Хтось

     «...Вони  були  гідними  дітьми  природи,  
       але  в  нас  є  і  римське  право.  
       І  Понтій  Пілат  пророк  його».  
                                                                               (Джеймс  Джойс)

Хтось  викинув  величезне  дзеркало  (я  побачив  його  на  світанку),  і  воно  лежало  цілісінький  день    під  залізним  фарбованим  парканом  і  відображало  Небо  –  синє  з  білими  неохайними  хмарами  і  шматок  задуманої  вулиці  –  ніби  відгризений  тріщиною  з  часопростору.  У  цьому  відображеному  шматку  міста  людей  і  машин  були  квітучі  черешні,  на  одну  з  яких  щоранку  сідали  дві  ворони  (чорні  серед  білого  цвіту)  і  вели  довгу  гортанну  розмову  про  весну.  Споглядаючи  такі  швидкоплинні  світанки  я  подумав,  що  серед  літераторів  чорних  літер  були  і  є  люди-дзеркала  (не  кажу  свічада  –  не  зрозуміють).  У  цих  дзеркалах  відображалась  епоха  з  усіма  її  барвами  (навіть  темними  як  ніч)  та  плинними  тінями.  Таким  дзеркалом  доби  проторенесансу  був  Франческо  Петрарка.  Проторенесанс  –  це  доба  світлої  печалі,  де,  як  не  в  його  сонетах  шукати  цієї  журби?  «Мій  пан,  чиєї  влади  незборимої,  противитись  не  стане  смертних  сил…»  Ні,  це  чисто  проторенесансний  фаталізм  –  тут  немає  і  тіні  готики  –  цього  останнього  резюме  середньовіччя.  Дзеркалом  готики  був  Тома  Аквінський,  хоча  поетом  його  я  називати  боюсь.  Справжні  поети  ніколи  не  кликали  до  хрестових  походів.  Петрарка  сам  себе  вважав  Прометеєм,  що  добровільно  заховав  свій  вогонь  в  лампаду.  Джованні  Боккаччо  –  його  необачний  сучасник  –  це  зовсім  не  дзеркало  (як  думали  гімназисти  ХІХ  століття),  і  навіть  не  сатирик.  Його  твори  і  не  зла  іронія,  і  не  жорстока  пародія  на  сучасність.  Боккаччо  –  це  випадкова  реінкарнація  Лукіана:  агонію  середньовіччя  він  переплутав  з  агонією  античності.  У  Львові  та  Черкасах  Данте  та  Боккаччо  читають,  а  книги  Петрарки,  так,  гортають.  Хоча  я  знав  одного  дивака  з  Луцька,  що  Петрарку  справді  читав.  Але  його  Петрарка  цікавив  виключно  як  сучасник  Ольгерда,  не  більше.  І  він  марно  шукав  в  його  сонетах  згадки  про  Велике  Князівство  Литовське,  намагаючись  зрозуміти,  чому  цю  фантастичну  державу  оминула  Чорна  Смерть  (хоча  б  частково).  У  XVIII  столітті  таким  дзеркалом  епохи  був  лише  Джакомо  Казанова.  Всі  інші  або  випереджали  свій  надміру  естетичний  і  механістичний  час,  або  безнадійно  відставали  від  нього.  Про  Григорія  Сковороду  я  тут  мовчу  –  він  був  не  від  світу  сього,  тому  дзеркалом  бути  не  міг.  В  класичній  Японії  дзеркалом  своєї  епохи  був  тільки  Мацуо  Басьо.  І  все.  «Солом’яний  плащ  мавпи»  виявився  дзеркалом,  а  не  ірраціональною  конструкцією.  «Без  правди  немає  поезії»  -  тому.  Ну,  справді  не  вважати  ж  дзеркалом  епохи  Хоші  Сайґьо,  що  в  своїх  творах  мандрував  в  потойбічний  світ,  чи  Мурасакі  Сікібу,  що  зображала  людей,  які  абсолютно  не  розуміли,  де  і  коли  вони  живуть,  і  світ  поза  їхніми  мистецькими  переживаннями  ніби  не  існував.  