Погляд на статтю Ліни Костенко «Геній в умовах заблокованої культури» (1991 р. )

                                                                                                               Неуперелжене  бачення:

                             а)  Росія  вступає  в  третій  рік  війни  ослабленою,  деградованою  і  
                                       безрадісною.  (  Через  рік  -    ця  згибельність  збільшиться  рівно  
                                                 НАПОЛОВИНУ,  
                                                 кінець  -    побачите!)

                               б)  Зимовий  наступ  рф  на  64  відсотки  вичерпаний...  
                                                       (не  виправити  цього,  бо  це  з  духу)
                                                 нічого  їм  не  вдасться!
                                                   
«…І  це  ж  навіть  не  замкнутість.  Це  заблокованість.  ...  Заблокованість  була  
потрійна.  
Перше  —  це  приналежність  до  держави,  яка  —  мов  той  міфічний  Кронос  —  
поїдає  своїх  же  дітей.  Росія,  як  ніяка  інша  держава,  переслідувала  
своїх  власних  геніїв,  то  що  вже  казати  про  колонію,  якою  була  Україна?  
Це  було  друге  коло  заблокованості.  І  третє  витворилося  само  собою  
як  результат  цієї  подвійної  біди.  Занепадав  сам  характер  нації,  
вічно  переслідуваної,  вічно  приниженої,  —  це  виробило  не  кращі  риси  
в  її  характері...

Три  зашморги,  що  душили  українську  культуру,  —  великодержавний,  
що  душив  усі  підкорені  й  прилеглі  народи,  
колоніальний,  що  душив  власне  колонію,  
і  самі  українці,  які  вже  й  самі  багато  чого  блокували  хронічною  
нерозв’язаністю  своїх  проблем.
І  це  чудо,  що  нація  в  такому  становищі  все-таки  вижила,  все-таки  пручалася  і  нарешті-таки  прориває  всі  три  кільця  своєї  трагічної  заблокованості...»  
(Ліна    Костенко)

Лариса  Івшина,  ред.  газети  «День»:
«Зараз  у  нас  страшний  виклик  —  війна,  але  і  великий  шанс.  І  Ліна  Василівна  часто  заперечує  якісь  постулати  і  стереотипи,  каже  про  те,  що  ми  не  маємо  те,  що  маємо,  —  ми  маємо  те,  що  дозволили...  Вона  —  не  просто  Поет.  Вона  ще  й  великий  практикуючий  Філософ».

«Ліна  Костенко  не  мала  політичної  програми,  не  виголошувала  гасел,  але  вона  втілювала  ідею  України  —  живої,  духовно  здорової  та  цілісної»  
(Сергій  Йосипенко,  доктор  філософських  наук"

«І  знов  сидять  при  владі  одесную.  Гряде  неоцинізм.  Я  в  ньому  не  існую».  
Ви  хочете,  щоб  вона  вийшла  назустріч  тим  самим  неоцинікам,  таким  «проукраїнським»,  до  синьо-жовтого  німба  над  стриженими  голівками?  
Та  ж  ні,  таке  не  трапиться,  не  може  трапитись.  Сказала  як  одрізала:  
«Мій  обрій  там,  де  вас  немає».  Немає  вас  там,  і  говорити  ні  про  що...

В  одному  із  давніх  уже  віршів  Ліна  Костенко  дякує  вечірньому  сонцю,  
дякує  за  день,  «за  цю  потребу  слова,  як  молитви».  «Я  тільки  у  слові  жила»,  —  
ну  як,  як  це  пояснити  людям,  що  звикли  сприймати  світ,  
читати  світ  за  картинками?
Та  й  кількість  пустопорожніх  слів  (фільмів,  картин,  звуків...)  зростає  
із  моторошною  швидкістю.  А  слово  Поета  має  зовсім  іншу  щільність  —  
входячи  в  побутові  стра-тосфери,  воно  миттю  розігрівається  й  світиться,  
навсібіч,  на  все  Небо  і  всю  Землю.  
«Це,  може,  навіть  і  не  вірші/
А  квіти,  кинуті  тобі»,  
а  власне,  кожному,  хто  чує,  хто  бачить...»  (Сергій  Тримбач).

