Віра-художниця

Віра  жила  в  невеличкому  місті,  яке  одним  боком  впиралося  в  луг,  на  якому  пасли  худобу  ґазди  із  сусіднього  села,  й  за  яким  височіли  гори    Карпат,  а  другим  –  об  кам’яний  схил,  по  якому  збігала,  співаючи  і  пританцьовуючи  у  такт  власній  пісні,  річка.      Жінка  змалку  любила  своє  місто,  що  влітку  вкривалося    різнобарвними  килимами  з  кущів    та    квітів,  топилося  в  людському  гаморі  та  співі  пернатих,  а  взимку  чарувало    блиском  та  свіжістю  білих  гобеленів,  витканих    зі  снігів,  чарувало  (в  релігійні  свята)  голосом  дзвонів,      співом  колядників  та  щедрувальників.  Віра  теж  співала  колядки  й  щедрівки  радо  від  маленької  –  для  бабці,  дідуся,  мами  й  тата  та  близьких.    Дуже  любила  дівчинка  гори,  які  манили  її  своєю  величчю,  красою,  щедротами  дарів.    Віра  виходила  їх  і  вздовж,  і  впоперек.  У  горах  з  бабцею  чи  мамою  гриби  в  теплу  пору  року  збирала,  лікувальні  трави  на  чай.  З  них    узимку  на  санчатах  злітала  чи  на  лижах.  Ходила  й  до  річки,  яка  між  горами  протікали  й  ніколи  не  замерзала.  В  ній  біль,  що  душу  виминав,  лишала,  думки  купала,  а  у  спеку  тіло  освіжала.  Не  тільки  цим  займалося  дівча.  Батькам  з  дитинства  Віра  помагала  по    господарству,  при  цьому  і  у  школі  добре  вчилася,  книжки  художні  у  бібліотеці  брала,  читати  їх  щодня  встигала,    в  ігри  з  однолітками  грала  у  дворику  шкільному  і  у  своєму.  
       Як  Віра  виросла  і  закінчила  вуз,  то  стала  вчителькою  англійської  мови  та  образотворчого  мистецтва.  Мрію  свою  дитячу  здійснила.  Пішла  до  школи  працювати  –  в  село,  що  знаходилась  на  відстані  10  кілометрів  від  її  міста.  Невдовзі  й  заміж  вийшла  –  за      електрика  Івана,  який  жив  в  тому  ж  селі,  де  Віра  працювала.  В  автобусі  з  ним  познайомилась,  як  їхала  з  роботи    додому.  Привітним  з  Вірою  цей  хлопець  був,  запропонував  піти  їй  з  ним  до  каварні  на  каву.  Пішла.  Та  й  зав’язалась    якось  дружба  поміж  ними,  поки  не  перейшла  у  шлюб.    Як  вийшла  Віра  заміж  за  Івана,  то  до  нього  пішла  жити.  У  шлюбі  жінка  народила      двох  дітей  –  хлопчика  Мирона  і  дівчинку  Оксану.  Ростила  помаленьку  їх,  у  школі  працювала,  свекрусі  помагала:  городину  садити  і  збирати,    з  фруктами  власного  саду  раду  давати,  варити,  прати,  прибирати.  Лиш  кіз  Віра  не  пасла,  яких  свекруха  її  –  пані  Оля,  тримала,  й  не  доїла  їх.    Отак  і  жила.  Ніби  й  непогано.  Іван  її  достатньо  коштів  заробляв.  На  море  навіть  жінку  з  діточками  відправляв  що  через  рік  відпочивати  й  усе,  що  треба  було,  приносив  до  хати,  вмів  заробляти.  
     Та  якось  впав  зі  стовпа  електричного,  коли  на  ньому  дроти  поправляв  опісля  буревію,  руку  зламав  і      вдарився  об  камінь  головою.  Отримав  струс  мозку  середньої  важкості.  Лікувався.  Та  за  якийсь  час  на  місці  удару  пухлина  виросла  –  злоякісна.  Вчасно  не  виявили  її  лікарі.  А  коли  виявили,  то      запізно  було  її  вже  вирізати.  Помер.  Донька  навчалася  тоді  у  технікумі,    на  1  курсі,  а    син  –    у  сьомий  клас  ходив.  