В  Японії  ХХ  століття  таким  дзеркалом  епохи  був  тільки  Сюгаро  Ямомото.  ХХ  століття  направду  стало  «вулицею  без  сезону»,  де  люди  живуть  у  світі  власних  ілюзій  і  торгують  дірявими  човнами,  які  ніколи  не  попливуть.  Акутагава  Рюноске  вважав  себе  ідіотом  і  не  помічав  очевидного,  намагався  зрозуміти  людську  душу  блукаючи  в  нетрях  минулого,  а  Юкіо  Місіма  спалював  неіснуючі  храми,  в  яких  ніколи  не  було  жодного  дзеркала:  лезо  катани  –  погане  дзеркало,  у  ньому  відображається  або  богиня  Сонця  Аматерасу  або  сама  Смерть.  Не  більше.  І  не  тому,  що  це  лезо  надто  вузьке  чи  не  досить  відполіроване.  Поголитися  можна  зазираючи  саме  туди.  Місіма  це  зрозумів  –  і  то  вчасно.  В  Європі  ХХ  століття  єдиним  дзеркалом  епохи  був  Джеймс  Джойс.  До  того  ж  усвідомленим  дзеркалом.  Треба  було  мати  неабияку  самовпевненість,  що  сказати  прямо:  так,  я  дзеркало  епохи.  І  борони  вас  Боже  його  розбивати.  Всі  інші  літератори  вигадували  свої  світи,  замість  того,  щоб  відображати  сучасний  їм  світ.  Журналістика  ХХ  століття  перетворилася  в  фантазії  на  тему  або  на  зображення  Утопії  чи  Антиутопії,  які  не  в  майбутньому,  а  нині.  Що  вже  казати  про  красне  письмо.  Ернест  Хемінгуей  був  останнім  лицарем  епохи  модерн,  а  лицар  не  може  бути  дзеркалом  –  скільки  не  поліруй  його  обладунки.  Редьярд  Кіплінг  вигадував  світ  сильних  чоловіків,  що  після  інженера  Семюела  Кольта  було  анахронізмом.  Анрі  Барбюс,  Еріх  Ремарк,  Скотт  Фіцджеральд  хотіли  стати  такими  дзеркалами,  але  в  ці  дзеркала  ніхто  не  зазирнув,  а  хто  зазирнув,  не  повірив,  вони  стали  замальованими  дзеркалами.  Література  ХХІ  століття  рухається  за  інерцією  –  всі  продовжують  вважати,  що  постмодернізм  себе  ще  не  вичерпав,  хоча  це  не  так,  і  що  новий  літературний  напрямок  ось-ось  народиться,  а  воно  все  ніяк.  І  яке  там  дзеркало  –  сучасність  надто  божевільна.  А  хто  захоче  поставити  дзеркало  перед  божевільним?            

Я  вже  кілька  годин  думаю  тільки  про  одне:  хто  ця  людина,  що  викинула  велетенське  дзеркало?  Те  що  це  поет  –  я  не  сумніваюсь.  Він,  певно,  зрозумів,  що  не  варто  в  нього  зазирати,  шукаючи  відповіді  на  вічні  питання  –  дзеркалом  не  зазирнеш  собі  в  душу.  Нехай  воно  відображає  весну,  і  хай  випадкові  перехожі  бачать  у  ньому  Небо  –  бо  їм  ліньки  підняти  догори  очі.  Я  не  наважився  підійти  до  цього  дзеркала  вночі,  коли  молодий  місяць  був  саме  в  сузір’ї  Тільця.  Я  просто  знаю  хто  зазирає  в  це  дзеркало  вночі,  коли  сили  зла  панують  на  цій  нещасній  землі  нероздільно.        

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1010891
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 13.04.2024
автор: Артур Сіренко