Олександр  Польченко,  м.  Сімферополь:
«Коли  ти  все  життя  живеш  в  оточенні  брехливого  інформаційного  простору,
 який  применшує  твій  народ  і  тебе  —  як  його  маленьку  частинку,  
просто  бери  і  читай  Ліну  Костенко.  І  хоча  вона  завжди  була  
поза  «екраном»,  людиною  не  публічною,  її  твори  чекали  з  нетерпінням,  
знаючи,  що  там  можна  знайти  правдиве  й  високе  слово.
…Літературознавці  вже  давно  її  охрестили  живим  класиком.  
А  найголовніше,  що  Ліна  Костенко  та  її  поезія  для  нас,  
народу,  стала  моральним  авторитетом,  тому  що  геніями  
не  призначають,  ними  стають.»

Вона  для  мене  у  ці  дні  —
як  моє  серце  у  мені!
                       («Берестечко»)
Ліна  Костенко  пише  серцем,  яке  в  неї  сміється,  плаче  й  болить.  І  біль  поетеси  знаходиш  у  своєму  серці.  Ідеш  за  нею  і  шукаєш  в  її  поезії,  як  «лікувати  біль»…
Якби  ж  «правителі»  читали  своїх  поетів!

Володимир  Панченко:
«Головний  же  «нерв»  творчості  Ліни  Костенко  —  це  обстоювання  права  
на  неповторність  людини,  
хоч  якими  б  жорстокими  були  обставини  довкола  неї.  
Вона  належить  до  тих  мужніх  митців,  які  володіють  
талантом  зберегти  свою  внутрішню  свободу  всупереч  
тотальній  несвободі,  з  якою  багато  хто  ладен  змиритися.  
Їх,  таких  митців,  не  може  бути  багато.»

І.  М.  Дзюба:  «  У  поезії  Ліни  Костенко  головне  –  це  утвердження  людини,  утвердження  людського  благородства,  утвердження  здатності  мислити,  
здатності  сприймати  життя,  красу  природи.

…ще  і  погане,  важке  є  найпомітнішим,  вражаючим,  найбільш,  так  би  мовити,  доступним  для  свідомості.  Але  треба  цьому  протистояти.  І  треба  знаходити  інше  –  те,  що  дає  сили,  дає  сили  бути  собою.

…Так  що  оця  її  сила  духу  –  це  теж  урок  великий  для  усіх.»  

Ольга  Седакова,  слово  на  фестивале  «Преображенс-кие  встречи.  
Имеющие  надежду»:
«…Когда  ты  видишь  человека,  который  чем-то  увлечен,  который  не  придавлен  
к  земле,  у  которого  что-то  впереди  и  выше,  —  вот  он,  конечно,  и  другим  
может  внушить  эту  надежду...  
Надо  видеть,  потому  что  жить  среди  потухших  людей,  
надо  быть  сверхчеловеком,  чтобы  выдержать  такое.  
Так  что  общество  нужно,  нужны  редкие  встречи,  
а  еще  лучше  и  не  очень  редкие...».

Я  сприймаю  універсально  і  універсально  кажу:
Південь  —  теплий,  соковитий,  переповнений  дарами,  співаючий  любов’ю,  дзвінкими  квітами,  персиковою  шкірою,  розвитком  пластичних  можливостей,  надмірних  сердечних  спроможностей,  піснями,  високою  поезією,  небом  височезним  —  й  пронизане  все  й  всі  Любов’ю  Божою!  Тут  найкраще  християнам,  
що  народились  вже  з  великою  силою  духу!

На  півночі  краще  тим,  хто  лиш  має  розвивати  силу  духу.
Є  всесвітньознана  країна  —  Київська  Русь,  що  оживає,  вона  направду  
живе  серед  згаданих  «потухших  людей»  —  їх  більшість  в  світі.  

Тому  тут,  в  Богоматір’ю  вибраній  Київській  Русі,  в  другому  Єрусалимі  
і  живуть  згадані  творчі  надлюдини.  Так,  вони  несуть  людям  такі  
великі  хрести  поетичності  зі  Слова,  
які  ще  не  приходили  до  уяв  від  самого  створення  світу,  
оскільки  і  не  приходять  до  уяв,  і  не  належать  уявам,  
тільки  Самого  Бога  бояться,  на  яких  Він  дивиться  —  
«на  смиренних,  трепечучих  Моїх  слів»,  як  Він  Сам  сказав.

«Північне  прийшло  пограбувати  культурний  і  квітучий  південь»  —  
одвічно  було,  
і  таким  же  буде  Армагеддон:  
північних  і  південних  природ  не  виправити…  

Як  казав  апостол  Павло:  як  дітям  кажу;  та  хоч  хотів  би  хто  
почути  глибоке  і  неуявне  —  є  ще  такі??

