Конотопська відьма (Давид і Голіаф)

У  дупу  зразу  посилала,  почувши,  мову  москаля,
Жидам  також  перепадало,  чортам  кістки  перемивала,
Що  аж  здригалася  земля.

Страшна  була  у  тому  гніві.  Було  тій  бабі  двісті  літ.
Стирчали  коси  в  боки  сиві,  а  очі  були  наче  сливи,
І  лаяла  на  чому  світ...

Як  заспокоїться,  потому,  а  «язикате»  вже  втекло,
Іде  й  буркоче  аж  до  дому,  іще  півдня  кляне  без  втоми
Те  москворотеє  брехло.

Коли  ж  у  настрої  бувала  й  ніхто  її  не  дратував,
Тоді  наріже  баба  сала,  часник  на  грінки  натирала,
Я  слухав  бабу  і  жував.

Казок  було  у  неї  доста  і  про  царів,  і  про  чортів,
Проте  де  є  яка  короста,  і  про  той  дзвін  що  біля  мосту,
Та  скільки  горя  з  москалів.

Багато  баба  знала  мов.  А  як  вона  про  теє  знала  -
Ніколи  те  не  відкривала.

Казки  усі  були  цікаві.  Із  того  що  запамʼятав
Перекажу,  як  раз  під  каву,  а  ви  вімкніть  свою  уяву  
Щоб  не  казали:  не  казав.

Давид  тинявся  по  Європі:  Бердичів,  Відень  і  Берлін  -
Нарід  такий  є  хитрожопий,  бо  як  робити  —  то  холопи,
А  меле  -  то  як  меле  млин.

Була  в  роду  тім  страшна  вада  —  смердючий,  наче  дикий  тхір,
Хто  б  дав  йому  яку  пораду:  як  збутися  отого  чаду,
Бо  тхнув  немов  би  сам  упир.

Хоч  бігав  в  баню  він  щотижня,  парфуми  цупив  у  Парижі
Та  чи  вдова,  чи  незаміжня  крутили  носа  як  від  крижня,
Бо  пах  гебрей  як  кнур  несвіжий.

А  ще,  не  дай  бог  як  злякати,  яка  біда,  нервовий  струс...
Коти  тікали  тоді  з  хати,  сусідам  очі  тре  ховати
Позаздрить  навіть  тому  скунс.  

І  знахарі,  і  парфумери  чого  не  радили  Давиду  -
І  мазали,  і  дупу  терли...
Таке  то  трястя  було  жиду!

З  Полтави  потяг  в  Конотоп  -  на  весь  вагон  два  пасажири.
Ні  цар  Горох,  ні  дід  Піхто,  кажу  всю  правду  —  руб  за  сто...
Терпіти  сморід  не  схотіли.

Єдиний  провідник  вагону,  закривши  двері  як  щільніше,
Хильнув  дві  кварти  самогону,  все  окропив  одеколоном,
І  дихав  так,  бо  так  простіше.

В  вагоні  двоє.  Діалог.  Той  потяг  рухався  по  плану,
Давид,  про  сморід  як  про  борг,  зробивши  паузу  як  в  торг,
Казав  про  горе  своє  пану.

А  пан,  послухавши  байдуже,  шморгнувши  носом,  разом  з  тим
Відверто  каже:  знаю  друже,  і  розумію,  навіть  дуже  -
Сам  мрію  маю:  стать  святим.

Колеса  мірно  стукотіли.  Немов  брати  в  одному  горі
Єднало  їх  єдине  діло:  щоб  стать  святим  й  щоб  не  смерділо  -
Ходити  легше  пішки  морем.

Нарешті  місто  Конотоп.  Юрба  зібралась  на  пероні,
Провідника  поклали  в  гроб  —  не  відмолився  схоже  хлоп,
Помер  як  ритор,  від  зловону.

Не  пан,  а  чорт  то  був  насправді.  У  Конотоп  їхав  до  відьми
Що  знала  як  тому  зарадить  дала  б  обом  на  те  пораду  -
Бо  байдики  вітають  сидня.

На  ганку  хати,  що  під  дубом,  кіт  в  окулярах  на  цепу,
Там  бабця  стара  і  беззуба  варила  варево  на  грубі,
Віночки  з  трав  кріпила  на  гачку.

Шалом,  бабусю!  -  привітались  двоє.  А  та  -  і  оком  не  моргнула.
Оце  то  зустріч  -  отакої...  Кіт  супив  чорні  брови  свої,
Русалка  з  гілки  шибонула.

