Запльована ніжність

Спочатку  з’явилася  назва  картини  "Запльована  ніжність".  І  вже  виникли  образи  двох  людей.  Вона:  маленька  і  тендітна  стоїть  навколішки,  однією  рукою  прикриває  обличчя,  а  іншою  намагається  захистити  себе.  Він:  сильний  і  велетенський  стоїть  над  тобою  і  рукою  намагається  вдарити.  І  все  на  картині  здавалося  зрозумілим  і  завершеним,  окрім  її  обличчя.  Ти  не  міг  знайти  його  серед  тисяч  облич,  серед  тисяч…

*  *  *
--  Ти  можеш  стати  відомим,  люба  дівчина  матиме  за  щастя  позувати  тобі.
--  Мені  не  потрібна  слава,  фальшиве  кохання,  мені  потрібно  знайти  обличчя.  Я  знайду  його.
--  Ну,  що  ти  зациклився  на  цьому  обличчі,  ти  ж  найталановитіший  портретист  нашого  курсу.
--  Мені  потрібно  знайти  обличчя,  --  єдине,  що  повторював  ти,  та  друзі  тебе  не  чули.
Обличчя  турбувало  тебе  щогодини,  щохвилини.  Щомиті  воно  звало  до  себе,  кликало  тебе.  Ховалося.  Звало,  а  потім  втікало.
*  *  *
В  невеликому,  затишному  кафе  було  порожньо.  За  столиками  поодиноко  сиділи  люди.
Ти  сів  коло  вікна  і  надпив  гіркої  кави.  Початок  весни  наприкінці  зими.  Тривав  кінець  лютого,  а  погода  стояла  дійсно  весняна.  Від  снігу  не  залишилося  й  сліду.  Молода  трава  так  жадала  сонця  і  тягнулася  до  нього.
Ти  помітив  її,  вона  сиділа,  напевне,  з  подругою  в  іншому  кінці  зали  і  розмовляла.  "Ось  вона!  --  майнуло  в  тебе  в  голові,  --  Ось  це  обличчя,  якого  так  довго  шукав.  Ось  воно.  Але,  як  сказати  їй,  як  зробити  так,  щоб  тобі  не  відмовили.  Та  то  пусте,  буде  як  буде".
Хлопець  рішуче  підвівся  і  попрямував  до  столика,  де  була  вона.
--  Вибачте,  що  перериваю  вашу  розмову,  та  мені…  та  у  мене  до  вас  є…  я  хочу  запропонувати…  чи  можна  використати  ваше  обличчя,  тобто  намалювати  його,  --  на  одному  подихові  сказав  ти.
--  Чиє  обличчя?  -  в  унісон  спитали  дівчата.
--  Ваше,  --  ти  очима  вказав  на  неї.
--  А  чому  не  моє?  -  спитала  інша  дівчина.
--  Ваше  обличчя…  Ви  самі  дуже  гарні,  проте  мені  потрібне  саме  Ваше,  --  ти  ще  раз  перевів  погляд  в  сторону  де  сиділа  вона.
--  Це  навряд  чи,  --  продовжувала  інша  дівчина,  а  вона  все  мовчала.
--  Але  чому?  Я  запропонував  всього  лише  позувати  мені  й  більше  нічого.
--  А  ти  хотів  чогось  більшого?  -  на  дещо  завищених  тонах  продовжувала  інша.
--  Іро,  зачекай,  --  нарешті  озвалася  вона,  --  Я  сама  вирішуватиму,  що  мені  робити.
--  Має,  але  ж?..  -  затнулася  на  пів  слові  Іра.
--  Юначе,  як  мені  вас  знайти?
--  Ось  мій  номер  телефону,  зателефонуйте  коли  Вам  буде  зручно,  --  ти  швидко  написав  номер  свого  мобільного  на  серветці  й  передав  її  Маї.
--  Я,  мабуть,  піду,  --  сказав  ти,  але  скоріше  для  себе,  аніж  для  дівчат.
--  Має,  що  ти  робиш?
--  А,  що  я  роблю,  це  буде  навіть  цікаво.  З  мене  писатимуть  картину.
--  Але  ти  ж  зовсім  не  знаєш,  цього  художника,  якщо  це  художник.
--  Іро?
--  Що,  Іро?  Ти  навіть  не  знаєш  його  ім'я.
--  Яка  різниця,  як  його  звати.  Головне,  що  це  буде  невеликою  пригодою.
--  Подумай  краще  своєю  головою,  Має.  Що  ти  видумала?
--  Іро,  ти  мені  заздриш,  а  на  зустріч  я  піду  з  Максом.
--  Ну,  вирішуй  сама.