Важко  було  Вірі  змиритися  із  втратою  чоловіка,  вести  одній    обох  дітей.  .  У  всьому  себе  обмежувала,  аби  лиш  їх  добре    нагодувати  та  зодягнути,  зібрати  гроші  на  навчання.  Та    дала  собі  раду,    вивчила  обох.  Весілля  справила  їм,  у  життя  пустила  з  дипломами,  з  уміннями,  знаннями.  І  Мирон,  і  Оксана  залишили  маму,  пішли  жити  до  своїх  половинок.  Пані  Віра  залишилася  одна.  І  нарешті  почала  займатися  тим,  чим  давно  хотіла:  картини  стала  малювати.  Вона  й  раніше  пробувала  це  робити,    на  картках  альбому    фарбами  чи  олівцями  зображала  різні  предмети,  пейзажі,  але  нікому  не  показувала  своїх  робіт.  А  коли  у  Віри  з’явилося  більше  часу  і  більше    грошей  (менше  тратила  їх    на  своїх  дітей),  то  почала  частіше  цим  займатися    й  інколи  (у  свята)    виставки  організовувати.  Не  спішили  признавати  талант  Віри  її  краяни,  навіть  вчителі,  з  якими  працювала,    рідко  приходили  на  творчі  заходи,  які  вона  організовувала  у  своєму  місті,  мало  хто  купував  її  картини.  Дещо  вдавалося  продавати  жінці  хіба  он-лайн.  Але  тих  коштів,  які  отримувала  Віра  за  свої  продані  роботи,  ледве  вистачало  на  папір,  полотно,  фарби  та  чай  із  пиріжками.  Та  жінка  була,  звісно,  рада  й  тому.  Хоч  хотіла  б  і      більшого.    
     Минуло  10  років.  За  цей  час  у  Віри  в    з’явилися  онуки:  хлопчик  Олесь  у  Оксани  та  дівчинка  Руслана  в  Мирона.  Помагала  ростити  їх  дітям,  поки  до  школи  не  пішли.  А  як  пішли,  менше  стала  до  внуків  приходити.  Тепер  більше  навідувалися    вони  до  неї  –    зі  своїми  батьками  чи  самі.  Раділа,    коди  переступали  поріг  її  дому.  Коли  потрібно  було,  допомагала  онукам  у  навчанні,  читала  також  їм    книжки  і  продовжувала  малювати,  коли  мала  час  і  надих.      
     Визнання  Віра  за  цей  час    так  і  не  здобула  у  своєму  місті,  хоч  майстерність  її  з  кожним  роком  помітно  росла.      Картини  її  нечасто  купували.  Наскладала  мальованих  полотен  на  горищі  стільки,  що  хоч  з  них  хату  викладай.    «І  навіщо  трудилася,  коли  моя  праця  нікому  не  пригодилася?  Нездара  я,  мабуть,  або  безталанна»,  -  думала  собі..    «Але  чому  так,  Господи,  скажи?  Чим  таким  я  прогнівила  тебе?  Весь  вік  свій  працювала.  Дітей  піднімала.  Онукам    свій  час  і      любов  дарувала.  Тобі  подяку  слати  не  забувала  за  все,  що  здобувала»,  -  питала  Віра  в  Бога,  пускаючи  сльозу.  Не  чула  відповіді.  Хоч  після  кожного  відчаю  та  плачу  щось  таки  з  намальованого  вдавалося  жінці  продати.
   Минуло  ще  сім  років.  Віра  пішла  на  заслужений  відпочинок,  тобто,  на  пенсію,  хоч  ще  хотіла  в  школі  працювати:  мала,  що  дітям  сказати,  й  була  у  непоганій  спортивній  формі  –  гори  не  полишила,  їх  штурмувала,  в  них  гриби  шукала,  і  в  річці  плавала.  Та  треба  було  молоду  особу  до  школи  їхньої  прийняти,  а  її  –  геть,  бо  має  чим  зайнятись  і  на  картинах,  що  їх  малює,    заробляє.  Ледве  оговталась  Віра  від  різкого  переходу  в  житті  своєму.  Та  трішки  випустивши  сліз  з  очей  своїх,  погойдавши  в  душі  печаль  гарячу,  прийняла  зміни  і  навіть  зрозуміла,  що  вони    їй  –    на  користь:  лягала  спати  і  вставала  з  ліжка,  коли  бажала,  над  її  головою  сокирою  більше    не  виснули  ці  вічні:  «Здати,  написати,  подати,  перевірити,  впорядкувати,  бути,  відбути  і  прибути  й  т.  д.».  Забула  все  оце,  немов  жахливий  сон,  наповнилась  новим  буттям,  сіла  на  інший  потяг,  який  віз  її  по  рейках  життя  в  новому  напрямку.  Фарби  й  полотна,  правда,  склала  до  валізи,  яку  з  собою  взяла,  коли  до  потяга  сідала,  ну,  а  любов  до  внуків,  до  дітей  Віра  завжди  в  своєму  серденьку      тримала,  з  нього  її  ніколи  не  виймала.      
