на  тому,  що  боюся  міліціонерів.  Не  повіриш,  навіть  коли  нашу  квартиру  пограбували,  й  міліція  приїхала  нам  начебто  допомогти  (кажу  "начебто",  бо  нічим  не  допомогли  -  ні  злодіїв  не  спіймали,  ні  вкрадене  не  повернули),  я  почувалася  так,  наче  сама  себе  пограбувала.  Я  боюсь  заходити  у  владні  кабінети.  Я  вкрай  неохоче  відстоюю  свої  інтереси,  свою  правоту.  Це  не  означає,  що  мені  не  доводиться  цього  робити.  Ще  й  як  доводиться!  Але  я  постійно  відчуваю  цей  страх.  Думаю,  це  -  генетично,  від  предків  передалося.  Ти  ж  знаєш,  я  останнім  часом  багато  думаю  над  питанням:  скільки  в  нас,  в  нашій  свідомості  -  від  прийнятих  нами  самими  обдуманих  рішень,  а  скільки  -  спонтанного,  закладеного  десь  у  підсвідомості?  На  якомусь  етапі  цих  роздумів  я  дійшла  висновку,  що  ми  схильні  дуже  применшувати  значення  генів  наших  предків,  -  відсоток  осмисленого  у  нашому  житті  мізерно  малий.  Ми  здебільшого  діємо  інстинктивно.  Є,  звичайно,  інстинкти,  закладені  Творцем,  як  у  тварин,  але  є  й  багато  інших,  подарованих  предками.  Страх  -  це  подарунок  моїх.  
У  нашій  родині  по  маминій  лінії  були  репресовані.  Діда  Гжегожа  (чи  як  його  називали  у  селі  -  Григорія)  попередив  односелець,  що  служив  у  міліції,  сказав,  що  є  рознарядка  на  арешт  "ворогів  народу",  й  там  -  ім’я  діда  і  його  братів.  У  Гжегожа  була  можливість  втекти.  Але  на  умовляння  дружини  -  моєї  бабуні  Генрієфи  -  він  відповів,  що  втеча  буде  доказом  вини.  Логічно!  Тільки  дід  не  знав,  що  радянській  владі  для  репресій  логіка  не  потрібна.  Селянина  з  Хмельниччини,  що  добровільно  вступив  у  колгосп,  здав  майно,  навіть  ікони  з  хати  на  горище  повиносив,  звинуватили  у  пособництві  (кому  б  ти  думала?)  японській  розвідці.  Ну,  що  міг  передавати  японцям  колгоспник  села  Мала  Салиха?  Скільки  на  полі  вродило  буряків?  Діда  заарештували  без  всякої  логіки,  так  само,  як  і  його  братів.  До  розстрілу  тримали  у  полі,  на  огородженому  колючим  дротом  шматку  рідної  землі.  Там  їх  і  розстрілювали,  на  тій  же  землі,  над  урвищем.  Молодшого  дідового  брата  -  сімнадцятирічного  Людвіга  -  вдалось  врятувати.  Старші  брати  потемки  перекинули  його  через  дріт  у  те  саме  урвище,  де  згодом  закопали  їх  тіла.  Малому  наказали,  щоб  утікав  у  Москву,  мовляв,  там  люду  багато,  легше  буде  загубитися.  Звеліли  змінити  ім’я  і  вік.  Людвіг  був  невисокий  і  худенький,  цілком  сходив  за  п’ятнадцятирічного  безпритульного.  Так  він  і  врятувався.
Після  розстрілу  діда  моя  бабця  Генрієфа  -  Геня  -  залишилась  вдовою  з  чотирма  дітьми.  Їй  було  всього  двадцять  шість  років.  Перше,  що  вона  зробила,  -  полізла  на  горище  й  витягла  захований  дідом  іконостас,  повитирала  й  повісила  на  старе  місце.  І  почала  молитися.  А  що  їй  було  ще  робити?  Все  життя  потім  вона  була  переконана,  що  саме  ці  молитви  врятували  її  і  дітей.  Їх  уже  повантажили  на  воза  -  виселяти  кудись  на  Сибір,  коли  стало  відомо,  що  наказ  про  виселення  відмінили.  Бабця  так  вже  більше  ніколи  й  не  вийшла  заміж.  Вона  сама  виростила  дітей,  зберегла  їх  у  війну,  дала  гарну  освіту.  Я  пам’ятаю  її  зовсім  старенькою,  -  вона  весь  час  молилася.  Бувало  на  свята  -  на  Великдень,  чи  Різдво  -  радянських  свят  у  нас  у  сім’ї  не  визнавали,  -  бабця  Геня  зі  свахою,  мамою  мого  вітчима,  співали  псалмів.  Смішно  так,  такими  тонесенькими  старечими  голосами.  Вона  і  в  труні  лежала  спокійна,  красива,  зі  старим  молитовником  і  чотками,  наче  заснула  щаслива.  І  оця  маленька  спокійна  бабуся  змогла  передати  нам,  молодшим,  свою  ненависть  і  відразу  до  всього  радянського.  Ніколи  у  мене  не  було  ілюзій,  що  я  живу  у  найкращій  країні  світу  чи  чогось  подібного.  Я  змалку  навчилась  критично  підходити  до  життя.  Може,  тому  що  у  мене  були  наче  дві  полярності  у  дитинстві  -  мої  мама  та  вітчим  і  мій  двоюрідний  дід  -  отой  самий  Людвіг.