*  *  *
Телефон  дзвонив  об  одинадцятій.
--  Алло.
--  Привіт,  це  Мая,  ти  хотів  писати  з  мене  картину.
--  Так,  Має.  Я  й  зараз  хочу  її  писати.  Коли  ти  будеш  вільна  і  де  ми  можемо  зустрітися.
--  Давай  десь  о  шіснадцятій  у  тому  ж  кафе,  де  ми  зустрілися  вперше.

*  *  *
Ти  поспіхом  змішував  фарби.  Вся  кімната  була  заповнена  сизим  нікотиновим  димом.  Ти  працював,  як  навіжений,  стрілки  на  годиннику  немов  завмерли.  І  ти  вимірював  час  кількістю  викурених  цигарок.  Дзвонив  телефон.  Ти  не  зважав.  Телефон  не  замовкав.
--  Алло!
--  Стас,  ти  де  пропав?  У  нас  зараз  почнеться  історія  мистецтва,  а  ти  ж  знаєш,  як  Белла  ставиться,  до  тих,  хто  пропускає  заняття.
--  Артуре,  я  знайшов  її!  Я  знайшов  обличчя!
--  Яке  обличчя?  Про  що  ти?!  Із-за  цього  обличчя  ти  провалиш  курсову.
--  Артур,  ти  мене  не  чуєш.  Я  знайшов  обличчя!!
--  Стас,  ти  геть  здурів,  та  роби,  як  знаєш.
Чому  вони  мене  не  хочуть  зрозуміти?..

*  *  *  
Макс  і  Мая  ввійшли  в  кафе,  коли  Стас  уже  допив  свою  каву.
--  Це,  Макс,  мій  охоронець,  --  представила  Мая.
--  Я,  Стас,  вибач  минулого  разу  я  не  представився.
--  То  ти  художник?  --  іронічно  зауважив  Макс.
--  Ще  не  художник,  лише  навчаюсь,  --  сказав  Стас  і  перевів  свій  погляд  на  Маю.
--  Де  тобі  буде  зручно  позувати?
--  А  де  буде  краще?  Я  в  цьому  не  дуже  розбираюся.
--  Найкраще  буде  там,  де  ти  зможеш  відчути  себе  природно,  де  ти  зможеш  розслабитись  і  де  ніщо  тебе  не  відволікатими.
--  Тоді,  поїхали  до  мене  додому.

*  *  *
Олівець  переносив  її  обличчя  на  папір.  Пальці  нервово  й  надзвичайно  швидко  працювали.  Вечір,  а  за  ним  і  ніч.  Обличчя  на  папері  було  готове.
--  Все,  я  закінчив,  --  сказав  ти.
--  А  можна  буде  побачити  всю  картину?  -  спитала  Мая.
--  Звичайно,  я  тобі  зателефоную,  коли  закінчу.
--  Добре.  Макс,  відвези  Стаса  додому,  --  сказала  вона  своєму  охоронцеві  не  відриваючи  свого  погляду  зі  Стаса.
--  Добре.  Ходімо,  художник.

Двері  твоєї  кімнати  відчинилися,  коли  стрілки  на  годиннику  вже  показували  другу  годину.
Фарба  шар  за  шаром  лягала  на  полотно.  Обличчя  вимальовувалося  все  більше  і  більше.  Ти  нервово  працював.  Фанатично  й  педантично  добирав  відтінки.
Сонце  вийшло  з-за  горизонту.  Ти  сів  закурив,  ще  раз  подивився  на  картину,  в  твоїй  уяві  вона  оживала.  Ось  він  -  тиран,  опустить  руку  на  твоє  обличчя,  яке  вже  наливається  слізьми.  Твій  зойк.  Крик  крізь  ніжність  запалять  ще  більше  його.  Злісна  гримаса  скривить  обличчя.  В  очах  загориться  вогонь  ненависті  й  безпорадності.  Він  занесе  руку  для  другого  удару.  А  далі…  
А  далі  сон,  який  забрав  тебе  до  себе.  Глибокий  сон,  після  фантастичної  ночі,  після  невтомного  пошуку.  І  нарешті…
Ти  знайшов  обличчя.
*  *  *
--  Алло,  Має,  це  Стас.  Я  закінчив  роботу  над  картиною.  Якщо  хочеш  можеш  приїхати  до  мене.
--  Привіт  Стас.  Я  із  задоволенням  приїду  до  тебе.  Чекай.