На  Півдні  в  земному  квітучому  краю  чи  в  раю  Бог  благоволив  народитись  Богоматері!!

Тому  —  з  цього  життя  за  перевагою  —  ми  кажемо:  справжня  культура  —  ЦЕРКВОКУЛЬТУРА,  не  ренесанс  (плотяна)!

Наприклад:
Вона  для  мене  у  ці  дні  —
як  моє  серце  у  мені!
                               («Берестечко»)

Про  що  мої  коментарі  є  на  РІСУ:

igorshevchuk  |  3  листопада  2016,  12:31
Що  є  справжня  культура?  Брати  участь  в  тім,  що  перемогло  час  і  смерть.  
(  В  серці  стріснулось,  просвіт  є  ...)  Є?  Культура  вища,  справжня  церковна,  —  
Святий  Дух  через  мої  художні  образи  сіє  Христа,  що  ви  вигнали  з  Церкви...  
Культура  в  Церкві  —  в  елементах  вічності  (кажу  понятійно,  аби  засвоїли!);  
в  слідах  з  художніх  образів,  через  які  втрапляють  у  вище;  в  натяках,  
які  для  введення  в  гірне,  —  все  є  і  все  інше...;  
в  свободі  справжній  —  а  це  тільки  в  Христі,  —  вільних  весь  світ  
ненавидить,  бо  в  тюрмі;  в  волі  й  силі  Отця,  знанні  й  творчості  Сина-Слова  
і  любові  і  звершенні  і  освяченні  Духом  Святим!  

Поезія  з  Духу  Святого,  щастя  духовне  (не  щастя  нестійке  тремтяче  
матеріальне),  
також  середня  і  велика  міра  любові  (вірте  ап.  Іоану  Богослову),  
ангельська  церквокультура  —  виганяють  страх  смерті,  який  жене  світ  
дрібно-метушливих  до  загибелі.  

В  поезії,  щасті,  любові,  справжній  культурі  —  завжди  доторки  вічності  
до  душі:  душа  стає  великою,  люблячою  і  світлою,  й  щезає  страх  смерті.

igorshevchuk  |  3  листопада  2016,  12:26
Царство  Боже  перемагає  природу  і  історію,  але  Христос  відкрив  його  через  них...  Через  них,  але  в  культурі  тих,  кому  Він  проповідував.  
Увага,  отже,  ще  раз:  в  культурі  тих...  Христос  перемінив  весь  світ,  
бо  християни  «зірвали»  давню  культуру,  саме  тому,  що  БУЛИ  В  НІЙ,  а  дякуючи  Христу,  Главі  Церкви,  —  і  над  всім.  
Христос  в  культурі  перемагає  все.  
І  так  тоді  було,  і  зараз  є,  бо  «Христос  сьогодні,  вчора  і  завжди  Один  і  Той  же».  
Одне  знання  Царства  Божого  може  зірвати  й  повинно  робити  це  щодо  будь-якої  неоновленої  культури,  —  і  ставити  її  перед  Христом!!

Ісус  Христос  преображує  культуру,  а  не  просто  природу  (біологію):  
Христос  перемагає  вирішально  —  в  культурі.  
Культура  —  характеристика  для  християн...  

Мій  найбільший  досвід  життя  з  Ісусом  Христом  дозволяє  Христу  преображувати  Духом  Святим  і  природу,  і  Церкву  Свою  —  художніми  образами  в  справжній  новій  ЦЕРКВОКУЛЬТУРІ.  Бо  художні  образи  —  з  гірнього  (не  з  уяви)  світу.  
Ви  бачите:  ідеальне  втілене  тутешніми  фарбами,  ритмом,  часом  і  простором  —  
воно  зриває  світську  ренесансну  псевдокультуру:  
Христос  серед  нас.  Ці  образи  діють  невідкладно.

Богослів’я,  що  відірване  від  церквокультури,  —  це  пусті  слова,  
оскільки  тільки  одна  церквокультура  може  явити  всю  красу  
земної  «поразки»  і  духовної  перемоги  Христа.

igorshevchuk  |  3  листопада  2016,  12:15
Як  звірі  можуть  принести  дітей  до  Христа?  Церква  ж  розкультурена,  культура  розцерковлена.  Звіром  може  стати  навіть  монах,  начисто  залишений  культури!  Зазирніть  у  глибину,  бо  в  глибині,  де  генії,  нема  суперечностей.  
Інші  поверхові.  Отже,  вони  часто  в  озлобленні...  Як  люди  мучаться  і  мучать  інших!!  