Він  таки  втік  тоді  від  НКВД  і  у  компанії  безпритульних  хлопчаків  потрапив  у  Москву.  Коли  їх  переловили,  він  назвався  іншим  іменем,  прізвищем,  і  сказав,  що  йому  п’ятнадцять  років.  Так,  зовсім  іншою  людиною  -  навіть  національність  змінив  з  поляка  на  росіянина  -  Людвіг  став  курсантом  суворовського  училища.  Пройшов  війну  від  перших  днів  до  останнього,  здобув  звання,  нагороди  й  вступив  до  військової  академії.  А  потім  до  кінця  свого  життя  у  цій  же  академії  викладав.  Дід  Людвіг  був  світлом  у  моєму  житті.  Усі  мої  найкращі  дитячі  спогади  пов’язані  з  ним.  Він  дуже  шкодував  нас  із  сестрою,  бо  ми  рано  залишились  без  тата.  Мама  вийшла  заміж  вдруге,  народила  сина  новому  чоловікові.  Не  те,  щоб  наш  вітчим  нас  дуже  ображав,  -  ні.  Але  Люду  -  сестру,  швидко  відправили  до  інтернату.  А  мені  довелось  глядіти  молодшого  брата.  Господарство  було  велике,  роботи  багато.  У  мене  в  дитинстві  навіть  ляльок  не  було.  Хоч  грошей  "на  книжку"  мої  батьки  наскладали  чималеньку  суму.  Так  вони  й  пропали  потім  ті  заощадження,  хтось  на  них  капітал  собі  сколотив.  Мій  вітчим  мав  такий  характер,  що  не  міг  бачити  мене  інакше,  як  при  роботі.  Я  думаю,  той  страх  генетичний  нагнув  батьків  дужче,  ніж  мене,  -  вони  все  життя  прожили,  вкалуючи  на  державу,  що  відібрала  у  них  рідних.  Боялись  від  лопати  й  сапки  голову  підняти.  Мама  зараз  каже:  "Що  ми  бачили  на  своєму  віку?  Тільки  те  й  робили,  що  працювали  від  ранку  до  смерку.  Ні  одягнутися  толком,  ні  відпочити,  ні  придане  дочкам  дати.  Не  кажу  вже  про  подорожі  якісь."
Моє  життя  змінювалось,  коли  влітку  до  нас  в  Крим  приїздив  із  Москви  дід  Людвіг.  Він  брав  мене  з  собою  на  море,  а  потім  забирав  у  столицю.  В  нього  завжди  був  спланований  мій  відпочинок.  Купувалась  дорога  сукня,  туфлі,  у  парикмахерській  робилась  зачіска,  -  й  ми  з  дідом  йшли  в  театр.  Це  було  надзвичайне  свято,  у  такі  дні  я  почувала  себе  принцесою.  Дід  показав  мені  всі  театри,  музеї,  він  заохотив  мене  не  читати  все  підряд,  а  обирати  гарну  літературу.  Мої  манери  -  це  теж  дідова  наука,  він  мав  вишукані  смаки.  Людвіг  постійно  допомагав  дітям  і  онукам  загиблих  братів.  Це  була  його  дяка  за  врятоване  життя.  А  от  своєї  родини  дід  не  мав,  бо  не  мав  власного  імені-прізвища,  щоб  дати  дружині  й  дітям,  а  вигаданого  давати  не  хотів,  не  мав  права.  Така  то  була  людина,  з  таким  рівнем  совісті.  У  замкненій  шухляді  робочого  столу  Людвіг  зберігав  трофейний  пістолет  на  випадок,  коли  раптом  за  ним  прийдуть.  Казав,  що  просто  так  не  дасться,  а  забере  з  собою  в  могилу  ще  кількох  церберів.  Перед  смертю  звелів  викинути  зброю  у  Москву-ріку.
На  величезному  московському  кладовищі  є  його  маленька  могила.  На  ній  -  невеликий  пам’ятник.  На  пам’ятнику  -  вигадане  ім’я,  вигадане  прізвище,  вигаданий  рік  народження.  Там  тільки  один  правдивий  напис  -  дата  смерті  мого  діда.  Але  ж  під  могильною  плитою  -  реальна  людина!  Як  можна  з  цим  жити?!
