ПЕРШИЙ або МАЛИЙ СПАС -- МЕДОВИЙ і МАКОВІЙ…

[color="#ff0000"][b]ПЕРШИЙ  або  МАЛИЙ  СПАС  --  МЕДОВИЙ  і  МАКОВІЙ...  а  також  МОКРИЙ  ("Спас  на  воді")
[/b][/color]
[i][b]  Перший  або  Малий  Спас  –  Медовий  і  Маковій  (1  серпня  –  за  відновленим  старим  стилем  у  церковному  календарі  українців  -  вшанування  животворящого  Хреста  Господнього)[/b]
 [color="#ff0000"][/color][/i]
[color="#ff0000"][i]Слово  “Спас”  –  за  українською  фольклорною  та  християнською  традицією  скорочена  назва  слова  “спаситель”.  “Спасителем”  церква  іменує  Бога  Живого  –  Ісуса  Христа.  Залежно  від  часу  визрівання  плодів  та  хлібних  злаків  “Спаса”  в  Україні  справляють  тричі.  
“Перший  Спас  або  Маковій”  –  1  серпня,  його  ще  називають  “Спасом  на  воді”,  або  “Мокрим  і  Медовим”,  а  пасічники  освячують  мед  у  церкві;  
Другий  –  “Великий  або  Яблучний”,  –  6  серпня;  
Третій,  “Хлібний,  на  Полотні  або  Горіховий”,  –  16  серпня.  На  Спаса  проводять  хресні  ходи  на  ріки,  озера  та  ставки,  бо  вважається,  що  тоді  вода  має  цілющу  силу.  Це  свято  знаменує  проводи  літа  і  в  народі  кажуть:  

“Прийшов  Спас  –  пішло  літо  від  нас”.
[/i][/color]
[color="#ff0000"]Перший  Спас[/color]  у  християнській  традиції  називається  “Походженням  або  Винесенням  чесних  древ  Хреста  Господня”.  Свято  “Винесення  чесних  древ  Животворного  Хреста  Господнього”  прийшло  до  нас  з  Візантії,  де  було  встановлене  не  пізніше  ІХ  століття.  За  церковною  легендою,  у  перший  день  серпня  зародилося  дерево,  з  якого  згодом  зробили  хрест  і  на  ньому  розіп’яли  Ісуса  Христа.  У  царській  скарбниці  у  Константинополі  в  храмі  Святої  Софії  зберігалася  реліквія  -  частинки  деревини  хреста,  на  якому  розіп’яли  Христа.  Вони  були  наділені  чудотворною  силою,  зцілювали  і  могли  зупиняти  епідемії  у  Візантії.  У  жарку  пору  священнослужителі  з  метою  відвертання  хвороб  та  очищення  від  злих  духів  виносили  з  храму  ці  частинки  і  проходили  з  ними  по  вулицях  міста,  прямуючи  до  водоймищ.  За  допомогою  Животворного  хреста  освячували  воду,  щоб  вона  стала  чистішою  та  щоб  йшли  дощі  у  спеку.  За  переказами,  цього  дня  988  року  хрестився  князь  Володимир.  У  Київській  державі  під  час  свята  “Винесення  чесних  древ  Животворного  Хреста  Господнього”  при  богослужінні  відбувалося  винесення  хреста  на  середину  храму  і  поклоніння  йому,  а  після  літургії  —  хресний  хід  до  води.  В  Україні  цей  звичай  перетворився  на  хресні  ходи  до  річок,  водоймищ  та  озер.  Вода  освячувалася  і  після  цього  в  ній  купалися,  а  також  купали  худобу,  щоб  вона  не  хворіла.  Традиційно  саме  в  цей  час  освячували  нові  колодязі  і  чистили  старі.  Перший  Спас  важко  віднести  до  свят,  тому  що  в  цей  день  починається  Успенський  піст  –  “Спасівка”.  Він  триває  два  тижні.  За  своєю  суворістю  він  такий  же,  як  і  Великий  піст.  Не  можна  їсти  ні  м’ясного,  ні  молочного.  На  Маковія  готують  пісний  борщ  з  грибами.  Віруючі  намагаються  зранку  нічого  не  їсти,  аж  поки  не  вип’ють  свяченої  води.  Обрядовою  їжею  цього  дня  є  “шулики”,  або  “ломанці”.  Готують  “ломанці”  так:  печуть  пісні  коржі  на  соді,  ламають  на  дрібні  шматочки  і  заливають  свіжовикачаним  медом  з  перетертим  маком.  Цю  страву  залюбки  їдять  діти.  Перший  Спас  називається  ще  “Медовим”:  стільники  наповнені  медом,  бджолам  пора  влаштовуватися  на  зимівлю.  Отже,  можна  спробувати  свіжого  меду.  