     В  якийсь  із  днів  спала  жінці    на  думку  така  ідея:  податись    до  районного  містечка  і  спробувати  там  продати  свої  роботи.    Так  і  зробила.  Взяла  зі  собою  п’ять  картин:  на  одній  були  зображені  гори  влітку,  на  другій  –  річка  навесні  із  бережком,  на  третій  –  центральна  вулиця  її  міста  ввечері  з  увімкненими  ліхтарями.  На  четвертій  –  поле  зі  сонцем,  маками  та  соняхами.  А  на  п’ятій  –  літо,  діти,  водограй.  Просиділа  на  ринку  5  годин.  За  цей  час  одну  картину  таки  продала,    ще  й  трохи  знизила  ціну  на  неї,  просила    про  це  її  жінка  та,  що  купувала  витвір  мистецтва  для  сина  свого.  «Ну,  хоч  би  щось!  –  Віра  подумала.  -    Буде  чим  за  місце  заплатити  і  за  що  фарби  для  малювання  купити.    Їхала  додому  –    раділа  й  плакала.  Більше,  мабуть,  плакала.  «Не  буду  більше  малювати,  -  вирішила    жінка.  –  Не  вмію  цього  досконало  робити  я.  Завжди  хтось  знаходить  у  моїй    роботі  ґандж  –  то  зайвий  мазок  на  мальованому  предметі,  то  не  зовсім  чітка  виразність  в  образі.  І  я  не  можу  з  цим  не  погодитись.  Не  вистачає  мені  терпеливості  доводити  задум  до  ідеального  втілення  його  в  практику».
       В  неділю  пішла  Віра  до  церкви.  Молилася,  співала,  в  Бога  відповіді  на  свої  питання  шукала.  Почула:  «Тримайся!  Не  здавайся!»      По  обіді    в  гори  махнула,  щоб  душу  скріпити  серед  природи,  яка  її    завжди    радо  приймала  і  розуміла,  як  ніхто  інший.  Походила  гарами,  з  деревами  пообіймалася,  квіти  похвалила  –  за  ріст,  запах  та  красу,  ворона  погодувала    печенням  –  впав  біля  її  ніг,  як  сіла  в  долинці  між  горами    на  камені,  щоб  відпочити  й  води  попити.  Всміхалася,  навіть  реготіла,  як  дзьобом  крихти  печива  збирав,  в  очі  їй  заглядав  та  ще  й  моргав.  А  коли  полетів,  заплакала.      Навіть  не  так  –  завила,  заридала!  Душу  її  жива  гірська  картина  розірвала  –  на  шмаття.    В  цей  час    вітер  долиною  скакав,    почув  він  гучні  схлипи  Віри,  зупинився  й  запитав  у  жінки:
- Чого  плачеш?
- Не  знаю,  що  мені  робити.  Ніби  своїх  я  років  і  не    дармувала:  учнів  у  школі  з  усією  відповідальністю  навчала,  у  вільний  від  нагальних  справ  час  малювала,  у    підсумку  ж  –    ні  вдячності,  ні  визнання.  
- Отримаєш.
- Коли?
- Колись    це  станеться,  -  мовив,  -    повір.  
Вітер  поцілував  Віру  у  щічку  й  полетів.
«Колись  –  це  після  смерті?    -  спитала  Віра  сама  себе.  -  Бо  у  нас  так  є,  поки  живий,  тебе  не  помічають  (якщо  не  топчуть  та  брудом  не  поливають),  а  як  помреш  –  пам’ятник  тобі    ставлять,  квіти  в  день  народин  чи  у  день  смерті  несуть  до  нього».    Жінка    знову  заплакала.
«Не  плач,  мила  людино,  -  проказала  стара  сосна,  яка  стояла  позаду  художниці.    -  Притулись  до  мого  стовбура,  я  тобі  трохи  своєї  сили  передам».
Підійшла  Віра  до  сосни,  притулилась  до  її  стовбура  обличчям.  Відчула,  як  чиста  прадавня  енергія  дерева  наповнює  її  клітини.  Погладила  сосну,  мовила  їй:  «Дякую  тобі,  дорога  сосно-сестрице!»  