А  ви  пропонуєте  майже  камінь  замість  хліба:  богослів’я  наукове,  
яке  є  за  суттю  неточністю,  неправдою...  
Як  в  усьому  проглядає  невігластво  і  некультурність!!  
Ви  ж  навіть  мучите  оцим  всіх  тих  дітей,  що  тут  згадуються...
А  ви  ж  в  глибині  хочете  теж  любові...  Любові  і  правди.  І  розвитку  —  щоб  не  сидіти  ніби  в  провінції.  Провінційність  –  річ  духовна...

Стус  Василь  —  на  зустріч  пам’яті  його  приходить  20  людей...  
Ольга  Седакова  заблокована  почасти,  
Ліна  Костенко  —  чи  вона  у  Львові  не  заблокована  почесно?  
Ігор  Шевчук  заблокований  скрізь.  Єпископи  в  медалях.  А  ми  ж  творимо  «нове  небо  і  нову  землю,  де  правда  живе».  
Не  лєпо?  

Краса  —  не  символ  правди,  як  помилково  ствердив  Тарковський  Андрій,  
а  краса  —  це  пережиття  Христа,  ось  Його  і  одкровень  Святого  Духа  про  Тройцю  і  творіння  уникають  всі…  Ось  правда  Божа,  якій  зрадів  би  сам  апостол  Розуму  —  Павло.
 
igorshevchuk  |  20  листопада  2016,  15:28
Християнська  культура,  де  Бог-Слово  —  Центр  всього  і  визначає  все  життя,—  отож  буває  так:  духовно-художні  твори  —  підсушують  смак,  
піднімають  атмосферу  до  більш  небесної,  духовної.  
Думками  можна  вгледіти  —  як;  чому  —  теж!  
Я  зразу  ж  вимагаю  й  передбачаю  в  Вас  оригінальність  мислення,
 і  от  Ви  могли  б  бути  біля  мене?!  Чи  не  казав  Ромен  Ролан?  Про  неминучість  опусканнь  земних  до  соку  і  вологості  –  після  перенапружень  висотами,  Божим  словом,  Центром  –  
Бог  Словом?

Ренесансна  культура,  де  у  центрі  світу  не  Бог,  а  людина,  і  ось  такий  гуманізм  зберігає  її  в  гріховності,  
і  воло-гість  —  зростає,  
й  далі  загинання  смаку  до  земного  грішного  способу  життя,  
і  диявольське  –  збільшується.  
Стає  можливим  зоологічне.  

І  Ви  запитуєте  —  хто  вбиває  світ?  Ви.  Не  великі  художники,  що  додають  високого  смаку.  
Хоча  знаєте,  що  лише  великий  художник  в  силі  подати  благо,    
їх  зрікаєтесь,  відкидаєте  Христа-Слово  в  них,  
відходите  від  Христа…  
Від  смаку…  
З  президентами  обшаторюєте  все.

Духовний  смак  прищеплюється  і  культивується!  
В  церквокультурі  ось  ці  твори  —  вперед  і  назад  у  всі  віки,  
як,  до  речі,  і  Христова  Церква!  

*      *      *
                         Богу  Слову  присвячується

Утрата  зору  –
то  схиля  до  цифри.
Є  цифра  –
буде  і  пітьма.
Хто  бачить  в  морі  рифи,  
вічні  рифи  –
то  щастя  і  
корона  то
сама!

Як  не  з  Христом  –  то
сінема*…

03.12.2016

*  «Рухомі  картинки»,  пастки  як  кіноплівки  соціальні,
вторинні  форми  в  голові...
Дороз*яснюю:  
їх  називають  слайдами,  ще  -    скельцями  калейдоскопу,  обмеженими  плівками,
що  є  в  голові  як  наслідок  психічних  сприйнять,  ними  користуються  аналогічно  шаблонам-копилам,  вони  заважають    чи  й  унеможливлюють  сприйняття  справжні,
якими  бачать  поети,  образотворчі  мистці.

адреса: https://www.poetryclub.com.ua/getpoem.php?id=1002727
Рубрика: Лірика кохання
дата надходження 10.01.2024
автор: Шевчук Ігор Степанович