Дід  допоміг  мені  розділити  всіх  людей  на  дві  категорії  -  тих,  хто  змирився  з  отупляючою  системою,  і  тих,  хто  самим  життям  своїм  міг  їй  протистояти.  Я  не  хотіла  змирятись,  тому  у  чотирнадцять  років  сама  забрала  документи  з  сільської  школи  й  відвезла  їх  у  фізико-математичну  школу-інтернат  у  велике  місто.  Більше  додому  не  поверталась,  хіба  на  канікули.  Мені  так  хотілось  вирватись,  що  я  вчилась  з  усіх  сил.  В  інтернаті  було  багато  обдарованих  дітей,  мені  після  сільської  школи  було  дуже  важко.  Але  я  -  вперта.  За  другим  разом  вступила  до  Московського  вузу.  Діда  Людвіга  вже  не  було,  столицю  довелось  обживати  самій.  Отут  я  побачила,  що  до  моїх  двох  категорій  людей  додається  ще  одна.  Це  їх  мій  дід  називав  "цербери".  Особливо  багато  таких  було  у  конторах  всіляких  і  на  вході  до  установ,  гуртожитків.  Десь  же  мали  подітись  гени  катів,  наглядачів,  донощиків,  не  згинули  ж  вони  безслідно.  Живі  у  комусь,  отут,  поряд.  Останнім  часом,  я  думаю,  їх  навіть  побільшало,  чи  часи  такі  настали,  що  їм  проявлятись  вільніше?
Найбільше  церберів  я  зустріла  тут,  у  Білій  Церкві.  Приїхала  сюди  на  шинний  завод  по  розподілу.  Жила  у  гуртожитку  й  щодня  мусила  пред’являти  перепустку  і  в  ньому,  і  на  заводі,  хоча  нас,  інженерів,  було  небагато  й  всі  всіх  знали  в  обличчя.  Тут  зустріла  Андрія,  одружились.  Якийсь  час  ще  жили  по  різних  кімнатах.  І  якось  увечері  -  я  вже  навіть  вагітна  тоді  була,  -  заходить  до  моєї  кімнати  перевірка.  Влаштовувались  такі,  з  активістів  комсомольських.  Серед  них  -  мій  колега,  ми  в  одному  відділі  працювали,  й  він  був  у  нас  на  весіллі.
-  Чому  мужчина  у  Вашій  кімнаті  після  десятої  вечора,  та  ще  й  на  ліжку  сидить?  -  питає  мій  колега,  хоч  прекрасно  знає,  що  "мужчина"  -  мій  чоловік.
Віриш,  я  закам’яніла  -  ні  слова  сказати  не  можу.  Помирати  буду  -  не  забуду  того  виразу  садистської  насолоди  у  нього  на  обличчі.  Вони  пішли,  а  у  мене  -  істерика,  так  трясло,  що  Андрій  з  переляку  "швидку"  хотів  викликати.  Потім  нам  дали  спільну  кімнату  у  готелі  -  "Домі  приїжджих".  Там  на  вахті  (як  тобі  слівце?  не  тхне  концтабором?)  сиділа  оця  жіночка.  Жодного  разу  мені  не  вдалося  пройти  повз  її  пост,  щоб  вона  документів  моїх  не  перевірила!  І  кожного  разу,  заходячи  до  себе,  я  ще  довго  не  могла  заспокоїтись.  А  тепер  вона  мені  дорікає,  що  я  з  нею  не  вітаюсь.  Та  я  знати  її  не  хочу!
Розповідь  подруги  багато  чого  відкрила  мені  й  про  мої  страхи.  Адже  і  в  нашій  родині  були  репресовані,  й  моя  бабуня  лишилась  вдовою,  довгий  час  переїздила  з  одного  великого  будівництва  на  інше,  боячись,  що  почнуть  цікавитись  її  минулим.  І  я  теж  боюсь  міліціонерів.  Зрозумілішою  стала  різкість  улюбленої  подруги  у  вирішенні  життєво  важливих  питань:  приймати  правильні  рішення  -  то  одне,  а  приймати  сміливі    рішення,  переборюючи  генетичний  страх  -  то,  все  таки,  дещо  інше.  А  щодо  церберів...  Якби  я  не  знала  свою  подругу,  може  б  подумала,  що  вона  надто  прямолінійно  судить,  може  би  сказала,  що  вона  надто  емоційно  сприймає  рядові  у  ті  радянські  часи  життєві  ситуації,  -  ну,  що  ж,  здавалося  б,  такого  -  перевірили  перепустку.  Та  я  добре  знаю  її  мудріть  і  виваженість.  І  ще  я  знаю,  що  перша  дитинка  моєї  подруги  -  хлопчик,  яким  вона  була  вагітна  саме  тоді,  коли  її  судив  колега-садист  і  коли  мордувала  оця  церберка,  прожив  на  цьому  світі  всього  кілька  годин.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=303028
Рубрика: Нарис
дата надходження 29.12.2011
автор: alla.megel