«Це  я  тобі  дякую  за  щирість  твою  і  за  любов  до  природи»,  -  відповіла  сосна.
     Горобці  й  синиці,  які  сиділи  на  довколишніх  деревах  і  чули  розмову  жінки  і  сосни,  теж  підлетіли  до  Віри,  вони  почали  танцювати  біля  її  ніг,  кружляти  довкола  неї.    Пісню  їй  заспівали.    Подякувала  їм  Віра.  І  сонечко  байдужим  не  лишилось  до  болю  жінки.  Погладило  її  по  голові  своїм  золоченим  теплим  промінням,  сказало:
- Не  плач,  о,  Віро,  ти  була  хорошою  вчителькою.  Бачило  я  це.    Заглядало,  й  не  раз,  до  віконця  того  класу,  в  якому  ти  проводила  урок.  Чуло,  як  ти  діток  вчила  час  шанувати,  як  ділилася  з  ними  знаннями  й  багатством  душі  своєї.  І  малюєш  ти  гарно  –    серцем.  Й  мене  зображаєш  на  своїх  картинах.  Приємно  дуже  це!

- Дякую  тобі,  сонце,  за  тепло  твоє  фізичне  і  духовне!  
- І  тобі  –  за  приязнь.  Не  прощаюсь.  Триматиму  над  тобою  свої  долоні,  допоки  тут  сидітимеш  і  як  додому  йтимеш.
- Та  піду  вже.  Все,  що  хотіла  я  почути,  почула  тут,  у  горах.  Думала,  що  не  буду  більше  малювати,  та  буду.
- І  це  прекрасне  рішення!
     Всміхнулася.  Встала,  пішла.  Дорогою    думала:  «Як  добре,  що  я  походила  горами,  порозмовляла  з  вітром,  сонцем,  з  деревом,  пташками.  Чи  це  була  моя  уява?  Може,  й  так.  Але  ж  яка  яскрава!  Скільки  в  ній  звуків,  світла  і  тепла!»  Хай    як  було  там,  та    додому  я  іншою  йду,  ніж  з  дому  йшла.  Я…  набралась  віри  й  твердості  у  горах».
     Віра  продовжила  свою  працю  в  чині  художниці.  І  недарма.  Жінку  врешті-решт  помітили.  Рівно  через  три  місяці  після  того,  як  вона    горами  ходила,  сум  у  душі  гойдала,  сльози  проливала,  її  попросили  привезти  свої  картини  до  обласного  Будинку    творчості  і  взяти  участь  в  конкурсі  на  тему  «Природа  рідного  краю».  Віра  виставила  у  залі  кілька  своїх  робіт  і    здобула  друге  місце.    Картини,  на  яких  були  зображені  гори,  річка,  вівці  на  полонині,  квіти  в  парку  та  поля  були  прийняті  на  ура,  їх  розхапали  відвідувачі,  як  гарячі  пиріжки  надворі  голодні  перехожі  в  холодний  день,  тим  паче,  що  ціни  на  них  Віра  поставила  помірні.  Про  художницю  з-під  Карпат    написали  в  обласній  та  районній  газеті,  її  запросила  до  себе  на  розмову  журналістка  обласного  телебачення.  Запис  цієї  розмови  транслювався    на  обласному  каналі  ТБ  і  в  соціальній  мережі  «Фейсбук»  відео  з  інтерв’ю  розмістили.  Про  Віру,  як  про  художницю,  дізналося  багато  людей.  Її  картини  почали  купувати,  в  тому  числі,  й  мешканці  міста,  в  якому  жінка  увесь  вік  прожила,  красу  якого  лишала  на  своїх  полотнах,  яке  своєю  творчістю    популяризувала.  При  зустрічі  з    Вірою  віталися,  зичливо  всміхалися  і  ті,  які  її  особисто  знали,  й  ті,    які  опосередковано.  До  міської  школи  Віру  почали  запрошувати,  залучали    у  її  місті  та  інших  містах  країни  до  різних  мистецьких  проектів.  
Прийшло  визнання  таки!  Прийшло.  Вітер,  мабуть,    щось  знав!  Дяка  йому!  І  сонцю,  й  горам,  і  деревам,  і  птахам.  Ну,  й  Богу,  звісно,  слава!

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1003778
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 22.01.2024
автор: Крилата (Любов Пікас)