Піднявся  вітер  наче  вий,  а  хата  ногу  почесала,  
Над  вуликом  злетів  бджолиний  рій,  із  яблуні,  мов  віжки,  глипнув  змій,
Сердито  бабця  гостей  запитала:

Якого  дідька  на  подвірʼї  такий  сморід?  Що  хочуть  з  неї  жид  і  бісеня?
Комусь  під  хвіст  насипле  солі!  Не  хоче  навіть  срати  поряд!
Ідіть  з  очей!  Хай  бог  звиня!

Почали  плакатись  про  горе.  Просили:  милосердно  поможи!
Волали  так,  наче  хором:  хоч  зірку  з  неба..,  випʼєм  море..,
Хоч  президентом  зробимо  —  скажи.

Їм  довго  баба  відмовляла.  Умовили  русалку  і  кота.
Нарешті  відьма  задню  дала,  у  путь  далеку  відіслала  -
Дорога  та  складна  і  непроста:

До  Ватикану  та  дорога.  У  римського  попа  є  те  що  треба  
Вона  не  знає  чи  є  змога,  дала  листа  і  насторгу:
Що  в  решті  стане  -  то  до  себе!

Давиду  дала  трохи  трав,  чорту  позичила  штани
Не  блиндайте  і  не  ловіте  гав,  не  витрачайте  час  на  марнослав,
І  встигніть  повернутись  до  весни.

Добути  треба  мешти  тата,  секрет  парфумів  та  ще  перстень.
Дала  їм  підземелля  мапу,  і  розказала  як  потрапить,
До  того  ж  -  самогону  з  перцем.

Відправила  обох  і  причастила  шматками  сала  разом  з  часником:
Відвадить  дух,  ляка  нечисту  силу...  Чорту  хвоста  в  штани  приторочила,
Підперезала  жида  мотузком.

Пішли  обоє  на  світанку.  На  пику  наче  два  брати.
Кіт  муркотів  вірші  на  ганку,  русалка  чистила  ковганку
А  їм  до  тата  треба  йти...

У  Ватикані  завжди  людно  —  свята  для  церкви  -  горОд  цапу.
Чорту  із  того  аж  паскудно,  гебрею  так  собі  марудно.
Що  б  там  не  як  -  у  них  є  мапа.

Шукали  хитре  підземелля.  Не  зразу  відшукали  вхід
Знайшли  нарешті  у  капеллі,  затим,  по  довгому  тунелю
В  пітьмі  блукали  слід  у  слід.

По  черзі  відчиняли  двері,  за  ними  -  наче  тіні  жахи,
У  склепі  панували  звірі.  Кишіли  кубла  гадів-зміїв,  
На  стінах  нудьгували  жаби.

Від  того  здибилось  волосся:  на  скронях,  сраці  і  усюди
Чи  то  воно  таке  верзлося?  Вони  на  цьому  світі  досі?
То  були  звірі,  чи  то  люди?

А  присвітили  —  оніміли:  вони  всі  на  одне  обличчя.  
І  навіть  чорт  —  на  що  був  смілий,  у  нього  руки  затремтіли
І  зуби  цокали  ритмічно.

Ось  за  останніми  дверима,  куди  вела  їх  відьми  мапа,
В  тумані  із  їдкого  диму,  без  мітри,  голий  і  без  гриму,
Вітав  прибулих  пілігрімів  в  червоному  плащі  сам  папа.

Обличчя  з  виразом  хорта.  Те  саме,  що  у  жаб  і  зміїв.
Чорт  аж  до  кінчика  хвоста  дрижав,  дістав  листа.
Гебрей  пердів  і  скрізь  посивів.

Та  тато  сам  до  них  озвався:  Ви  знову  вдвох?  Що  цього  разу?
Казав  обом:  не  зарікайся!  А  ви  мені  —  не  переймайся!
Ту  святість  що:  на  хліб  намазав?

До  чорта:  а  тобі  що  треба?  Дивись  пройшло  вже  скільки  часу.
З  землі  втекти  ізнов  на  небо?  Людей  усіх  уже  забембав?
Чорт  знову  до  святого  ласий?

Хоч  дух  святий  погано  тхне,  гебрей  схотів  бути  святим.
Тоді  ж  прийшов  він  до  мене,  молив,  що  він  будь-що  утне.
Тож  я  погодився  із  тим.

Він  мав  залізти  на  хреста  і  там  хоч  трохи  повисіти
Вечеря,  проповідь  проста...  Пробачте,  та  яка  мета!
За  святість  —  варто  потерпіти.  

Через  три  дні  —  уже  святий.  Дарма  тепер  що  сморід  трупний
Якщо  святий  —  то  дупу  мий,  брехати,  красти  —  теж  не  смій!
Не  будеш  хижий  і  підступний.
 