*  *  *
В  двері  тихо  постукали.  Стас  відчинив.  На  порозі  стояла  Мая.
--  Проходь  у  кімнату.
Мая  зайшла,  а  за  нею  Макс,  який  тримав  в  руках  пакет.
--  Хочу  тобі  представити  свою  картину,  --  з  гордістю  вимовив  Стас.
Він  скинув  простирадло  і  Мая  побачила  картину.  Запанувала  тиша,  що  так  загрозливо  кричала  в  Стаса  в  душі.  "Скажи  хоч,  що  небудь!  Скажи",  --  крутилося  в  хлопця  в  голові.
Першим  порушив  тишу  Макс:
--  Мазня,  якась!  -  потім,  побачивши  погляд  Маї  додав,  --  це  моя  суб'єктивна  точка  зору.
--  Макс,  залиш  нас,  --  гнівно  сказала  Мая.
--  Які  ми  образливі,  --  буркнув  Макс  собі  під  ніс,  та  все  ж  вийшов.
Двері  зачинилися  і  дівчина  важко  опустилася  на  стілець  і  заплакала.  Стас  відчував  свою  безпорадність.  Сльози  Маї  боляче  в'їдалися  в  його  серце.  Душа  розривалася  в  невідомості.  Від  неспроможності  допомогти,  чи  незнання  самої  проблеми.
Через  п'ять  хвилин  Мая  ніби  заспокоїлась.
--  Як  називається  твоя  картина?
--  Ну,  я  називаю  її  "Запльована  ніжність".

*  *  *
У  мене  було  все.  І  багата  сім'я  і  турбота.  Та  я  шукала  чогось  нового,  чогось…  Невідомо  чого.  Безшабашні  вечірки,  нові  знайомі,  алкоголь,  наркотики.  Та  чогось  не  вистачало.  Можливо  батьківської  уваги,  я  не  знаю.  Навіть  зараз  не  розумію,  чого  мені  бракувало,  та  оту  пустоту  заповнювали  наркотики.  Я  декілька  разів  намагалася  кинути  це  зілля,  намагалася  навіть  покінчити  життя  самогубством,  та  життя  не  хотіло  відпускати,  смерть  не  бажала  мене.  І  це  зілля,  ці  прокляті  наркотики.
В  Маї  почалася  істерика,  години  дві  він  намагався  її  заспокоїти,  та  все  марно.
Мая  заснула  у  Стаса  на  плечі.
Ранок  розбудив  їх.
*  *  *
Стас  прекрасно  розумів,  що  мусить  допомогти  їй,  але  ще  не  усвідомлював,  куди  втрапив.  Він,  як  сліпий  намагався  прочитати  слова,  побачити  все.  Як  глухий  жадав  почути,  та  навкруги  був  лише  морок  і  тиша.  Він  напомацки  шукав  шляху  і  скоріш  інтуїтивно  вибирав  стежку,  що  вела  його  в  безодню.  Але  він  сміявся  над  безоднею,  стоячи  над  самим  урвищем,  і  свідомо  зробив  крок  уперед.  Він  летів  на  дно  урвища  і  сміявся.  Летів  і  сміявся.

*  *  *
Він  вирвав  її  з  міцних  обіймів  наркотиків.  Можливо,  це  здається  нереальним,  та  бажання  двох  душ,  підкріплене  вогнем  кохання  в  серцях  можуть  усе.  Можуть  перевернути  світ,  подолати  всі  перешкоди.  Та  комусь  було  невигідним  кохання  Стаса  та  Маї,  і  цей  хтось  не  бажав,  аби  Мая  відмовлялася  від  зілля.  І  лише  одне  слово  могло  перекреслити,  зруйнувати  все.  І  воно  прозвучало.  Та  так  голосно,  що  сніг,  весняний  сніг,  дрижав  під  ударами  морозу.

Речі  спаковані,  квитки  куплені.  Вони  втікали.  Втікали  від  долі,  від  старого  життя  в  якому  залишили  так  багато  горя  й  болю.
У  двері  хтось  постукав.
--  Не  відчиняй,  прошу  тебе,  не  відчиняй,  --  благала  Мая,  --  у  мене  погане  відчуття,  не  відчиняй.
--  Що  може  трапитися,  адже  все  позаду,  --  казав  Стас  прямуючи  до  дверей.

*  *  *
Холодна  сталь  ножа  і  металевий  блиск,  блискавкою  врізався  в  груди  Стаса.  Шум  у  вухах  і  жар  по  всьому  тілі.  І  десь  далеко  крик,  і  десь  далеко  стогін.

*  *  *
Автомобіль  віз  тебе  в  колишнє  життя.  В  кімнаті  Стаса  горіла  картина.
Коли  рятувальники  приїхали  на  пожежу,  від  квартири  нічого  не  лишилося,  лише  на  підлозі,  під  шаром  попелу  лежала  обгоріла  картина,  з  якої  залишився  лишень  маленький  шматочок.  Із  залишків  картини  на  навколишній  світ  дивилася  дівчина,  яка  прикривала  своє  обличчя  рукою.

*  *  *
Ти  долетів.
Все  залишилось  далеко  позаду.  Запльована  ніжність.  Рясно  скраплена  кров'ю  та  слізьми.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=211698
Рубрика: Громадянська лірика
дата надходження 19.09.2010
автор: Юрій Завгородній