Тільки  після  освячення  першого  меду  в  церкві  можна  було  розговлятися.  У  Першого  Спаса  є  ще  одна  назва  –  “Маковій”:  у  цей  час  на  півдні  Русі  дозрівав  мак.  У  церковному  християнському  календарі  цей  день  –  день  пам’яті  сімох  святих  Старого  Завіту  –  мучеників  Маккавеїв:  Авіма,  Антоніна,  Гурія,  Євсевона,  Аліма  і  Маркела,  їх  матері  Соломії  та  вчителя  їх  Єлеазара,  які  в  166  р  до  н.  е.  очолили  повстання  за  віру  в  єдиного  Бога  і  були  за  це  жорстоко  покарані.  3  Свято  на  честь  св.  мучеників  Маккавеїв  (у  народі  –  “Маковія”)  пов’язане  зі  збиранням  маку  і  його  освяченням,  протягом  року  з  нього  печуть  маковики  та  інше  печиво,  виготовлене  з  борошна,  меду  і  товченого  маку.  За  давніми  уявленнями  наших  предків-слов’ян  про  виникнення  Життя  з  Води,  в  данину  пам’яті  про  усіх  мешканців  Водяної  стихії  –  Водяників  та  Русалок,  на  “Маковія”  українці  освячують  криниці,  прикрашають  їх  “маковійним  зіллям”  та  довкола  них  водять  хороводи.  Цього  дня  хворі  на  пропасницю  купаються  в  річці,  бо  вода  на  свято  Маковія  вважається  цілющою.  Свято  Маковія  одне  з  найпоетичніших  і  найшановніших  в  Україні.  Цього  дня  у  церквах  українці  святять  воду,  квіти  й  мак.  До  церкви  приносять  букети  з  особливих  трав  та  збіжжя  –  “маковійчики”  або  “маковійки”,  які  мають  бути  різнобарвними,  перетнуті  червоною  стрічкою.  В  них  добирають  різні  квіти:  чорнобривці  і  жоржини,  айстри  і  гвоздики,  а  також  різні  трави,  які  в  народі  називають  “зіллям”  чи  “зіллячком”  –  чебрець,  миколайчики,  чорнобривці,  руту-м’яту,  васильки,  материнку,  роман-зілля,  зелен-барвінок  та  будяк-пристрітник.  Крім  того,  можна  всередину  додати  невеличку  квітку  соняшника,  а  також  колоски  зернових  і  голівки  дикого  маку,  що  зветься  “видюком”,  –  їх  в’яжуть  у  невеличкі  пучечки  по  кілька  штук.  Кожне  зілля  чи  квітка  має  своє  призначення.  Рута-м’ята  оберігає  господарів  від  усякої  напасті  та  додає  здоров’я.  “Ласкавці”  необхідні,  щоб  в  сім’ї  панували  злагода,  ласка  та  любов.  “Кудрявці”  потрібні,  щоб  у  хлопців  чуби  були  кучерявими  та  щоб  їх  дівчата  любили.  Соняшник  уособлює  Сонце,  тому  сприяє  процвітанню  родини,  гарній  долі.  Колоски  пшениці,  жита  та  вівса  символізують  Життя  і  Божий  Промисел.  Призначення  маку-“видюка”,  миколайчиків,  рути  вирізняється  з-поміж  усіх  квітів  і  трав,  що  входять  до  “маковійного  букету”,  –  ці  рослини  захищають  господарів  від  нечистої  сили.  Мак-“видюк”  росте  завжди  на  гепатогенних  зонах  землі,  чим  вирівнює  енергетичне  поле  цієї  місцини  подібно  дубу.  Освячений  на  Маковія  мак-“видюк”  здатний  притягувати  до  себе  і  знищувати  нечисту  силу,  ним  обсипають  хату  знадвору,  навіть  все  подвір’я,  “щоб  відьми  не  доїли  корів  і  не  приносили  уроків”,  а  до  дому  не  навідувалися  “ходячі”  покійники.  Після  освячення  маковійний  букет  квітів  –  “маковійку”  та  голівки  маку  клали  за  образи  і  зберігали  до  весни.  Весною  мак  розсівали  по  городу,  а  засушені  квіти  на  Благовіщення  вплітали  дівчатам  у  волосся  —  “щоб  не  випадало”.  У  народі  кажуть,  що  Перший  Спас  —  це  проводи  літа:  “Прийшов  Перший  Спас  –  пішло  літо  від  нас”.  Цього  дня  починають  відлітати  ластівки.  Ластівка  весну  починає  і  осінь  накликає.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1018894
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 01.08.2024
автор: Сіроманка