Чорт  нудьгував,  відверто  чахнув  —  поміж  святими  було  нудно
А  крім  того  смердів  як  пахнув,  що  проповідник,  який  Нахман  
Волів  туди  де  бруд  і  людно.  

І  я  тоді  йому  порадив:  віддай-но  святість  ту  гебрею,
А  разом  з  нею  свою  ваду,  всі  гроші,  статки  і  ту  владу
Та  не  жалій  більше  за  нею.

Назад  те  все  ніяк  не  вернеш.  Був  вибір  чесний  тільки  ваш.
Тож  пахнеш  ти  —  немовби  сереш.  А  ти,  у  святість  не  повернеш  -
Такий  дві  тищі  років  спаш.

В  листі,  що  ви  мені  принесли,  прохала  відьма  мої  речі.
Я  б  не  давав,  та  маю  чесно,  борг  повернути  їй  по-хресний,
Щоб  не  давив  на  мої  плечі.

Сказав  і  зник  як  розчинився,  немовби  сам  чеширський  кіт.
Чорт  самогону  враз  напився,  гебрей  з  розгону  охрестився  -
З  обох  холодний  капав  піт.

Ледь-ледь  прийшли  вони  до  тями.  Сказати  слово  —  аж  ніяк.
Бо  вилізли,  немов  із  ями,  з  новими  римськими  дарами.
Зоря  світила  —  то  був  знак.

До  Конотопу,  як  на  крилах,  летіли  начебто  за  мить
Бо  їм  обом  аж  так  кортіло,  немов  у  дупах  щось  горіло
Бог  бачить  все  коли  не  спить.

На  тому  самому  подвірʼї,  та  сама  відьма  вже  чека
Вона  все  знає  що  є  в  мирі,  скубала  на  подушки  пірʼя,
Русалка  драла  хропака.
 
Гебрей  і  чорт  упали  в  ноги:  ось  від  попа  тобі  дари.
Кажи  тепер,  заради  бога,  яка  платня  тобі  із  того?
Обручку,  мешти  —  все  бери.  

Парфуми  везли  —  то  для  жида,  чорту  для  святості  сандалі.
А  я  упораю  апсиду,  мені  обручка  для  завиду.  
Ото  й  усе.  Ідіть  вже  далі.

Немає  гірше  ніж  отак,  коли  здійснились  легко  мрії
Тепер  гебрей  вже  як  козак,  і  чорт  тепер  —  не  просто  так.
За  президентів  добродії.

То  як  про  вовка  йде  промовка  —  то  в  хату  зразу  хиже  лізе
Хто  президентом  зараз  —  Вовка,  а  хто  війною  до  нас  —  Вовка...
Отак  сміється  Мона  Ліза!  

Мораль:

Яке  смердить,  то  має  думи  —  дістати  де  які  парфуми.
Масла,  елеї  чи  олії  —  про  те  і  думи  його  й  мрії.

Чим  більші  в  чорта  ростуть  роги,  то  не  лякають  їх  дороги.
Брехати  ладні,  красти,  вбити  —  себе  святими  щоб  зробити.

Та  святість  їх  у  решті  решти  хова  копита  в  свої  мешти
Великі  роги  —  під  тіару,  розлогі  —  одягають  мітру,
Хвости  ховають  під  дзімарру,  парфумів  виллють  най  би  літру.

Їм  треба  заховати  вади  —  що,  як  святі,  то  як  безгрішні.
Щоб  зберегти  підступну  владу  —  і  то  не  жарт,  на  мить  не  смішно.

Навіщо  перстень?  —  запитання.  Ловити  душі  ваші  чисті!
На  сповідь  риб,  на  покаяння?  Ні.  Щоб  засмажити  і  зʼїсти!  

Скажу  «секрет  Полішенеля»:  на  сході  -  чорт,  а  в  нас  олень
Гебрея  баба  кличе  Зеля.  А  чорт  бомбить  її  оселю  -
Обом  потрібен  той  перстень.

Вже  на  останок,  щоб  підмести,  як  діти  в  школу  —  не  брешу
Хто  президент,  в  яких  він  мештах,  до  кого  бігають  у  решті
Куди  ховають  бариші?

Що  там  сховав  отой  рогатий?  Приніс  до  нього  божий  перст?
Для  чого  їм  той  римський  тато:  кому  війна,  а  в  тата  св́ята...
Банк  Ватикану  —  віри  хрест.

Нарешті  -  вишенька  на  торті:  вгадайте  як  же  звали  чорта?  
Порве  історію  у  прах.  Чорт  був  на  ймення:  Голіаф.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1027838
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 04.12.2024
автор: Петро Кожум'яка (Ян Укович)